Tja!
Har en ST162 Celica som införskaffades i höstas. Den har stått avställd hela vintern, och börjar nu förberedas inför en besiktning. På senare tid har jag märkt att startmotorn börjat bli seg. Ibland händer ingenting när jag vrider om nyckeln (bara ett svagt morrande), ibland kan jag "jucka" liv i den med nyckeln, och ibland går den igång direkt. Det verkar inte ha nån betydelse hur mycket kräm det finns i batteriet, höll idag på att bli stående på grannens uppfart efter två dagars laddning.
Första misstanken har riktats mot startmotorn och kablarna. I samband med att jag vred på tändningen, lade jag dock märke till att nån oljelampa inte finns/fungerar. Oljetrycksmätaren går dock upp till hälften nästan omedelbart då motorn startats. Är oljetrycksmätaren en ersättning för lampan? Och vad är då de andra "tomma" lampplatserna till för, som inte startar i samband med tändningen?
1. Bakrutevärmare
2. ?
3. Motorfel
4. Baklyktor
5. Soppa
6. Dörrar
7. Batteri
8. ?
9. ?
10. Varningsblinkers
Någon borde väl gå till spolarvätska, nån till hög temp och nån till p-broms tycker jag. Ingen som vet?
Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Nizzehult
- Inlägg: 458
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor
Om batteriet är riktigt kasst så spelar det ingen roll hur länge du laddar det, det förblir kraftlöst. Prova ett annat batteri!
Jag har haft massor med bilar (mest japaner) där oljetryckslampan sagt upp sig. Betyder iofs ingenting, speciellt om man har mätare. En ny givare kostar under hundringen. Men den ska funka, även om mätare finns.
I instrumenteringen finns en del outnyttjade "hål" beroende på land, utrustning, motor etc. Helt normalt.
Jag har haft massor med bilar (mest japaner) där oljetryckslampan sagt upp sig. Betyder iofs ingenting, speciellt om man har mätare. En ny givare kostar under hundringen. Men den ska funka, även om mätare finns.
I instrumenteringen finns en del outnyttjade "hål" beroende på land, utrustning, motor etc. Helt normalt.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor
Kolla över jordningarna batteri/motor/kaross.
Re: Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor
Dessa modeller har ingen oljetryckslampa bara mätare. Du bör dessutom kolla nivån på stickan varannan tankning då dom vill förbruka lite olja.
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1715
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor
Det verkar inte vara helt ovanligt med slitna bleck i startmotorn på dessa.Jag har aldrig bytt själv,men det ska tydligen vara enkelt och billigt.
Jag blev tvungen att gå ut och fota i min Celica.
Bakrutevärmaren har väl en knapp med inbyggt varningslampa under stereon,det har iaf min.
Jag blev tvungen att gå ut och fota i min Celica.
Bakrutevärmaren har väl en knapp med inbyggt varningslampa under stereon,det har iaf min.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE