motorn startar ej. PROBLEMET LÖST :)

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

rubriken säger ingen gnista och den börjar försvinna för mig med. Jag tror jag har testat allt men fortfarande ingen gnista. Jag har trippel kollat alla kablar till tändningen men allt verkar sitta rätt

tändspole och igniter är byt. Kamrem kollad att allt ligger i rätt läge, ecu skickar igt signal till igniter och då bör fördelaren också vara hel. Sta signal från startmotor är där. Mäter man på kabeln fram till spolen så är där 12v.

Är där någon som har en st185 som bor i närheten av kristianstad som jag kan jämföra motorrummen med för att se om allt är rättkopplat?
Eller om någon känner sig vara något av en expert på celica som kan ta en titt? givetvis mot betalning om det behövs.
Just nu är denna bil väldigt nära på att bli en reservdelsbil eller ihoptryckt på skroten om jag hittar en annan komplett gt4
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

jag kan till och med betala för att någon kör hit med sin st185:a så att jag ka titta hur det ser ut.
Eller vet någon någon som är bra på att meka med celican som kan ta på sig jobbet med att få igång bilen?
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: ingen gnista

Inlägg av Zerocool »

Tycker det låter som ett jord fel. Skicka upp lite bilder på motorutrymmet.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: ingen gnista

Inlägg av Zerocool »

Sedan bör det väl mer se ut som i motorutrymmet på en 205a!
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

Zerocool skrev:Sedan bör det väl mer se ut som i motorutrymmet på en 205a!
bägge igentligen. Kabelhärvan är från st185 (lättare att få rätt inne i bilen). Men motorn från st205. Så i bästa fall skulle jag behöva se hur det ser ut i bägge och se vad som fattas till 205 motorn och var alla kablar går på 185 kabelhärvan. Så en massa bilder på "förarsidan" av bägge dessa motorer hade också varit till stor hjälp. Jag har sökt i flera timmar på nätet efter bilder men det finns inga bra.

Ska se om jag kan läga upp några bilder ikväll. Annard tror jag där är några bilder redan i mina andra trådar
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

nu är hela ecu:n felsökt och enligt felsökningsshema så ska allting fungera.

så det sista att testa nu är att byta ecu:n ifall den skickar ut signalerna fel.

och ifall det var en startspärr som satt kopplad till dimljusknappen vänster/under ratten.
där satt två reläer där i alla fall men alla kablar var ej inkopplade så jag tog bort det.
där hänger nu ca 9 kablar som har gått till något under intrumentbrädan men kan ej hitta var exakt.

ska försöka komma ihåg och ta en bild i veckan och lägga upp hur där ser ut
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

Gör en sista uppdatering i min tråd nu

Sista utväg snart har nu testat att byta ecu spole och igniter och plockat ut tändfördelaren och mät avstånden på dom brytarna och dom är ok men fortfarande samma resultat. Ingen start.
någon som har något sista tips vad det kan vara. Innan jag gör om den till folkracebil istället med en annan motor. Det ända jag kan komma på nu är vad en proffsbilmekare nämnde är om sensorn som sitter på växelådan kan blockera motorn från att tända. Eftersom där sitter st185 låda förhastighetsmätarens skull ihop med st205 motorn med mr2 gen3 databox. Han sa att på vissa bilar så ska väl den känna av om växellådan "rör sig" och i så fall blockera start om den inte gör det
Åsikt om det sistnämnda någon??
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: ingen gnista

Inlägg av SHySwe »

Provat att byta fördelarlock och brytare samtidigt? Och tändkablarna sitter rätt?
Är fördelaren från 205-motorn? Sitter den rätt?
Och hela kabelhärvan med alla prylar, ecu mm från 205an eller 185an?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

srylul skrev:Provat att byta fördelarlock och brytare samtidigt?
Är fördelaren från 205-motorn? Sitter den rätt?
Och hela kabelhärvan med alla prylar, ecu mm från 205an eller 185an?
*bil st185
*motor st205 med tillhörande "mekaniska" delar så som fördelare och annat.
*växellådan från st185 fattade jag det som då man kunde använda hastighetsmätarvajern från den då.
*mr2 gen 3 ecu för att få bort vattennivå i intercoolorn som är i st205 ecu:n.
*st185 kabelhärva då den passar lättare med kablage inne i bilen (detta var det lättaste alternativet enligt många som gjort samma konvertering av motor) och då flyttat kablarna in till ecu:n så att det matchar var signalerna ska in (detta har jag nog kollat ca 5 gånger med och utan mätverktyg för att se att kablarn går till rätt komponent) jag har använt diagram på var signalerna går från de olika ecu:erna för att se att jag flyttat kablarna till rätt ställe.

när jag har teststartat motorn så har jag använt en strobelampa som man har till att ställa in tändningen med för att se om det kommer något från tändspolen men den har inte vissat något. har även kört med startgas för att se så att det inte bränslet som krånglar.

det kan väl inte vara så dumt att motorn inte tänder för att intercoolern inte sitter på.....eller.....jag har haft den av för att kunna greja med grejorna under

för att svara på din fråga. fördelarlocket är taget från en annan bil med samma lock som fungerar. men med tanke på att strobelampan inte reagerar på tändkablen från tändspolen så skickar ju inte spolen någon gnista. fördelaren går bara att sätta på ett viss, det går inte ens att vända den 180 grader. och jag har kollat att ettan tänder i fördelarlocket när ettan är uppe. .....en tanke där går det att vända födelaren ett helt varv fel?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: ingen gnista

Inlägg av SHySwe »

Härligt med gamla prylar! Då är det inte så mycket som kan krångla!

Ok, du får inte strobepuls från mittenkabeln i fördelaren. Med kablar och tändstift monterade?
Väldigt förenklat så har du bara följande kvar att leta:

Det går en plus till brytarspetsarna.
Brytarna skapar en puls via tändspolen till minus.
Från tändspolen går tändpulsen till fördelaren.

Med en vanlig 12V lampa eller en hyfsad multimeter kollar du:
Har du plus till brytarspetsarna?
Har du puls från brytarna?
Mät igen med med minusanslutningen på kondensatorns jordanslutning.
Funkar detta så är det bara fyra saker kvar:
Tändspolen trasig.
Tändkabeln trasig.
Fördelarlocket trasigt.
Rotorn trasig.

Som kuriosa så kan jag berätta om en gammal Citroen med samma fel, för länge sedan. På nåt sätt hade mittenkontakten i fördelarlocket gått sönder och gav därför ingen gnista. Eftersom den såg hel ut tog det väldigt lång tid att hitta. Då lärde jag mej nåt.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar