Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Q4Rspwn
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 12 sep 2012, 22:35:08
Bilmodell: ST162 Celica GT-S
Årsmodell: 1987

Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor

Inlägg av Q4Rspwn »

Tja!

Har en ST162 Celica som införskaffades i höstas. Den har stått avställd hela vintern, och börjar nu förberedas inför en besiktning. På senare tid har jag märkt att startmotorn börjat bli seg. Ibland händer ingenting när jag vrider om nyckeln (bara ett svagt morrande), ibland kan jag "jucka" liv i den med nyckeln, och ibland går den igång direkt. Det verkar inte ha nån betydelse hur mycket kräm det finns i batteriet, höll idag på att bli stående på grannens uppfart efter två dagars laddning.

Första misstanken har riktats mot startmotorn och kablarna. I samband med att jag vred på tändningen, lade jag dock märke till att nån oljelampa inte finns/fungerar. Oljetrycksmätaren går dock upp till hälften nästan omedelbart då motorn startats. Är oljetrycksmätaren en ersättning för lampan? Och vad är då de andra "tomma" lampplatserna till för, som inte startar i samband med tändningen?

Bild

1. Bakrutevärmare
2. ?
3. Motorfel
4. Baklyktor
5. Soppa
6. Dörrar
7. Batteri
8. ?
9. ?
10. Varningsblinkers

Någon borde väl gå till spolarvätska, nån till hög temp och nån till p-broms tycker jag. Ingen som vet?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor

Inlägg av Nizzehult »

Om batteriet är riktigt kasst så spelar det ingen roll hur länge du laddar det, det förblir kraftlöst. Prova ett annat batteri!
Jag har haft massor med bilar (mest japaner) där oljetryckslampan sagt upp sig. Betyder iofs ingenting, speciellt om man har mätare. En ny givare kostar under hundringen. Men den ska funka, även om mätare finns.
I instrumenteringen finns en del outnyttjade "hål" beroende på land, utrustning, motor etc. Helt normalt.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor

Inlägg av tobo »

Kolla över jordningarna batteri/motor/kaross.
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor

Inlägg av thowi »

Dessa modeller har ingen oljetryckslampa bara mätare. Du bör dessutom kolla nivån på stickan varannan tankning då dom vill förbruka lite olja.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica -87 ingen oljelampa vid tändning, seg startmotor

Inlägg av Johnny Blade »

Det verkar inte vara helt ovanligt med slitna bleck i startmotorn på dessa.Jag har aldrig bytt själv,men det ska tydligen vara enkelt och billigt.
Jag blev tvungen att gå ut och fota i min Celica.
Bild
Bild
Bakrutevärmaren har väl en knapp med inbyggt varningslampa under stereon,det har iaf min.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar