Nu har jag allt strulat till det!

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Rosenblom
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 18 okt 2012, 16:59:55
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002

Nu har jag allt strulat till det!

Inlägg av Rosenblom »

Hej på er! Är ny här på forumet men har tittat in här för att samla in råd och tips till min nyinköpta Rav4, min första Toyota. Hittills är jag nöjd med bilen och eftersom jag bor uppe i Umeå så tyckte jag det skulle va trevligt med lite extraljus på bilen nu när den mörkare delen på året närmar sig med stormsteg!

Så iväg och införskaffade 2 stycken rejäla lyktor och igår satte jag dem på plats och kopplade enligt följande till relät

30=plus från batteri
87=plus till extraljus
85=jord på lampa
86=plus från helljuslampa på bil

När jag drog igång grejerna sen tappade jag spänning i det vänstra huvudljuset, både hel- och halvljus (där jag snott strömmen). Skulle lika gärna kunna ha en liten ficklampa där istället. I rena förskräckelsen klippte jag bort allt som var kopplat på trådarna där, tog bort strömtjuvar och lappade ihop det med "sockerbitar" eftersom jag trodde det var där någonstans boven satt men får fortfarande inte upp spänningen. Så nu står jag här med extraljus som fungerar med vippen men inte med helljusrelät och ett huvudljuset som är under all kritik.

Någon som vet hur jag går vidare? Har jag gjort något uppenbart fel?

Tack på förhand!

Mvh Rosenblom
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Inlägg av cheetah1 »

Mm, dom är lite luriga, dom där. Lampan har plus hela tiden, och jordas via spaken när du tänder helljuset. Med andra ord, har du jordat reläet och kopplat före lampan så lyser extraljuset hela tiden. Har du däremot kopplat efter lampan så har du seriekopplat reläet med lampan, och då bör det bli som du beskriver. :)
Istället får du koppla plus från batteriet på 86 direkt (om det är 86 som ska ha plus?), lämpligen via en bygel från 30, och sen koppla från 85 via en strömbrytare om du vill, till den sidan av lampan som jordas när du tänder helljuset. Största problemen är att du måste hitta jorden, och dels att du inta kan ha någon lampa i strömbrytaren.
Alternativet är att du kopplar från den sidan av lampan som har konstant plus till reläet, och sen från reläet (via strömbrytare) till jordsidan av lampan, men det är ju i praktiken samma sak, bara krångligare.

Edit: Välkommen förresten!
Rosenblom
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 18 okt 2012, 16:59:55
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Inlägg av Rosenblom »

Hej! Tack för ditt svar!

Men även fast jag inte har något kopplat på huvudljuset nu har spänningen gått ned. Extraljusen har nu en egen krets med strömbrytare och huvudljuset är schematiskt återställt men problemet kvarstår.

Mvh Rosenblom
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Inlägg av cheetah1 »

Åh.. Det låter.. Skumt.. Särskilt när du har återställt strömtjuvarna, för såna kan ställa till det ibland.. Båda sidorna också? Har nämligen för mig att det är separata säkringar.. Kika på om det är nån säkring som har brunnit till hälften eller nåt sånt skumt, det har vi haft i huset (!) med riktigt skumma effekter som följd.

Skumt either way...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Inlägg av PierreW »

Om man använt strömtjuv av denne modellen, och sedan inte ska ha den mer så tar man ALDRIG bort den utan man klipper bara tjuvkabeln ;)
Risken med att ta bort den är att kabeln har fått hälften så stor area då man helt enkelt klipper en bit ledning.
Då finns risken att man får ett spänningsfall pga värmen som blir i "avsmalnaden".

Bild
http://www.bilupplysningen.se/public/im ... OMTJUV.jpg
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Inlägg av Glenn »

Jag skulle snarare säga att det mer eller mindre är standard att det blir så när man använder strömtjuvar.

Jag är allergisk mot dessa och får utslag när jag ser dom :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Nu har jag allt strulat till det!

Inlägg av Dale »

Bäst är att ha ordentliga skarvar (löda med krympslang) och koppla spolen till extraljusrelät parallellt (bägge trådarna) över helljuslampan så slipper man fundera hur det är kopplat. Funkar på alla fordon. Varför? En del fordon har konstatplus eller konstantjord vissa har det även via tändning. Sen kan det styras med plus eller minus på en del är inte minus ens samma som jord.
Sen drar man en plus från batteriet via säkring till brytaren i relät vidare till extraljuslampan och sen till jord. Finns flera trådar om extraljus och tips i wiki. http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... _extraljus
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar