motorn startar ej. PROBLEMET LÖST :)

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

srylul skrev:Härligt med gamla prylar! Då är det inte så mycket som kan krångla!

Ok, du får inte strobepuls från mittenkabeln i fördelaren. Med kablar och tändstift monterade?
Väldigt förenklat så har du bara följande kvar att leta:

Det går en plus till brytarspetsarna.
Brytarna skapar en puls via tändspolen till minus.
Från tändspolen går tändpulsen till fördelaren.

Med en vanlig 12V lampa eller en hyfsad multimeter kollar du:
Har du plus till brytarspetsarna?
Har du puls från brytarna?
Mät igen med med minusanslutningen på kondensatorns jordanslutning.
Funkar detta så är det bara fyra saker kvar:
Tändspolen trasig.
Tändkabeln trasig.
Fördelarlocket trasigt.
Rotorn trasig.

Som kuriosa så kan jag berätta om en gammal Citroen med samma fel, för länge sedan. På nåt sätt hade mittenkontakten i fördelarlocket gått sönder och gav därför ingen gnista. Eftersom den såg hel ut tog det väldigt lång tid att hitta. Då lärde jag mej nåt.
tackar för svar :)
nu på senaste testet gjorde jag inte detta men innan så har jag även använt delar från min mr2:a som fungerar. då testade jag med tändkablen från spolen och fördelarlock och rotor ( tror jag tog rotorn med då) och det fungerade inte då. men jag är faktiskt inte säker om själva spolen var hel då som satt i celican.

är det brytarna i själva fördelaren du menar att jag ska mäta på ( ne g- g+ tror jag det är)

jag ska kolla det du skrev. och om inte annat testa köpa helnya tänddelar då (rotor, fördelarlock, tändkabel och spole
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

och ja på första frågan med föresten. alla tändstift och tändkablar är kopplade
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

så nu har jag äntligen haft tid att felsöka lite till på bilen.

så nu är det dags att rådfråga alla experter på forumet.............igen

varför jag inte testat detta innan vet jag inte men jag tog ut fördelaren för att komma åt att mäta ohmen mellan g- till ne, g1 och g2.

och då var faktiskt mätvärdena så här g1: 157 ohm. g2: 155 ohm. Ne 196 ohm

och då boken menar på att värdena ska vara mellan 140-180 ohm så är ju NE för högt och med tanke på att dom andra är nere vid 155 så värkar det ju som om fördelaren är sönder.......eller har jag fel i detta.

brukar NE vara högre än dom andra.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

ska försöka ta ett nytt ryck på bilen i helgen om där blir tid.

jag hade en tanke på felsökandet.

är där någon som vet exakt vad som behöver vara kopplat till ecu:n för att bilen ska gå?

tänkte bryta ner felsökningen i delar så att jag kan kolla steg för steg.

det jag skulle behöva veta är sånt som vilka kablar måste vara jordade.
vilka kablar med signal behöver fungera för att motorn ska gå.....tändsignaler, startmotorsignal och sånt.

är t.ex tändutrustningen (spole fördelare osv) en separat "sektion" kopplat till boxen eller är där annat som kan blockera.

hade uppskattat hjälp med detta.
får nämna alla som hjälpt mig med bilen sen tills nästa år på utställningar om den kommer igång tills dess :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

hittade en grej på felsökningspaperna jag har. vet ej om det är till rätt årsmodell. står 1993 på pdffilen.

kollar man då under startproblem startmotor går men startar ej så står det att man ska kolla frilägessensorn/ kolla att bilen är i friläge. finns den och var i så fall finns den på st205 motorn. där är ju en mitt uppe på växellådan som jag inte vet vad den är till

Bild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: ingen gnista

Inlägg av cheetah1 »

Inte läst hela tråden, men är det en automat du har? A/T betyder Automatic Transmission.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

cheetah1 skrev:Inte läst hela tråden, men är det en automat du har? A/T betyder Automatic Transmission.
det visste jag inte att det betyde. nej det är manuell. men är där någon form av frikoppling eller annat till växellådan som kan blockera start. där sitter ju en sensor på växellådan mitt uppe på
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: ingen gnista

Inlägg av cheetah1 »

Det står ju under Clutch start switch, det skulle kunna vara nåt. Startar den modellen bara om man frikopplar kanske?
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

cheetah1 skrev:Det står ju under Clutch start switch, det skulle kunna vara nåt. Startar den modellen bara om man frikopplar kanske?
startmotorn går jämtemot mr2:an där frikopplingen måste vara nere för att något ska röra på sig över huvud taget
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

börjar tröttna igen på bilen. ett dåligt köp av mig då där var för mycket kladdat med den innan. sån tur va så fick jag andra delar med på köpet som var värda halva köpesumman i alla fall.

vet inte riktigt hur mycket mer tid och pengar jag vill läga på den nu. kan ju lämna in den till toyotacenter så får dom leta men det kostar ju en massa det med.

är sugen på att bara slänga den på skroten och trycka ihop eländet :evil:
Skriv svar