Generator Laddar ej, Corolla -88

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Generator Laddar ej, Corolla -88

Inlägg av kebarb »

Generatorn laddar ej på min Corolla 88. Laddningslampan tändes för en stund sedan.

Det första jag kollade var batteriet, och vätskan var väl för låg hos batteriet. Fyllde upp det men det hjälper inte, så jag törs nästan påstå att det inte har med batteriet att göra.

Vidare så gjorde jag testet att lyfta av en av polerna från batteriet medans bilen är igång, då tvärdör den. Detta får mig att tro att generatorn inte laddar eftersom denna bil normalt fortsätter gå även om man hakar av batteriet.

Är det någon som har bra tips på vart jag skall börja för att veta vad som är fel på generatorn och hur jag kan åtgärda det?

Jag befinner mig inte hemma i sverige, så jag måste försöka lösa allting själv och vill inte lämna in den på en verkstad som garanterat kommer försöka blåsa mig.

Jag vill gärna ha bra konkreta felsökningstips som jag kan gå igenom med en multimeter eller något för att utesluta eller kontroller olika delar av laddkretsen.

Mycket tacksam för svar!

//K
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Generator Laddar ej, Corolla -88

Inlägg av kebarb »

Jag rev ur generatorn, öppnade den för att inspektera Kol, släpringar, och vad jag tror är diodbryggan och laddregulatorn.

Om någon annan läser denna tråd senare och ämnar göra samma sak så kan jag nämna lite kort hur jag gick till väga:
1. Lossade batteriets båda poler, samt kablar till generatorn. Du behöver 10mm nyckel för att lossa Jord.
2. Lossade övre justeringsbult på generatorn, storlek 12mm. Använd EJ skiftnyckel, utan endast riktig hylsa annars drar du den rund. Det sitter hårt.
3. Lossa undre pivotbult som är 14mm hylsa. En lednyckel går bra, dra den uppåt mot dig i motorutrymmet för att lossa. Muttern sitter på samma sida som remmen.
4. Häkta av remmen från generatorns trissa
5. Håll i generatorn och dra ur pivotbulten ur fästet så är generatorn lös.

Nu till frågeställningen:

Både släpringar (som jag tror de kopparringarna heter) och kolen ser ut att ha märkbart slitage, men de är långt ifrån slut och det är bara 2000mil sedan jag bytte kolen i generatorn. Hurvida det är bra eller dåligt att de är så pass slitna som de är vet jag inte? Jag brukar rengöra med Tsprit när jag tar isär. En av släpringarna har en markant djupare urdikning än den andre.

Föremålen inringade med röda ringar och numrering I II III är vad jag tror är en laddregulator, ni får gärna rätta mig om jag har fel. Och mellan dessa tre punkter kanske man kan mäta med ett mätinstrument/multimeter för att få ut vissa värden som borde kunna avslöja om komponenter är defekt eller ej?

Föremålen inringade med grönt är vad jag kan misstänka är en diodbrygga, den sitter fastskruvad med fyra skruvar i det jag tror är spolen. Det är en klar skillnad i hur områden I, II och III ser ut. II och III har någon form av korrosion och är uppätna av denna. Gummitätningen som var där är borta. Ser ut som de har brunnit eller något. Område nummer I ser intakt ut.

Jag får anta att det är det som jag tror är en diodbrygga som är defekt.

Varför den är defekt vet jag inte? Kan det ha att göra med att vi körde startkablar till en bil med dåligt/defekt batteri för någon vecka sedan? Det slog då upp något som liknade en svetsbåge från ena batteripolen och det lämnade en stor urgröpning i den polen på batteriet. Motorn var igång vid tillfället.

Vad kostar dessa delar, vart köper jag dem, vad heter de, vad kan mer vara trasigt hos generatorn?

Tacksam för all input!

//K
Bilagor
generatorLOW2.jpg
generatorLOW2.jpg (133.44 KiB) Visad 5086 gånger
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Generator Laddar ej, Corolla -88

Inlägg av Dale »

Mina bilar har då stannat när man lyft batterskon. Generatorn måste ju ha ström för att alstra ström iaf om det är en växelströmsgenerator. Om laddningslampan lyser lär det ju vara nått fel på laddningen. Dioderna kan gå sönder om det är för mycket strömspikar som till exempel man lättar på batterikablarna under gång då laddningen kan skena, kablar igång en annan bil som har jätteurladdat batteri då bör man koppla på kablarna med motorn avstängd eller kör med elsvets i bilen då det kan bli rätt feta strömspikar.

Har du så du kan mäta dioderna? Går med en enkel universal multimeter för några tior.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Generator Laddar ej, Corolla -88

Inlägg av kebarb »

Jag har vid tidigare försök, för några år sedan, kört bilen utan batteri monterat. Det krävs dock att det finns batteri för att få igång generatorn. Utan ström kan den inte generera ström. Men när den väl är igång så fungerar det. Jag är medveten om att detta kan förstöra generatorn, då batteriet jämnar ut ström/spänningstoppar.

Jag är ju osäker på vilka delar som är vad här, men de delarna som är inringade på bilden med grönt verkar helt defekta och leder förmodligen ingen ström alls. Tror de är självaste dioderna på diodbryggan. Kan man kanske löda lös dem och ersätta? Det verkar iallafall enklare att byta hela bryggan.

Finns det någonstans man kan köpa en ny sådan (diodbrygga?)

Bör man tänka på något speciellt när man byter den?

Kan något annat ha gått sönder samtidigt?

Finns det något sätt att mäta så att laddreläet/regulatorn fungerar som den skall?

tacksam för svar så att jag kan få lite rätsida på detta.

Om någon har en generator liggandes så är jag klart spekulant på delarna!

//K
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Generator Laddar ej, Corolla -88

Inlägg av cheetah1 »

1. Starta bilen.
2. Mät spänningen över batteripolerna.

Ska åtminstone vara över 13,5 volt, kan även vara uppåt 14-14,5. Är det under 13 laddar det inte nåt värst, är det över 15 börjar det bli farligt mycket.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Generator Laddar ej, Corolla -88

Inlägg av kebarb »

För de som någon gång läser denna tråden kan jag påpeka följande:

Om batterilampan lyser när du har tändningen på men motorn av, så är diodbryggan Ok

Om batterilampan INTE lyser när du har tändningen på men motorn av, så är diodbryggan sannolikt trasig

Om batterilampan INTE lyser när du har tändningen på men motorn av, så kan det även vara kolen eller något annat kontaktfel.

Om generatorn inte laddar i övriga fall så kan det vara laddreläet.

Man kan ibland se på dioderna om de är skadade, då ser de ut som på postade bilder.

Inspektera släpringar om du har isär generatorn, om djupet är större än 2mm så är det bättre att byta generator än att fixa den gamla.

//K
Skriv svar