Hastighetsmätare visar 20km/h för högt efter ett batteribyte

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Mors_lilla_mekaniker
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 15 aug 2013, 16:13:32
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999
PostOrt: 58929

Hastighetsmätare visar 20km/h för högt efter ett batteribyte

Inlägg av Mors_lilla_mekaniker »

Hej!

Jag blir inte riktigt klok på varför min mors Corolla visar ca 20km/h för högt (jämfört med tidigare, nu ignorerar jag den felmarginalen bilarna brukar ha från fabrik) efter att jag bytte batteriet. Nu har hon kört i nåt halvår med det och det är kvar.
När jag startade bilen med nya batteriet fick hastighetsmätaren fnatt och skakade. Efter det visade den för högt. Stänger jag av bilen hoppar den ner till 0 men hoppar upp till 20 så fort tändningen slås på.

Provat att koppla loss batteri, provat med annat batteri, slagit och knäppt på mätare och allt som jag trott haft med det systemet att göra.
Kanske har valt fel batteri, men har aldrig varit med om det tidigare. (Biltemas batteri, lagom strömstyrka)

Är det hastighetsmätaren vajerstyrd? Någon som haft med detta att göra?
Vilken strömstyrka bör batteriet ha på en gammal Corolla? (En sedan, tror årsmodellen är -99.)

Skulle verkligen uppskatta hjälp då jag inte vill brottas med verkstädernas argument till att lämna in den.

Jag är hoppfull till hjälpen på detta forum, då jag vanligtvis hänger på mer Saab-inriktade forum ;)
Hmm, ska man dra igång en diskussion kring bilmärken nu? Njaaaee, man ska inte kasta sten i glashus ^^

Mvh Adam
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hastighetsmätare visar 20km/h för högt efter ett batteri

Inlägg av cheetah1 »

Batteriet har ingen betydelse, kapaciteten har mer med hur mycket elektrisk utrustning det orkar driva. Iom att felet kommer direkt du vrider om tändningen hade du antagligen fått samma fel med ett litet motorcykelbatteri..
Hastighetsmätaren har faktiskt varit elektrisk ganska länge på Toyota, tillochmed min Celica -77 jag hade några år "i min ungdom" (inte för att jag är gammal nu heller, men det är ändå 6 år sedan jag sålde den) hade elektrisk hastighetsmätare..
Men vad som är fel, det vete katten.
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Hastighetsmätare visar 20km/h för högt efter ett batteri

Inlägg av Swecap »

Vissa saker som händer behöver inte ha ett samband :)
Skulle gissa på att en felsökning inriktad bara på att hastighetsmätaren beter sig konstigt räcker.

Gissar från mitt minne:

Det sitter el-givare på v-lådan, den har säkert gett upp.
Alt så är det helt grönt i kontaktstycket till givaren.
Den sitter ovanpå v-lådan:
Framifrån sett nära torpedväggen strax till höger om mitten rakt ner, ficklampa kan behövas.

Men som sagt: gissar från mitt minne :-)
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hastighetsmätare visar 20km/h för högt efter ett batteri

Inlägg av PierreW »

Vanligt fel på äldre Corolla, statisk elektricitet i mätarhuset vilket påverkar mätarnålarna.
Brukar funka att plocka isär mätarhuset och torka mätarnålarna med en tops fuktad med nån sorts alkohol.
Funkar inte de så får man byta mätarhus.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar