Hur har ni monterat givare på 3S-GTE motorn ?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Hur har ni monterat givare på 3S-GTE motorn ?

Inlägg av Glenn »

Om man vill montera oljetemp och oljetrycksgivare på 3S-GTE (gen3.5 i detta fall), hur har ni gjort detta ?

Oljetrycket borde vara enklast att ta vid original oljetrycksgivare, men vill man att lampan ska funka (det vill man9 så måste man ju antingen ha en
givare med dubbla utgångar (en på/av och en för mätaren) eller en splitter, en sådan splitter VET jag att jags ett för S-motorn nånstans, men jag
minns givetvis inte var. ..Splittern vore att föredra då det ger mer valmöjligheter för givare.

Oljetempen är ju värre, den kan man ju inte ta på samma ställe då det brukar resultera mer i att man får blocktemp mer än oljetemp,
klassikern är ju då att antingen svetsa in en mutter i oljetråget, eller gå via oljepluggen, att svetsa i oljetråget är ju bra om man ändhar det loss,
men det har man ju inte, så då måste man ha en snygg adapter till oljepluggen, men jag gillar inte riktigt att ha en givare längst ner på motorn typ.

En kille jag pratade med på internationella Gt-Fourlistan förut hade jackat in sej på oljekylsandwichen och när motorn ändå var isår gängat in
två givare där, klart snyggt, men kräver nästan att man har motorn isär då.

En annan variant som är pupulär på vissa bilar är ju en egen sandwich mellan oljefiltret och blocket där det sitter givare ingängade är tempgivaren
vettigt gjord kand et ju faktiskt fungera också, men på gen3 av 3S så sitter ju oljefiltret realokerat, hur blir det då tro ?


Jaja,det var bakgrunden, hur har ni som har dessa mätare gjort ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur har ni monterat givare på 3S-GTE motorn ?

Inlägg av Cyrix »

På gen3 är det jättelätt att montera oljemätare, sitter pluggar original nere vid filtret.
Biltema säljer passande adaptrar till dom håler som ger 1/8npt invändigt.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur har ni monterat givare på 3S-GTE motorn ?

Inlägg av Glenn »

Åh fan, måste kolla EPC och se hur det ser ut då.

Har inget minne av att jag sett nåt sånt men jag har väl inte letat heller iofs, efterssom jag inte trodde det fanns nåt sånt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar