Corolla 87 Hel och halvljus borta

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Douglas
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 11:06:28
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 87

Corolla 87 Hel och halvljus borta

Inlägg av Douglas »

För ca ett halvår sedan slutade lyset på Corollan att tändas när jag startade. Jag kom på att om jag knackade lätt på säkringsdosan under motorhuven så kom lyset igång och fungerade så länge motorn var igång. Det blev dock svårare och svårare att knacka igång och till slut gick det inte alls. Det fanns ingen ström på säkringarna till strålkastarna. Jag tyckte att ljusrelät som sitter sitter i säkringsdosan kändes rätt varmt så jag åkte till Toyotahandlarn för att köpa ett nytt. Jag hade räknat med att det skulle kosta högst en hundring, men... 640 kronor :shock: !! Autoparts och Meca kunde inte få tag i ett sånt. Jag rengjorde kontaktstiften på relät ( reläet?) och dess sockel och då fick jag plötsligt ström på strålkastarsäkringarna. Dagen efter var det dock dött igen. Jag är inte så pigg på att betala 640 kr om jag inte är rätt så säker på att det löser problemet. Det låter ju klick när man vrider på ljusspaken. Jag fattar inte mycket av den elektriska sidan av tillvaron och skulle bli glad om någon kunde kasta lite ljus över frågan. :?