Har jag lyckats stänga av halvljuset?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jesse
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 20:30:09
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 2002

Har jag lyckats stänga av halvljuset?

Inlägg av Jesse »

Hej!

Jag sitter här och skäms för jag har blivit så förvirrad i den basala billjus-djungeln. Yep, jag tillhör en av dem okunniga när det gäller bilar. Jag har haft min Camry från '02 i ett år nu och aldrig haft några problem. Men nu tror jag att jag har råkat komma åt något jag inte ville och misstänker att jag råkat stänga av halvljuset. Jag hittar utan problem helljus och dimljus men så fort jag bländar av med helljuset blir det i princip kolsvart. När jag kollar bilen på tomgång ser jag bara att en liten lampa lyser fram och inga där bak förutom över registeringsskylten (varselljus? parkeringsljus? O.o)

Jag har dragit spaken både mot mig och ifrån mig och vridit på vredet men hittar inget "normalt" ljus. Instruktionsboken var inte min vän...

Jag tror det finns en väldigt enkel lösning på mitt problem men jag har låst mig helt. Eller är bilen som den ska och jag har bara fått sjukt dåligt mörkerseende...?

Tacksam för råd och hjälp!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Har jag lyckats stänga av halvljuset?

Inlägg av cheetah1 »

På vredet har du OFF, vilket antingen är helt släckt, eller halvljusautomatik, beroende på om den är svensksåld eller inte. Sen har du parkeringsljusläge, förmodligen är det där du har hamnat. Sen längst upp har du manuellt halvljus (ON), vilket också är där du kan tända helljuset. Skulle du ha (knappast på en 02:a) automatik med skymningssensor, så sitter det efter ON, och där står det isåfall AUTO.

Skulle det inte se ut så så är det olikt alla toyotor jag har kört förutom en Celica -77 och en Carina -72, så det tror jag inte.. ;)

Har du bara en parkeringsljuslampa fram ska du nog se till att byta den andra, trasiga, i synnerhet om den vänstra är trasig, då det är det i synnerhet viktigaste ljuset på bilen.
Jesse
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 20:30:09
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 2002

Re: Har jag lyckats stänga av halvljuset?

Inlägg av Jesse »

Tack för snabba svaret!

Alternativet AUTO finns ovanför ON på min bil också.

Jag fick en vän att titta på det också, och efter att hon delade min förvirring körde jag till Toyota-verkstaden och fick bekräftat att halvljusen slitits ut. Ca 30 sekunder och 240 kr senare är allt väl igen :) Så klart alltid sura pengar, men denna gången var det väldigt skönt att få bekräftat att det inte var jag som hade sjukt dålig koll på min egen bil...

Däremot blev jag påkommen som gammal Volvo-ägare då jag förväntade mig att en indikatorlampa skulle säga till om halvljuset slutade fungera. Visste inte att Toyotas inte hade det...

Återigen, tack för det snabba svaret!
Skriv svar