Spjäll-lägesgivare st185

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Spjäll-lägesgivare st185

Inlägg av Bauer669 »

Undrar om nån vet om det är en steglös eller av/på variant på spjället?, nämligen tänkt installera vems i bilen nu och funderar över detta.

Triggern i tändfördelarn har vi kommit fram till är en 24/1 trigger.

Är det nån annan här som har vems på sin celica eller mr2'a?

/mvh Johnny Håkansson
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Spjäll-lägesgivare st185

Inlägg av behr »

Spjällägesgivaren har både potentiometer (steglös) och en kontakt som indikerar helt stängt eller helt öppet spjäll (minns inte vilket).

Fördelartriggern är 24+1 ja. Vet inte hur bra VEMS stödjer detta. Ett alternativ är att plocka isär fördelaren och slipa bort två av tänderna på 24 hjulet och köra som 12-1 (missing tooth).
Fördelen med 24+1 är att man kan köra sekventiell tändning (COP) med orginalgivarna.
Jag har använt båda varianterna med megaquirt. Den första gav lite problem störningar kring 3000 rpm. Alternativ 2 funkade perfekt direkt.
Vill man hämta jätteeffekter kan hjul på vevaxeln vara att föredra. Nervösa trimmare (som jag) tror att flexibiliteten i kamrem och kamaxel kan göra att tändningen fladdrar fram och tillbaka lite med kamaxelmonterad givare.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Spjäll-lägesgivare st185

Inlägg av Bauer669 »

Ah okej, tackar så mycket för infon, blir till att prova med 24/1 först å går det inte får jag väl prova slipa varannan, sen när jag bygger den nya motorn så blir det trigger direkt på vevaxeln just precis för den anledningen du sa =)
Skriv svar