12 V batteri i Prius

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
stecor
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 10:51:26
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2007
PostOrt: Göteborg

12 V batteri i Prius

Inlägg av stecor »

Hej
Fick ett nytt 12V-batteri monterat av Toyotaverkstaden.
Några dagar senare råkade jag titta på det och upptäckte att det hade något som såg ut som små lock för för kontroll av syranivå och påfyllning av dest.vatten.
Jag trodde att alla vanliga batterier nuförtiden är helkapslade och underhållsfria.
Finns det någon speciell anledning att använda gamla typen av 12V-batteri i en Toyota Prius?

Detta 12V-batteri kommer ju (om jag förstått saken rätt) aldrig att behöva lämna hög ström till någon startmotor, som i vanliga bilar.
Kommer det att få längre livslängd jämfört med ett likadant batteri i en vanlig bil som skall dra runt en startmotor ett par gånger/dag?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 12 V batteri i Prius

Inlägg av Glenn »

de flesta batterier idag är väl ändå "vanliga", men man brukar dölja hålen ganska bra under en list som ser ut som batteriet.

Vet många som trott att deras batterier är underhållsfria tills man river loss listen :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
stecor
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 10:51:26
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2007
PostOrt: Göteborg

Re: 12 V batteri i Prius

Inlägg av stecor »

I Service & Garanti-boken till min Toyota från 2007, står det om Toyotas batterier att de är underhållsfria och inte behöver fyllas på.
I instruktionsboken står det om 12V-batteriet inget om kontroll av nivå och syrans specifika vikt i batteriet.
Det står bara att man skall kolla att det ser bra ut på utsidan och att det är ordentligt fastspänt.
Det enda man kan göra, enligt instruktionsboken, är att kolla spänningen:
Tomgångsspänning vid 20°C:
12,6 - 12,8 Fulladdat
12,2 - 12,4 Laddat till hälften
11,5 - 11,9 Urladdat

Varför har jag då sex st. lock på batteriet?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: 12 V batteri i Prius

Inlägg av PierreW »

stecor skrev:I Service & Garanti-boken till min Toyota från 2007, står det om Toyotas batterier att de är underhållsfria och inte behöver fyllas på.
I instruktionsboken står det om 12V-batteriet inget om kontroll av nivå och syrans specifika vikt i batteriet.
Det står bara att man skall kolla att det ser bra ut på utsidan och att det är ordentligt fastspänt.
Det enda man kan göra, enligt instruktionsboken, är att kolla spänningen:
Tomgångsspänning vid 20°C:
12,6 - 12,8 Fulladdat
12,2 - 12,4 Laddat till hälften
11,5 - 11,9 Urladdat

Varför har jag då sex st. lock på batteriet?
Står det möjligtvis OPTIFIT på batteriet? Då är det Toyotas egna "lågpris" och inte ett Fabriksoriginal eller vad man ska kalla det.
Är säkert en kostnadsfråga när det kommer till tillverkningen av batteriet, troligtvis nått att göra med nån gjutform i fabriken.

En del batterier som är underhållsfria har också lock men då har tillverkaren satt en klisterlapp över.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
stecor
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 jul 2013, 10:51:26
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2007
PostOrt: Göteborg

Re: 12 V batteri i Prius

Inlägg av stecor »

Tack PierreW

Bifogar en bild på mitt batteri.
Nu klarnar det.
I Biltemakatalogen (av alla ställen...) hittar jag en kort beskrivning av AGM-batterier:
"Helt underhållsfritt och läckagesäkert."
Söker man på nätet finns mer info att få om denna batterityp.

Man lär sig något nytt varje dag.
Tack för hjälpen.
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: 12 V batteri i Prius

Inlägg av xxargs »

Skillnaden på dagens 'underhållsfria' (MF - Maintain Free) bilbatterier och de tidigare med propp och måste fyllas då och då ligger inte på hur de är uppbyggda invändigt - där är de ganska lika, för att säga väldigt lika, utan beroende på vad gallren som håller upp den aktiva massan och i viss mån också massan i sig är gjord i för typ av legering.

De äldre batterierna hade en legering med antimon som var standardmetallen för att göra blyet hårt så att den inte säckar ihop sig av sin egen tyngd med tiden (ren bly är i viss mån plastisk i egenskap).

nackdelen med antimon är att den är kemisk aktiv och gjorde att självurladdningen är ganska hög genom att tillverka väte och syret av vattnet och vattnet förbrukas - max-spänningen är också lite lägre än vad rent bly ger och det är detta som gett att gasningspänningen för ett 12 Volt batteri historiskt satts till 14.4 Volt (7.2 Volt för 6V-batterier) i all batterilitteratur

på början av 1980-talet så börja de första kalciumlegerade batterierna att dyka upp - dessa hade propp precis som 'vanliga' batterier - med skillnaden att jag aldrig behövde fylla vatten i dessa - någonsin (på den tiden vad det batteriet till en Ford Tanus 65 med 6 Volt batter)

Dagens MF batterie med slät topp eller plastskena som döljer påfyllningshålen och plastbärhandtag är precis samma som på nämnda Ca-batteriet med skruvkorkar men man anpassat kapslingen att man inte som slutanvändare kan fylla på batterivatten längre utan en massa bök, man har stoppat dit ett tittfönster med en kula i grönt eller rött som indikerar om batteriet är mer eller mindre än 50% i laddstatus och om den är vitaktig, indikerar att batterivattnet har kokat bort och för dessa batterier är det samma som att batteriet är förstört (sönderkokat invändigt pga. överladdning).

Sedan har man labbat vidare med legeringar där somliga har spår av silver i sig för att justera egenskaperna ytterligare avseende.

Vad som hände när man gick ifrån antimonlegering till kalcium/silver är att batteriets laddningsmottaglighet från djupare urladdning blev sämre - det tar längre tid att ladda samt kräver högre spänning och ett Kalciumlegerat batteri (dvs. dom flesta MF-batterier som säljs idag) kan man köra upp spänningen till 14.7 Volt innan de börja gasa och bubbla och är på samma spänningsnivå som AGM-batterier (AGM-batterier kan laddas tom. 15. Volt för att dessa har mera koncentrerad vatten/syrablandning)

När det sitter i bil har det ingen större betydelse mellan en klassisk antimonlegerat batteri och dagens kalciumlegerade batterier så länge batteriet hålls laddat och det är vanliga starter, däremot om batteriet blivit tomkört till botten för att man ha glömt kupélyserna på flugplatsen i en vecka och liknande så bör man ladda batteriet med en separat laddare då det annars tar väldigt lång tid att ladda batteriet med bilgenerator då denna inte laddar med så hög spänning (14.0 Volt vid kallstart och under drift ca 13.8 Volt) och ett batteri sulfaticerar mer eller mindre fort så länge laddgraden är under 50% och därför bör man ladda upp över denna gräns så fort som möjligt.

Har man en klassisk oreglerad batteriladdare så behöver man inte tänka på något - den misshandlar batteriet ändå i slutfasen i laddningen oavsett batterityp och tar man inte bort laddningen i tid (när den börja bubbla hörbart) så kan man väldigt snabbt köra sönder batteriet bortom räddning inom 3-5 dygn

Laddar man med helautomatiska laddare som tex. CTEK så bör man köra på stjärna-läget (vinterläget och AGM-läget) då detta ger en smula högre spänning. Det finns också helautomatiska laddare med ett speciellt läge för 'Ca' som man bör använda när man jagar upp ett tomkört (silver)Kalciumlegerat blybatteri.

---

Den här skenan eller propparna som man kan se på ovansidan av batteriet - sätts dit när batteriet aktiveras tex. hos batterigrossisterna då de levereras torra och kvävgasfyllda i cellerna (torrladdade) - dels för att kunna lagras länge och att de inte kan ge någon ström om de mot förmodan skulle kortslutas i transporten i container från kina - till batterierna har man ofta färdiggjorda plastbehållare med syra och vatten i exakt mängd som passar direkt på med plastfolie täckta hålen till batterierna (ingen syre får hitta in då det förstör batteriet) - och automatiskt sticker hål i behållarna och vattnet och kvävgasen byter plats - därefter tar man bort de nu tomma behållarna och sätter man på locken med tanken att de aldrig skall öppnas mer och efter några timmars vila är batterierna är färdiga att användas och med ganska hög laddningsstatus.
Skriv svar