RAV4 Xenonkonvertering

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jocke RAV4
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 21 jan 2013, 12:44:56
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 6

RAV4 Xenonkonvertering

Inlägg av Jocke RAV4 »

Hej alla toyotakännare!

Jag skulle vilja xenonkonvertera min RAV4 -06. Har någon erfarenhet av detta? Är det något speciellt jag ska tänka på, eller är det bara att köpa ett kit, installera och köra? Tänkte köpa 55W 4300K hos t ex Xenonkungen? Alla tips är välkomna!

Tack på förhand!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: RAV4 Xenonkonvertering

Inlägg av cheetah1 »

Helljuset då? Eller är det H4 i en sån där? Isåfall vill jag avråda från det å det bestämdaste..
Jocke RAV4
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 21 jan 2013, 12:44:56
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 6

Re: RAV4 Xenonkonvertering

Inlägg av Jocke RAV4 »

Nä, heljuset tänkte jag låta bli, men halvljuset då? Där är det H11. Har tidigare bytt till xenonlook halogen, det är snyggt men ingen ljusstyrka... därav tanken på xenonkonvertering. :) :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: RAV4 Xenonkonvertering

Inlägg av PierreW »

Jocke RAV4 skrev:Nä, heljuset tänkte jag låta bli, men halvljuset då? Där är det H11. Har tidigare bytt till xenonlook halogen, det är snyggt men ingen ljusstyrka... därav tanken på xenonkonvertering. :) :)

Ja montera gärna 55W i halvljuset på en bil utan automatisk nivåreglering eller projektorer anpassade för den mängden Lumen som 55W ger.
Räkna med helljus som svar från en mängd bilar du möter, kanske du bländar nån såpass att du frontalkrockar med bilen i fråga.
Du kommer lura dig själv med ett inni helvete bra ljus x antal meter framför bilen, sen blir kolsvart.
Bilar med standard 35W och projektorstrålkastare lurar ögat tillräckligt ändå så de räcker.

Allt över 35W är för helljus och extraljus.
Köp istället nån bättre Halogenlampa, inga stylinglampor med färgade glas osv, alla lampor med färgade glas ger sämre ljus än lampor med neutrala glas.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: RAV4 Xenonkonvertering

Inlägg av cheetah1 »

Dödsstraff på att xenonkonvertera halvljus. Åtminstone i min önskevärld.. När man blinkar åt dom blinkar dom tillbaka med sitt helljus, vilket i många fall lyser svagare än halvljuset...
Jocke RAV4
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 21 jan 2013, 12:44:56
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 6

Re: RAV4 Xenonkonvertering

Inlägg av Jocke RAV4 »

Ok, tack för åsikterna... Men varför är ni så arga? Jag frågade ju om råd innan ev konvertering just för att kolla med er som vet hur resultatet skulle tänkas bli. Jag var ute efter ev tips, inga påhopp för nåt jag inte än gjort. Finns det någon utan för små kalsonger på sig som har nåt mer att tillägga?
NickL
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 02 feb 2013, 21:05:05
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004

Re: RAV4 Xenonkonvertering

Inlägg av NickL »

Rekommenderar å det varmaste Philips xtreme vision.

Har en H4 och en H7 och de har märkbart bättre halvljus än innan och har hållt länge också.

http://www.powerbulbs.com/eu/product/ph ... ight-bulbs
Skriv svar