Starlet 87 med tändningsproblem

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
goran jonsson
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 11 feb 2013, 08:32:00
Bilmodell: starlet dx
Årsmodell: 1987

Starlet 87 med tändningsproblem

Inlägg av goran jonsson »

har en Starlet 87:a som plötsligt inte vill start. Det blir ingen gnista mellan elektroderna på stiften, däremot blir det lite små blå flammor i botten av stiftet. Fördelarlock, rotor, tändkablar och stift är bytade för några år sedan kanske för 1000 mil sedan. Den har alltid startat direkt tidigare. Tänkte prova med nya stift, men känns som det är något annat. Någon som har ett bra förslag.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Starlet 87 med tändningsproblem

Inlägg av cheetah1 »

Har du kollat alla stiften? Låter som isolatorn är sprucken, men att den skulle spricka på alla stiften samtidigt låter lite otroligt...
goran jonsson
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 11 feb 2013, 08:32:00
Bilmodell: starlet dx
Årsmodell: 1987

Re: Starlet 87 med tändningsproblem

Inlägg av goran jonsson »

Jag har haft av alla stiften, kollat och gjort dom rena, samt justerat elektrodavståndet. Stiften var blöta och sotiga. Har haft problem med hög bränsleförbrukning, drygt 1L/mil. Har inbillat mig att det kan bero på något fel på automatchoken, kan kanske vara så att sotet gör att det blir överslag nere i stiftet och inte mellan ellektroderna. Skall prova att inhandla nya fräscha stift.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1620
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Starlet 87 med tändningsproblem

Inlägg av Neblade »

Risken finns väl att man skadar isolatorn när man justera elektrodavståndet också. Men du kanske kollade innan du justerade?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
goran jonsson
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 11 feb 2013, 08:32:00
Bilmodell: starlet dx
Årsmodell: 1987

Re: Starlet 87 med tändningsproblem

Inlägg av goran jonsson »

Startproblemet var ändå stiften, jag köpte nya tändstift och monterade dom, och direkt så startade bilen. Jag tror att problemet var att jag gjorde rent stiften för dåligt, torkade i princip dom bara torra. Antagligen fanns det sotbeläggning kvar på isolatern som gjorde att stiftet i princip blev kortslutet, och detta gjorde att det inte blev någon gnista mellan elektroderna. Har fortsatt problem med hög bränsleförbrukning 1,2l/mil även vid landsvägskörning. Bilen blev underkänd vid kontrollbesiktningen p.g.a. mycket för hög CO-halt. Trodde kanske först att det var något problem med automatchoken, är nu inne på att det kanske är något problem med förgasaren. Har sett att det finns en stor kolv som skall röra sig, har efter att jag studerat lite förgasarteorier, kommit fram till att det kan finnas en bränslenål i ändan på kolven som reglerar bränsletillförseln. Har dock ännu inte kollat om kolven rör sig vid gaspådrag, borde gå att se om man plockar bort luftfiltret. Förgasar teorierna säger även att det i typ "Stromberg" förgasare finns ett membran som kan bli defekt. Vet dock inte om denna är en sån typ av förgasare. Någon som vet. Bilen är nu lättstartad trots den höga bränsleförbrukningen. Går dock oftast lite hackigt när man kör i konstant fart under ca 75 km/h.
Skriv svar