Guide till en lyckad bilimport

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3598
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Guide till en lyckad bilimport

Inlägg av Dale » fre 20 feb 2009, 23:38:06

Guide till en lyckad bilimport
...

Att själv importera en bil är fortfarande frestande för många. Främst är det Tyskland som lockar. Där finns ett betydligt större begagnatutbud än i Sverige. Tyskarna omsätter mångdubbelt fler antal bilar än vi svenskar, vilket innebär att begagnatmarknaden är gigantisk. Detta påverkar självklart priserna, till Din fördel.
Men det gäller självklart att vara noggrann, inte bara när objektet synas. Import förknippas av många som krångligt, jobbigt och besvärligt. Då kan det vara bra att veta att det inte behöver bli jobbigare än Du gör det.

Försäkring
Innan Du ens åker iväg ska Du kontakta Ditt försäkringsbolag och stämma av med dem om de ens är villiga att försäkra den tilltänkta bilen. Så gott som alla bolag skiljer på importbilar och svensksålda bilar, vilket gör att premien kan skilja rätt drastiskt för två likadana bilar, varav den ena sålts ny utomlands. Skräckexemplen är de bolag som inte vill befatta sig med importbilar över huvud taget. Ring runt, kontrollera och jämför gärna.

Var också noga med att Du kan aktivera försäkringen från utlandet, om Du nu skulle köpa bilen Du åkt för att titta på. Även om köpet genomförs utomlands måste bilen vara försäkrad i Ditt namn. Försäkringsfrågorna är för övrigt lika många som bökiga. Du bör ta reda på EXAKT vad varje försäkring täcker hos de olika bolagen. Helförsäkring hos bolag A innebär långt ifrån alltid med helförsäkring hos bolag B. Hur är det med maskinskadeförsäkringen och så vidare...

Vad räknas som ny bil?
I regel kan man säga att ju nyare bil Du planerar att ta in, desto lättare är det. Bilar med mindre än 600 dokumenterade mil eller med en åldersgräns på maximalt sex år räknas som helt nya bilar. Gränserna är helt oberoende av varandra, så har det ena av de båda överskridits så handlar det rent juridiskt om en begagnad bil.

Med denna regel i åtanke gäller följande: Köper Du en ny bil utomlands har Du rätt att köpa den momsfritt, ungefär som en vanlig taxfree-produkt. Du kommer däremot att få betala skatt för bilen när Du når Sverige, men kan i regel ändå tillgodoräkna Dig en viss ekonomisk vinst.

Europagodkännande
Handlar det i ordets rätta bemärkelse om en helt ny bil, som inte tillverkats inom EU, ska Du se till att få tag i ett bevis på att bilen är införtullad inom EU-länderna. Beviset kallas Certificate of Conformity (CoC-intyg) och där borgar tillverkaren för att bilen är Europagodkänd. Ha i minne att alla bilar som har sålts nya efter den 1 januari, 1998, automatiskt är Europagodkända. Du bör ändå få med Dig ett CoC-intyg.

I vissa fall förekommer Europagodkännande redan från årsmodell 1995. Detta kontrolleras enklast genom bilens registreringsbevis eller chassinummer. Dessa bilar bör inte vara några som helst problem att registrera i Sverige.

Bilens chassinummer
När vi ändå är inne på chassinummer: Kontrollera att allt stämmer med registreringsbevis och det instansade numret. Alla bilar ska vara försedda med ett primärt chassinummer, instansat direkt i grundstommen. Årsmodeller från 1981 eller äldre ska ha minst 5 mm höga siffertecken. Årsmodeller från 1982 eller nyare ska ha minst 7 mm höga siffertecken.

Det finns ett tillägg som gäller bilar med självbärande karosser. De ska även vara försedda med ytterligare ett chassinummer, instansat på en liten skylt. Dess siffertecken ska vara minst 4 mm höga. Dessa fordon måste alltså ha både och.

Avgasintyg
Äldre bilar, från 1993 och bakåt, kräver ett avgasintyg. De måste uppfylla gällande EU-direktiv. Avgasintyg går att få genom tyska Tüw eller övrig tysk bilprovning. Här kan det vara på sin plats att varna för sådana små saker som sportsystem och dylikt. Då de i regel bryter mot helbilsgodkännandet kan det bli underkänt vid registreringsbesiktningen i Sverige. Pass upp!

Registreringsbevis
Oavsett om Du importerar en ny eller begagnad bil så ska Du alltid se till att registreringsbeviset finns med. På tyska kallas det fahrzugbrief. Utan det kan Du lika gärna låta köpet vara.

Små saker att kolla
Slutligen de mer enkla punkterna i sammanhanget:
Hastighetsmätaren måste vara graderad i km/h. Skulle den anges i enbart mph måste mätaren konverteras om till km/h. Skulle både och finnas så måste km/h vara det dominerande fältet. Alternativt är det godkänt att täcka för mph-angivelsen helt, så att bara km/h syns.

Backspeglar ska förekomma på båda sidorna, såvida bilen inte är äldre än 1969. Från 1970 och framåt gäller trepunktsbälten i framsätena och från 1971 och frammåt gäller även trepunkts i baksätet, undantaget en eventuell mittplats som klarar sig med ett höftbälte.

Skulle bilen vara av nyare årsmodell krävs det att den flyttgodsimporteras för att ett undantag ska göras.

Mer frågor?
För mer allmänna frågor, se Toyota Club Swedens allmänna bilköparguide. I princip gäller många av reglerna även för importbilar, då bilen ska syans. Var extra uppmärksam på om bilen har blivit reparerad efter någon krock eller liknande.
Kolla också extra noga i de fall det finns en välfylld servicebok. Verkar den vara skriven vid ett och samma tillfälle eller är det olika pennavtryck, handstilar och så vidare, och så vidare...

Du kan även ha nytta av någon av följande instanser:

Bilprovningen: 08-759 23 00
Naturvårdsverket: 08-698 10 00
Skattekontoret: 0240-870 00
Tullverket: 0771-52 05 20
Vägverket: 0243-750 00

Av: Fredrik
20/04-02
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.