Släpvagnskontakt. 8 kabler, 7 poler. Avensis 03-08

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
stigdaniel
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 apr 2012, 10:46:32
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Släpvagnskontakt. 8 kabler, 7 poler. Avensis 03-08

Inlägg av stigdaniel »

Min 7-poliga släpvagnskontakt hade spruckit och jag tänkte byta ut den mot en Biltemakontakt. När jag tog isär originalkontakten visade det sig att det gick 8 kablar till kontakten. Jag ska försöka mig på en beskrivning av hur de var kopplade:

- De första 7 kablarna var kopplade till respektive pool i kontakten och numrerade från 1-7.
- Den 8:e satt fast lite på sidan om i en kontakt som var sammankopplad med en kopparledare som låg mot pol nr. 3. Alltså var den 8:e kabeln elektriskt sammankopplad med 3:an.
-När man sedan kopplar i en hankontakt i släpvagnskontakten så trycker man med hankontakten in en plastknapp som bryter kontakten mellan 8:an och 3:an.

Någonting i bilen vill alltså veta när jag har ett släp på bilen och det får den reda på genom att kontakten mellan 8:an och 3:an bryts.

Om någon förstod så får ni gärna fundera på vad den här kopplingen kan ha för funktion. Nu vek jag bara bort den 8:e kabeln och kopplade de 7 andra efter kopplingsschemat.

Tack för hjälpen!
Daniel

PS. jag kan lägga till en bild senare om ni tror att det hjälper
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Släpvagnskontakt. 8 kabler, 7 poler. Avensis 03-08

Inlägg av Dale »

Det var inte till nummer 2 då? Anslutning 2 brukas användas till dimbakljus och när du stoppar i släpfordonets kontakt så kopplas dimbakljuset bort i bilen. Se även http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... skontakten

Anslutning 3 är annars jord.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
stigdaniel
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 apr 2012, 10:46:32
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Släpvagnskontakt. 8 kabler, 7 poler. Avensis 03-08

Inlägg av stigdaniel »

Minnet har ju spelat spratt förr, jag ska dubbelkolla när jag kommer hem. Det var ett alternativ som jag inte hade kommit på själv. Det borde vara lätt att kolla. Om dimljusen inte längre fungerar så borde din tes stämma.

Tack för det! Jag återkommer.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Släpvagnskontakt. 8 kabler, 7 poler. Avensis 03-08

Inlägg av PierreW »

Ja det är en funktion som bryter dimbakljuset på bilen när släpkontakt är inkopplad precis som Dale skriver.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
stigdaniel
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 15 apr 2012, 10:46:32
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Släpvagnskontakt. 8 kabler, 7 poler. Avensis 03-08

Inlägg av stigdaniel »

Tack för hjälpen!

Då blir det antingen till att köpa en toyota originalkontakt eller fulkoppla ihop den jag kallar 8:an med 2:an. Jag har inget större behov av att bryta dimbakljuset. Desto större behov att ha ett fungerande dimbakljus på bilen.

Underbart vilken bra hjälp man får härifrån. Tack o bock
Skriv svar