konvertering till Xenon-halvljus till en corolla Verso -06

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Poomsae
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 24 aug 2012, 01:46:24
Bilmodell: corolla versp
Årsmodell: 6

konvertering till Xenon-halvljus till en corolla Verso -06

Inlägg av Poomsae »

Hej,

Upplever att det är dåligt ljus i våra halvljus (bor nämligen i Norrland), är det någon som vet hur många watt man vågar sätta in i halvljusen utan att steka reflektorn, HB4 lampor i halvljuset.

Jag och min fru har även pratat om möjligheten att konvertera halvljusen på en Toyota Corolla Verso -06 till xenonlyktor på halvljuset, (nu menar jag på lagligt sätt och inte med någon olaglig konverteringssats köpt över internet). Är det möjligt och i så fall hur dyrt kan det tänkas vara (hört någon siffra omkring 7000-10000 kr per sida på andra bilmodeller)?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: konvertering till Xenon-halvljus till en corolla Verso -

Inlägg av PierreW »

Poomsae skrev:Hej,

Upplever att det är dåligt ljus i våra halvljus (bor nämligen i Norrland), är det någon som vet hur många watt man vågar sätta in i halvljusen utan att steka reflektorn, HB4 lampor i halvljuset.

Jag och min fru har även pratat om möjligheten att konvertera halvljusen på en Toyota Corolla Verso -06 till xenonlyktor på halvljuset, (nu menar jag på lagligt sätt och inte med någon olaglig konverteringssats köpt över internet). Är det möjligt och i så fall hur dyrt kan det tänkas vara (hört någon siffra omkring 7000-10000 kr per sida på andra bilmodeller)?

Att göra de lagligt kan du glömma, Verson såldes aldrig med Xenon som standard så inte ens Toyota har nån sats på hyllan.
Men även om det funnits original så hade bes aldrig godkänt de då man inte får ändra en helbilsgodkänd modell.
Detta har diskuterats i åratal överallt på internet, att få bilen genom bes med Xenon är inte samma sak som att det är lagligt ;)

Köp bättre lampor, typ Osram Silverstar eller liknande, åk till en verkstad och var med och kolla ljusinställningen med apparaten,
man kan ställa upp ljuset lite granna utan att de blir bländande. ;)
I alla fall kan man ställa upp den högra lyktan en bit så man får lite mer ljus bort i diket.
Och se till att plastglasen är blanka, går att polera med maskin och bra polermedel.

Personligen är jag lite Anti mot Xenon halvljus, i alla fall med strålkastare som inte är byggda för de från början.
Vissa nya bilar har ju strålkastare som ändrar sig efter hastighet osv.
Man får knappt märkbart längre ljusbild, den är ju liksom begränsad av reflektorns inställning och höjd,
gränsen mellan ljust och mörkt blir större, alltså de som finns bortanför halvljuset blir ännu mer i dunkel och svårare att upptäcka,
alltså ströljuset långt fram blir nästan obefintligt pga att de lyser så starkt nära bilen.
Samma med dimljus, folk som tycker halvljuset blir bättre om man har dem igång borde ta sig en funderare på var man ska ha blicken vid bilkörning ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: konvertering till Xenon-halvljus till en corolla Verso -

Inlägg av Glenn »

Jag tycker snarare att det är tvärt om, det blir s'mre med dimljus på samtidigt, men det är nog iofs bara för att blicken dras närmare bilen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: konvertering till Xenon-halvljus till en corolla Verso -

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Jag tycker snarare att det är tvärt om, det blir s'mre med dimljus på samtidigt, men det är nog iofs bara för att blicken dras närmare bilen.
Det är ju precis de jag menar, jag hörde av många kunder att dem "kompletterar" halvljuset med att tända dimljusen :evil:
Som sagt då har man ju missuppfattat de där med att ha blicken på rätt ställe.

Fast nu är det ju inte det som Topic egentligen gäller ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: konvertering till Xenon-halvljus till en corolla Verso -

Inlägg av YarisMek »

xenon montering på halv ljus behöver vara godkänt (vet ej exakt av vilka, typ besiktningen). Men jag vet vi har monterad ett par på verkstan, med godkännande o besiktning. Största kraven är själva lyktan i bilen, måste vara en själv automatiserad höjd justering och en lykta som klarar av xenon.
Även om man får montera xenon så blirre dyrt.
Byta till nya fräscha lampor, o rengör lyckt glaset (om den är matt, så finns det special polering medel) och göra en ljusinställning gör mye.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: konvertering till Xenon-halvljus till en corolla Verso -

Inlägg av PierreW »

YarisMek skrev:xenon montering på halv ljus behöver vara godkänt (vet ej exakt av vilka, typ besiktningen). Men jag vet vi har monterad ett par på verkstan, med godkännande o besiktning.
Då är du/ni för mig dem enda i Sverige som typat om en helbilsgodkänd bil till Xenon i så fall. För ni gjorde då alltså en regbesiktning?

Som jag skrev innan, det är skillnad på att köra bilen genom bes med Xenonkonvertering och att den går igenom, och regga den lagligt med de ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: konvertering till Xenon-halvljus till en corolla Verso -

Inlägg av YarisMek »

Vi gjorde det fullt lagligt.... Vet ej hur de va med pappers arbetet, för jag gör bara vad chefen säger o han löser det med pappers arbetet ;)
Skriv svar