laddningsproblem toyota hiace mkII , behöver hjälp!

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
masi
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 mar 2013, 18:48:40
Bilmodell: toyota hiace mkII
Årsmodell: 1983
PostOrt: Sweden

laddningsproblem toyota hiace mkII , behöver hjälp!

Inlägg av masi »

hej, jag har en toyota hiace MKII -83 som jag har lite problem med..

såhär står det till ;) ända sen jag köpte bussen så har det aldrig lyst någon kontrolllampa till laddningen, bussen har gått ändå då den laddade när man körde efter vägen och generatorn kom igång.

nu för ett tag sen så slutade den ladda helt så jag började felsöka varför lampan inte lyser. jag satte ström direkt bakom instrumentet och då lyser lampan.

plockade ner generatorn och kollade kålen och släpringar och dem va fina och mycket kvar

satte tillbaka generatorn och mätte lite volt igen och då helt plötsligt laddade den 17v på högre varv och inget på tomgång??

sen slutade den ladda helt igen... jag antog att det var regulatorn som strejkade och köpte en ny men utan resultat??

har även kollat alla säkringar och hittar inget som är fel...

någon som vart med om något liknande och kan hjälpa mej ? vill inte byta generator före jag konstaterat att det inte kan vara något annat :(

mvh masi
masi
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 mar 2013, 18:48:40
Bilmodell: toyota hiace mkII
Årsmodell: 1983
PostOrt: Sweden

Re: laddningsproblem toyota hiace mkII , behöver hjälp!

Inlägg av masi »

masi skrev:hej, jag har en toyota hiace MKII -83 som jag har lite problem med..

såhär står det till ;) ända sen jag köpte bussen så har det aldrig lyst någon kontrolllampa till laddningen, bussen har gått ändå då den laddade när man körde efter vägen och generatorn kom igång.

nu för ett tag sen så slutade den ladda helt så jag började felsöka varför lampan inte lyser. jag satte ström direkt bakom instrumentet och då lyser lampan.

plockade ner generatorn och kollade kålen och släpringar och dem va fina och mycket kvar

satte tillbaka generatorn och mätte lite volt igen och då helt plötsligt laddade den 17v på högre varv och inget på tomgång??

sen slutade den ladda helt igen... jag antog att det var regulatorn som strejkade och köpte en ny men utan resultat??

har även kollat alla säkringar och hittar inget som är fel...

någon som vart med om något liknande och kan hjälpa mej ? vill inte byta generator före jag konstaterat att det inte kan vara något annat :(

mvh masi
ingen som vet ?:(
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: laddningsproblem toyota hiace mkII , behöver hjälp!

Inlägg av Dale »

Jordfel? Kollat med en startkabel mellan batteriets minuspol och motorblocket?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
masi
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 mar 2013, 18:48:40
Bilmodell: toyota hiace mkII
Årsmodell: 1983
PostOrt: Sweden

Re: laddningsproblem toyota hiace mkII , behöver hjälp!

Inlägg av masi »

Dale skrev:Jordfel? Kollat med en startkabel mellan batteriets minuspol och motorblocket?
Japp blir ingen skillnad:/
Skriv svar