Undrar om nån vet om det är en steglös eller av/på variant på spjället?, nämligen tänkt installera vems i bilen nu och funderar över detta.
Triggern i tändfördelarn har vi kommit fram till är en 24/1 trigger.
Är det nån annan här som har vems på sin celica eller mr2'a?
/mvh Johnny Håkansson
Spjäll-lägesgivare st185
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Re: Spjäll-lägesgivare st185
Spjällägesgivaren har både potentiometer (steglös) och en kontakt som indikerar helt stängt eller helt öppet spjäll (minns inte vilket).
Fördelartriggern är 24+1 ja. Vet inte hur bra VEMS stödjer detta. Ett alternativ är att plocka isär fördelaren och slipa bort två av tänderna på 24 hjulet och köra som 12-1 (missing tooth).
Fördelen med 24+1 är att man kan köra sekventiell tändning (COP) med orginalgivarna.
Jag har använt båda varianterna med megaquirt. Den första gav lite problem störningar kring 3000 rpm. Alternativ 2 funkade perfekt direkt.
Vill man hämta jätteeffekter kan hjul på vevaxeln vara att föredra. Nervösa trimmare (som jag) tror att flexibiliteten i kamrem och kamaxel kan göra att tändningen fladdrar fram och tillbaka lite med kamaxelmonterad givare.
Fördelartriggern är 24+1 ja. Vet inte hur bra VEMS stödjer detta. Ett alternativ är att plocka isär fördelaren och slipa bort två av tänderna på 24 hjulet och köra som 12-1 (missing tooth).
Fördelen med 24+1 är att man kan köra sekventiell tändning (COP) med orginalgivarna.
Jag har använt båda varianterna med megaquirt. Den första gav lite problem störningar kring 3000 rpm. Alternativ 2 funkade perfekt direkt.
Vill man hämta jätteeffekter kan hjul på vevaxeln vara att föredra. Nervösa trimmare (som jag) tror att flexibiliteten i kamrem och kamaxel kan göra att tändningen fladdrar fram och tillbaka lite med kamaxelmonterad givare.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- Bauer669
- Inlägg: 164
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
- Bilmodell: Supra MKIV Singel
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Hortlax
- Land (Country): Sweden
- Ort: Hortlax-Piteå
Re: Spjäll-lägesgivare st185
Ah okej, tackar så mycket för infon, blir till att prova med 24/1 först å går det inte får jag väl prova slipa varannan, sen när jag bygger den nya motorn så blir det trigger direkt på vevaxeln just precis för den anledningen du sa =)