Guide till ett lyckat bilköp

Sånt som kan vara bra att ha.

Moderator: Styrelsen

Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3598
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Guide till ett lyckat bilköp

Inlägg av Dale » fre 20 feb 2009, 23:36:31

Guide till ett lyckat bilköp
...

Vägen till en bra bilaffär behöver inte innebära att man är expert på området. Det finns dock ett par knep man kan tillämpa för att minska risken för att bli blåst. Denna guide är anpassad för Dig som känner Dig osäker på vad som bör kollas på en bil rent generellt vid inspektion.

Del 1: Innan köpet
Förvånansvärt mycket brukar kunna avslöjas redan i telefonsamtalet. Fråga, fråga, fråga. Hur länge har säljaren haft bilen? Varför säljer han/hon den? Vilken dokumentation finns till bilen? Läcker motorn olja och när byttes olja, stift och filter senast? Ge säljaren chansen att påtala eventuella brister med fordonet. Glöm inte att ta bilens registreringsnummer! Bra att ha, då du använder det för att spåra tidigare ägare till bilen via Bilregistret (Nummer: 077-125 25 25, Du måste ha en tonvalstelefon och tillgång till en fax).

Via nummerupplysningen tar Du reda på föregående ägares nummer. Ring sedan upp den personen och hör efter om de känner till några fel och brister med bilen. Inte säkert att de vill svara, men för deras del spelar det ju ingen roll. De kan ju säga rakt ut att bilen var i dåligt skick utan att förlora något. Kort sagt — de tjänar ingenting på att ljuga. Bortsett tidigare ägare får Du, på samma lapp, information om bilens statusförhållande. Har den besiktningsföreläggande som spökar? Är den avställd? Står den verkligen skriven på säljaren, eller får Du ett helt annat namn på pappret? Kräv då en förklaring av säljaren, samt att han/hon kan visa en fullmakt där rättsmäktige ägare godkänner att säljaren verkligen har tillstånd att sälja bilen.

Kolla också upp om det föreligger något tidigare lån på bilen. I värsta fall har säljaren pantsatt bilen mot lån och sedan sackar han/hon efter med betalningarna. Då finns risken att kreditbolaget (banken) åberopar rätten att inkassera bilen, trots att det är ny ägare. Det är enligt lag Din skyldighet att kolla detta.

Det är en god idé att ringa runt till alla försäkringsbolag som bara tänkas kan. Särskilt om det rör sig om en importbil. En del bolag vägrar prompt försäkra importbilar, medan andra tar ut betydligt högre premier än för motsvarande bil med svensksålda förhållanden.
Ha följande uppgifter redo innan Du ringer till försäkringsbolaget: Registreringsnummer, dina egna personuppgifter, hur lång körsträcka Du du beräknat köra per år, vilken typ av försäkring Du vill ha (trafik-, halv- eller helförsäkring) samt uppgifter om hur fordonet förvaras när den inte används (i enskilt garage, allmänt garage, utomhus osv. osv.). Det är en mycket god idé att ringa så många bolag som möjligt. Tänk även på de mer okända bolagen och ha alltid papper och penna redo. Anteckna alltid vem Du talat med på respektive bolag, samt uppgifter om vad som ingår i respektive försäkringserbjudande mellan bolagen. Kom ihåg att alltid ställa bolagen mot varandra. Kontra med konkurrentens bättre premie. Alla säljare vill ju att Du ska teckna försäkring hos dem, så de vill nog matcha konkurrenten. Om inte, så har Du i alla fall inte förlorat något.

Del 2: På plats, innan provkörning
Första intrycket är viktigt. Tänk dock på att det knappast är svårt att få en skabbig bil att se bra ut. En blank och välpolerad bil bör därför synas minst lika mycket som bilen som ser något mer sliten ut.

Ta en ordentlig titt på karossen. Låt det dagsljus som finns spegla sig i karossen och syna reflektionerna noggrant. Då upptäcker Du mindre bucklor på nolltid. På så vis går det även att upptäcka om bilen lackats om på utvalda ställen. Är det proffsigt gjort så upptäcker man det sällan annars. Var uppmärksam på dörrar, huvens och bagageluckans inpassningar. Ser det skumt ut så finns risken att bilen någon gång varit krockskadad. Är det i kombination med ett nylackat parti, precis där inpassningen är dålig, ökar sannolikheten drastiskt.

Rost är aldrig trevlig, men bedöm hur allvarligt rostangripen bilen eventuellt är. Kanske går det att slipa ner, grundlacka och lacka om? Ett jobb man enkelt utför hemma på garageuppfarten. Är det däremot murket rakt igenom sätts saken i ett annat läge. Rost på bromsskivor tyder på att bilen stått ett längre tag. Det brukar dock slipas bort ganska omgående, då bilen börjar användas (förutsatt att bromsarna tar förstås).

Kolla även bilens däck. Visserligen kan man kolla själva däckskvalitén, mönsterdjup osv, men den primära anledningen (anser jag) är för att kolla om däcken är snedslitna eller ej. Skulle så vara behöver bilen en hjulinställning för att dels inte slita lika mycket på däcken samt att bilens beteende på vägen kan vara riktigt farligt! Snedslitna däck kan också bero på en slarvigt reparerad krockskada så det gäller att undersöka bilens hjulupphängning så allt ser bra ut.

Var särskilt noga med att kontrollera underredet. Hur är det med bränslerör, avgassystem, bussningar, bensintank och trösklar? Här är en liten skruvmejsel mycket behjälplig i jakten efter fel. En snabb titt på marken under motorn avslöjar om bilen läcker olja eller annan vätska. Var extra uppmärksam om bilen precis har varmkörts, eller står med motorvärmen igång. Helst av allt ska motorn vara helt kall när Du dyker upp.

Passa även på att kolla på motorn innan Du startar upp den. Ser den grisig ut? Visserligen är en motortvätt både billig och lätt att utföra, men man kan bilda sig en uppfattning. Har det runnit olja på motorblocket? Sitter allting fast ordentligt? Känn på kylarens kylflänsar, så de sitter ordentligt. Annars kanske Du åker på att byta kylare. Kolla efter oljelagringar i motorn, genom att ta bort locket och kolla alldeles vid kanten.
Är bilen överladdad? Då är den självklara frågan när turbon eller kompressorn byttes senast. Alla gummislangar och kablar. Är de hela eller har de torkat och spruckit? Ett skitfel, men det kan bli en rätt obehaglig överraskning under färd. Trust me.

Stötdämparna kontrolleras genom att med handkraft gunga bilen i varje hörn. De ska svara stumt, dvs. gå direkt tillbaka till sitt ursprungliga läge. Inte svaja fram och tillbaka ett kort tag.

Öppna dörren in till kupén. Åter igen gäller första intrycket. Ser det välvårdat ut? Hur ser klädseln ut? Om det rör sig om skinninredning, i vilket skick är den? Är stolarna (prova bägge främre, samt baksäte) nedsuttna eller ej? En illa skött inredning kan skvallra om en illa skött bil, med betoning på "kan". Det finns ju regler som bekräftar undantaget, trots allt.

Mätarställningen är intressant. Helst av allt ska den kunna styrkas av tidigare besiktningspapper, där noterad mätarställning hela tiden ska finnas angiven, år efter år. Saknas papper så kan man göra en snabb bedömning av skicket på bilen i övrigt kontra mot vad mätaren anger. Står det kanske 7.000 mil och bilen ser ut som minst lika många svåra år, då är det förmodligen något som inte stämmer. Misstänkt, men knappast avgörande!

Tryck ned bromspedalen. Den ska svara stum och inte sjunka mot golvet. Detta kan tyda på att bromssystemet behöver luftas (om det inte läcker någonstans), Inte speciellt svårt om man är två eller om man har special "verktyg". Lämnar bort jobbet så blir det klart en extra kostnad. Men det kan även vara huvudbromscylindern som är trasig och behöver repareras.

Del 3: På plats, dags för provkörning.
Jaha, allt har sett bra ut än så länge? Okej, då drar Du åt handbromsen, lägger i friläget och startar upp bilen. Går det segt, eller hoppar den igång utan problem? Var även uppmärksam på instrumentpanelens varningslampor. De ska lysa upp en kort stund i startögonblicket för att därefter omedelbart slockna. Är allt som det ska så ska bara lampan som indikerar handbromsen lysa. Ignorera aldrig en varningslampa av något slag och nöj Dig inte med säljarens förklaringar om att det inte är något allvarligt. Se till att han/hon fixar det då. Men vi får hoppas att allt är ok.

Då stiger Du ut ur bilen igen. Kolla först avgaserna. Svarta eller blåa avgaser är icke önskvärda. Likaså om det droppar vatten ur avgasröret. Och verkar systemet vara tätt? Enklast kollar Du det med hjälp av en vanlig handduk. Håll den mot ändröret så att handduken täpper för hålet helt. Ansträng Dig inte tills Du spricker, men trycket från systemet ska vara så starkt att Du inte ids hålla emot. Gör Du det och det börjar pysa någon annanstans, då vet man att avgassystemet sjunger på sista versen. Kolla även på motorn när den är igång. Missljud? Går den ojämnt på tomgång eller (i värsta fall) vill den dö ut helt? Vi förutsätter att allt fortfarande verkar vara ok.

Nu (äntligen) är det dags för provkörningen. Testa alla körförhållanden. Stadskörning, motorvägskörning och accelerationstester. Håller bromsarna måttet? Finns det någon tendens till rattfrossa? Och hur förhåller sig motor och växellåda? Är växlarna svåra att få i? Skrapljud i lådan tyder på dålig synkring. Kan vara kostsamt. Prova Dig igenom bilens samtliga växlar (glöm inte backen). Hur känns koppling-, gas- och bromspedal? När motorn är varmkörd så låter Du den än en gång gå på tomgång. Invänta sedan kylfläktarna, så att Du vet att den fungerar felfritt. Inte så roligt att upptäcka ett sådant fel när man sitter mitt i en bilkö.

Stereo i all ära, men under provkörningen stängs den med fördel av. Allt för att lyssna till motor, låda, vindbrus (sidorutor, taklucka osv.) och andra ljud som bör kontrolleras. Testa även all elektrisk utrustning, elhissar, eltaklucka, elbackspeglar, instrumentbelysning osv. Finns möjligheten bör Du även kolla att elslingorna i bakrutan är intakta. Inte så dyrt att åtgärda, men irriterande. Slutligen kontrollerar Du att all yttre belysning fungerar som det ska. Elfel kan orsakas av rena bagateller, men vara jäkligt svåra att lokalisera. Kan bli mycket kostsamt om man har otur (men man kan även göra ett riktigt kap om man tror sig kunna hitta felet själv). Blinkers, bromsljus (gärna i kombination. Då ser man om bromsbelysningen "sviktar" när blinkerslampan tänds etc.) och backljus.

Del 4: Affär!
Fortfarande frid och fröjd? Jaha, då är det bara att lämna över postväxeln (undvik att ha med kontanter i fickan, det är bara dumt), skaka tass med säljaren och åka hemåt, eller? Nix, inte utan ett ordentligt kontrakt. Där ska framgå, bortsett köpare och säljares fullständiga personuppgifter (inkl. personnummer), adress samt telefonnummer, datum för ägarbytet samt ort där affären ägt rum. För Din egen säkerhet bör det framgå att bilen är fullt betald och att inga skulder föreligger (om Ni nu inte utarbetar någon sorts privat avbetalningsplan förstås) samt i vissa fall vissa åtaganden från säljarens sida (kan gälla senare leverans av utrustning, typ dubbdäck, takräcke etc.). Du bör också ha med att säljaren garanterar att inga skulder föreligger sedan tidigare på bilen, dvs. att bilen inte är pantsatt hos någon eller något bolag. Dessutom bör säljaren legitimera sig, så att Du vet att han är den han utger sig för att vara.

På kontrakten ska det även framgå att det finns i två liktydliga exemplar, varvid köpare och säljare tilldelats var sitt ex. Pappersexercisen avslutas med att både köpare och säljare undertecknar kontraktet, både med signatur och namnförtydligan. Ni fyller även i ägarbytesbeviset, vilket i regel säljaren ska posta. Det ligger mest i dennes intresse då han/hon gör sig av med bilen, men har juridiskt ansvar för den fram tills ägarbyte har registrerats. Man kan ponera att köparen struntar i att posta ägarbytespappret, gör ständiga felparkeringar och ignorerar att betala böterna. Kul, kul …för säljaren alltså!

Sedan ska allt vara frid och fröjd. Hmm, just det. Se till att Du har försäkrat bilen från det datum då ägarbytet ägde rum om bilen är påställd. Annars åker Du på en straffavgift som bokstavligen talat kommer som ett brev på posten. Den räknas för varje dag som bilen står oförsäkrad och har en klart kännbar dagsavgift. Men skulle Du få en sådan så är det knappast bilens fel …

Del 5: Slutord.
Det är aldrig fel att ha med sig någon när man tittar på en bil (eller säljer). Om inte annat så vågar kanske säljaren inte ljuga lika mycket som han/hon först tänkt göra. Men även av säkerhetsskäl och ett vittne som kan styrka att affären gått rätt till.
Sedan är det helhetsintrycket som måste styra. Eventuella defekter kanske gott och väl vägs upp mot bilens övriga skick? Se bara till att pruta. Pruta tills Du skäms och då prutar Du lite till, men gör det när du tänkt göra affär, inte över telefon! Samtidigt är det viktigt att veta när gränsen är nådd. För trots allt så kan bilen Du är spekulant på verkligen vara värd det säljaren begär. Sunt förnuft måste råda, gällande både säljare och köpare.

Lycka till med ditt bilköp!

Av: Fredrik
04/03-02
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.