Toyota Celica T20 94-99 - Ta bort orange glas, JDM-bakljus

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Toyota Celica T20 94-99 - Ta bort orange glas, JDM-bakljus

Inlägg av Fnys »

Toyota Celica GT4 ST205 - Ta bort gula glaset, JDM-bakljus
Till att börja med vill jag säga att detta är enbart vägledning samt tips. Jag är inte ansvarig för vad DU gör med din bil.

Jag köpte JDM Kouki taillights till min modell för att få en facelift (asslift?) bak. Tycker det gör mycket i utseende om man tar bort det orangea reflexglaset men till min förvåning satt det ett oranget glas även på JDM-lysena, fast inuti insatsen, bakom det vita glaset! :evil:
Ville gärna få bort det orangea glaset men var lite osäker på hur jag skulle gå till väga. Vill ju inte direkt sabba helt nya ljus som jag köpt för dyra pengar...
Hittade till slut en halvdassig förklaring från någon person, hur han hade gått till väga och bestämde mig för att prova göra samma sak samt även göra en egen guide för andra som är intresserade av att göra samma sak. Enjoy! :D
  • Vad du behöver:
    1. Stubbmejsel eller en vanlig med väldigt lång klinga, PH1
    3. En väldigt vass plastkniv alt. en feinmaskin
    4. Tätningsmassa, t.ex silikon eller BT multibond
    5. Glödlampor (EU: BA15S, US: 1156) med oranget sken
    Material ovan kan du hitta i butiker som säljer bildelar och biltillbehör. T.ex Mekonomen, Biltema m.fl
Såhär ser JDM-bakljusen ut med det orangea glaset:
Bild

För att det fortfarande ska blinka i rätt färg måste du ha en glödlampa med oranget glas. Jag köpte kromade för att få bort det orangea helt:
Bild

Ritade ut en markering där jag skulle skära. OBS: Skär inte bort mindre plast än såhär för då får du inte ut det orangea glaset helt ur insatsen.
Bild

När du skurit ut hela kan det hända att plastbiten fortfarande sitter fast och det är för att det sitter en skruv innanför den lilla "plastpluppen":
Bild

Bänd plastbiten lite försiktigt och skruva ur skruven som håller fast det orangea glaset:
Bild

Nu är det bara att lirka ur det orangea glaset:
Bild

På med plastbiten igen och kleta på tätningsmassa:
Bild

Resultat: :)
Bild