motorn startar ej. PROBLEMET LÖST :)

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: ingen gnista

Inlägg av kribbe »

pust......

börja låta tjatig om min bil nu känner jag :/

får försöka kolla grejor jag kommer på efter hand som kan vara problemet

tror inte längre att det är fel på tändsystemet då allt är byt nu

en fråga som jag har nu är:

är där och i så fall vilka signaler kan hindra boxen att veta att motorn håller på att starta (då man kör den på startmotorn)

har också en bild på lite kablar som där satt några reläer på om dom kan ha gått till en form av startspärr, nån som vet var dessa har suttit till?

Bild

och för att gå djupare....vilka kablar Måste vara kopplade till boxen för att bilen ska gå.....så kan jag ju försöka kolla just dom kablarna ifall dom är hela
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: motorn startar inte, startmotorn går bara runt

Inlägg av kribbe »

yeeej :)

har då äntligen lyckas komma ett steg framåt då jag har fått tändningen till att fungera.
felet var detta.

där sitter en kabel vid diagnosuttaget som går vidare till karosserijord. denna kablen kommer då från igniterns tändspole minuskabel. den vitblåa längs med diagnosuttaget. då jag tittade på st205:an kablage så går den kablen inte vidare till karosserijord utan går bara till spolens minus. så fort denna blev avkopplad så tände motorn som den skulle direkt. Det som jag gissar hände innan var att den aldrig kunde stänga av och på jorden och därmed inte slå av och på spolen
l
l
V
Bild

Nästa problem nu är att den inte får bensin
Så långt som jag hann testa och kom fram till nu ikväll är att bränslepumpen startar ej när nyckeln är på tändning till och inte heller under tiden startmotorn går, men däremot så går den ca två sekunder efter att jag slår ifrån startmotorn till tändläge igen. Jag vet inte om det är meningen att den ska göra så.
Hur går pumpen på andras bilar?

Och ja där är bensin i tanken :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: motorn startar ej. tändproblemet löst. nu bränsleproblem

Inlägg av kribbe »

Litet steg på vägen igen.
Där är gnista.
bensintryck fram till filtret i alla fall.

Men den startar fortfarande inte

Så nästa grej ligger kanske i spridarna. Kan dessa gegga igen om en bil står för länge. Och elmässigt det är ju en 205 motor i med 185 kablage. ska spridarna fungera med 185:s resistorpacket. Och måste dessa vara jordade (skruvade i karossen)
Bild

Ska lägga till med vad jag har dubbelkollat i helgen:
1. Gnista ja
2 .bränslepump fungerar
3. Kamremmen verkar ligger rätt. Jacket på remskivan på 0 grader och kammarna i sina märkningar rätt upp
4. Jag har ingen rem till generatorn om det kan spöka att den inte laddar
5. Får felkod 22 (fel tempgivare) denna är inte inkopplad än då kablaget inte passar än.
6. Och felkod 23 ????? hittar inte denna kod någonstans på nätet
7. Hittade en celica original högtalarförsäkare under sättet :)
Bild
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: motorn startar ej. tändproblemet löst. nu bränsleproblem

Inlägg av kribbe »

Glömde lägga till. Även om jag har glömt nån vacuumslang kanske. den ska väl ändå försöka hosta igång något?
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: motorn startar ej. PROBLEMET LÖST :)

Inlägg av kribbe »

Bilhelvetet startade idag.
Självklart var det ett så idiotisk fel att reperationshandboken och fördelarlockssiffrorna stämde inte med varandra (ska dom kanske inte göra)
Så jag hade ju satt tändkablarna 1234 när dom skulle sitta 4321 räknat från fördelaren (var kanske tvärt om men ordningen behövde i alla fall ändras)

Så NU ska allting bara skruvas ihop (vacuum och annat) så att motorn går rent med :D


WOOOOOOOOHOOOOOOOOOOO :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D


Tog bara 2-3 år detta................................
Skriv svar