Starlet -88: lampor i instrumentkluster och bakom temp/fläkt

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
nikasp
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 23:23:58
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1988

Starlet -88: lampor i instrumentkluster och bakom temp/fläkt

Inlägg av nikasp »

Jag har dåligt med tid, verktyg men kanske kommer åt garage imorgon. Vill byta glödlampor i syrrans bil men vill gärna ha tips om vad det är för glödlampor, vilka verktyg (antar att man kommer långt med mejslar) och om det är några knepigheter att räkna med.

Det ser ut som att 2-3 glödlampor är paj i instrumenten och sedan är det helt mörkt vid fläkt- och tempreglage. Visst måste det väl lysa där även om bilen är från 1988?

Väldigt tacksam för tips!
Bilagor
Instrumentkluster
Instrumentkluster
image.jpg (69.12 KiB) Visad 2688 gånger
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Starlet -88: lampor i instrumentkluster och bakom temp/f

Inlägg av Neblade »

Kan det vara dimmade 5W5-lampor eller har de lägre effekt så som tex dessa Biltema 3515516? Med färgade gummihättor på för att få den gröna(?) färgen.

Ett tips är annars att åka förbi toyota och köpa dem, brukar inte kosta många kronor styck.


Men jag är osäker på vad det sitter i den bilen, detta är bara en gissning...
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
nikasp
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 23:23:58
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1988

Re: Starlet -88: lampor i instrumentkluster och bakom temp/f

Inlägg av nikasp »

Jag får nog försöka svänga förbi Toyota. Worst case får jag ta det till sommaren nästa vända. Hatar när inte allt är i ordning även på äldre bilar :-)
nikasp
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 23:23:58
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1988

Re: Starlet -88: lampor i instrumentkluster och bakom temp/f

Inlägg av nikasp »

Hur in i helsike får jag loss spakarna för fläkt m.m.? La 10 minuter på att lossa alla skruvar men spakarna får jag inte loss. Har använt hyfsat med våld också.

Undrar också om någon vet om man måste loss med väldigt mycket för att få bort instrumentklustret. Ska det räcka med de fem skruvarna som sitter i ovankant eller måste jag loss med instrumentbrädan runt om?

Nu kalas, få se om jag hinner lite till i morgon.
Bilagor
bild 3.JPG
bild 3.JPG (92.45 KiB) Visad 2671 gånger
bild 1.JPG
bild 1.JPG (111.41 KiB) Visad 2671 gånger
bild 2.JPG
bild 2.JPG (76.75 KiB) Visad 2671 gånger
nikasp
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 23:23:58
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1988

Re: Starlet -88: lampor i instrumentkluster och bakom temp/f

Inlägg av nikasp »

Svarar ifall någon annan får nytta av det:
1) Fick ta i lite till bara och då lossnade de fyra knopparna till reglagen. Ramen runt fläktreglage osv. satt med 3 skruvar + 2 inuti utrymmet för askkoppen.
2) För att komma åt instrumentbelysningen lossade jag 5 skruvar inuti/ovanför mätarna i instrumenthuset, 2 i höger och vänster nederkant. Sen var det bara att rycka loss hela instrumenthuset för att komma åt mätarna.

Jag bytte fyra lampor som står för "allmänbelysningen" i mäterhuset. Det var ett litet helsike att komma åt då hastighetsmätarvajern gjorde att man inte kunde få många centimeter att komma åt på. Jag fick gå på känn på baksidan och är glad att jag bara har strl 8 på händerna för det var ganska tight.

Den lilla gröna lampan (på bild) vid reglagen var 1,4W x 14V (stod så på plasten) och den andra gick inte att utläsa. Jag köpte 5W enligt tips/gissning ovan. Det var bara 1,2W och 5W som hade grönfärgat glas så det kändes mest rätt fast det fanns 3W och klenare. Alla lampor jag lossade på hade gummitutor i varierande skick så det var "nice" med färgade glas.

Toyota Starlet 1988 instrumentbelysning dashboard dash light bulb
Bilagor
bild 2.JPG
bild 2.JPG (34.16 KiB) Visad 2662 gånger
bild 3.JPG
bild 3.JPG (33.23 KiB) Visad 2662 gånger
Skriv svar