Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pehrs
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 11:44:14
Årsmodell: 0

Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Inlägg av pehrs »

Hejsan!

Jag är (glad) ägare av en Toyota Avensis-07 som ursprungligen kommer från Tyskland. Dock så är det tyvärr så att när belysningen är i automatläge så stänger bilen av halvljus och positionsljus under dagen. Detta är tydligen standard i Tyskland, och olagligt i Sverige. Därmed får man köra med halvljuset påslaget, men då tonar bilen i stället ner instrumentbelysningen i stället, vilket gör den svår att läsa när solen ligger på.

I min enfald så trodde jag att detta skulle vara något som min lokala Toyota verkstad kunde fixa på 10 minuter genom att programmera om bilen med hjälp av Techstream. Men de hävdar att detta kräver en större ombyggnad, och kostar "minst 15kkr". :shock:

Någon som har erfarenhet av att ändra belysningen så att halvljus och positionsljus alltid är på i automatläge?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Inlägg av cheetah1 »

Nya svensksålda Subaru funkar likadant. Jag letar förnärvarande efter DRL (varselljus) med lysdioder (LED) passande min bil, men jag har svårt att hitta nåt passande. Vill gärna fälla in dom i stötfångaren, och då ska det ju helst vara lite kvalitet med, så man inte behöver köpa en ny kofångare efter ett par år för att dom billiga har gått sönder och dessutom inte säljs längre.

Finns ju dock alternativ som man kan montera hängande på lämplig plats, och dylik lämplig plats kanske finns på nyare Avensis?

Den bästa varianten av dessa ska kopplas till batteriplus via säkring och till parkeringsljuset. Dom tänds när batterispänningen går upp av att generatorn laddas och släcks alternativt går ner i parkeringsljusläge när parkeringsljuset tänds (vilket det ju gör med halvljuset). Notera att man bara får ha ett par parkeringsljus, så har man DRL som parkeringsljus måste man ta ur lamporna ur dom vanliga.
Det finns också varianter som måste kopplas på tändningsplus för att det ska funka. Betydligt besvärligare att behöva leta reda på dock, batteriplus är ju vansinnigt lätt att koppla in sig på.

Xenonkungen har lite: http://www.xenonkungen.com/se/grp/drl-varselljus-2.php
Annars kan jag rekommendera en snabb googling på "Varselljus", "DRL" eller "Daytime running lights". Inom EU ska dessa vara E-godkända för att accepteras hos farbror bilprovningen.

Ytterkanten på varselljusen/DRL:en ska vara högst 400mm från bilen ytterkant, det ska vara minst 600mm mellanrum mellan dom, dom ska sitta minst 250mm och högst 1500mm från marken.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Inlägg av PierreW »

pehrs skrev:Hejsan!

Jag är (glad) ägare av en Toyota Avensis-07 som ursprungligen kommer från Tyskland. Dock så är det tyvärr så att när belysningen är i automatläge så stänger bilen av halvljus och positionsljus under dagen. Detta är tydligen standard i Tyskland, och olagligt i Sverige. Därmed får man köra med halvljuset påslaget, men då tonar bilen i stället ner instrumentbelysningen i stället, vilket gör den svår att läsa när solen ligger på.

I min enfald så trodde jag att detta skulle vara något som min lokala Toyota verkstad kunde fixa på 10 minuter genom att programmera om bilen med hjälp av Techstream. Men de hävdar att detta kräver en större ombyggnad, och kostar "minst 15kkr". :shock:

Någon som har erfarenhet av att ändra belysningen så att halvljus och positionsljus alltid är på i automatläge?
Toyota har i princip alltid haft sin halvljusautomatik kopplad till generatorns laddning, alltså när generatorn börjar ladda så tänds ljuset,
inte som de flesta andra biltillverkare som har det kopplat på t-låset.
Detta är alltså relästyrt och inget som programmeras med den dator.

Ovanför kylaren sitter en liten säkringsdosa, på bilar med halvljusautomatik är den dosan märkt med ett litet vitt H.
Vad som skiljer den från din vet jag inte riktigt.
Men hade jag vart du hade jag fixat mig ett el-schema och kollat vad som skiljer nordiska bilar från tyska vad gäller reläer ;)


cheetah1 skrev:Massa text
Men det är väl så att än så länge så är det bara bilar från 2011 och nyare som är undantagna reglerna om bakljus osv.
Inget som än så länge får ändras på "äldre" bilar vad jag förstått.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Inlägg av Dale »

Rätt många importbilar har inte halvljusautomatik som vi har i Sverige. Det vill säga att halvljuset slår på när man startar bilen eller vrider på tändningen. Att bygga om är rätt kostsamt då det är relän och eventuellt ny spak som behövs med. Även om det "bara" skulle vara en programeringssak så är jag ganska övertygad om det inte är helt gratis heller. Toyotas autoläge styr halvljuset med en ljusgivare. På min svensksålda kärra med Auto-läge på så ändras bara instrumentbelysningen ljusstyrka beroende om det är ljust eller mörkt ute om detta beror på att bilen har halvljusautomatik som slår igång så fort generatorn laddar vet jag inte.

Är lite osäker på vad lagarna säger men förr i tiden så fanns det varselljus på fordonen både original och som tillbehör. Var rätt vanligt med gula men även vita ljus fanns. Dessa får man köra utan parkering (bakljus). Det fanns även ombyggnadsatser för att kunna använda helljuslamporna som varselljus med hjälp av ett par feta motstånd/resistorer och några relän. Sen har någon kommit på att det ska vara några DLR (Day Running Lights) på bilarna. Vad är skillanden mot varselljusen? Oavsett varselljus, ombyggda helljus eller DLR behöver ha pakering/bakljus på. Kan tillägga att dessa endast får användas dagtid när det är ljust runtomkring.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
pehrs
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 11:44:14
Årsmodell: 0

Re: Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Inlägg av pehrs »

PierreW skrev: Toyota har i princip alltid haft sin halvljusautomatik kopplad till generatorns laddning, alltså när generatorn börjar ladda så tänds ljuset, inte som de flesta andra biltillverkare som har det kopplat på t-låset.
Detta är alltså relästyrt och inget som programmeras med den dator.
Så ovanligt primitivt och opraktiskt. Jag trodde att detta var typiska saker att göra datorstyrt för att slippa en massa kabel och kunna ändra från land till land enkelt. Men jag är inte bil designer.
PierreW skrev: Ovanför kylaren sitter en liten säkringsdosa, på bilar med halvljusautomatik är den dosan märkt med ett litet vitt H.
Vad som skiljer den från din vet jag inte riktigt.
Men hade jag vart du hade jag fixat mig ett el-schema och kollat vad som skiljer nordiska bilar från tyska vad gäller reläer ;)
Låter som ett utmärkt förslag. Några bra idéer på var man kan få tag på el-scheman för en toyota avensis 07?

Stort tack för den snabba hjälpen för övrigt!

(Och nu skall ytterligare en ingenjör gå lös på sin fina bil. Detta kan aldrig sluta väl! ;) )
pehrs
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 11:44:14
Årsmodell: 0

Re: Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Inlägg av pehrs »

Dale skrev:Rätt många importbilar har inte halvljusautomatik som vi har i Sverige. Det vill säga att halvljuset slår på när man startar bilen eller vrider på tändningen. Att bygga om är rätt kostsamt då det är relän och eventuellt ny spak som behövs med. Även om det "bara" skulle vara en programeringssak så är jag ganska övertygad om det inte är helt gratis heller.
Som sagt, minst 15kkr enligt toyota. Mycket pengar för en bil som kostade 80kkr.
Dale skrev:Toyotas autoläge styr halvljuset med en ljusgivare. På min svensksålda kärra med Auto-läge på så ändras bara instrumentbelysningen ljusstyrka beroende om det är ljust eller mörkt ute om detta beror på att bilen har halvljusautomatik som slår igång så fort generatorn laddar vet jag inte.
Detta är exakt vad jag vill uppnå. Jag får titta hur svårt det kan vara att koppla om.
Dale skrev:Är lite osäker på vad lagarna säger men förr i tiden så fanns det varselljus på fordonen både original och som tillbehör. Var rätt vanligt med gula men även vita ljus fanns. Dessa får man köra utan parkering (bakljus). Det fanns även ombyggnadsatser för att kunna använda helljuslamporna som varselljus med hjälp av ett par feta motstånd/resistorer och några relän. Sen har någon kommit på att det ska vara några DLR (Day Running Lights) på bilarna. Vad är skillnaden mot varselljusen? Oavsett varselljus, ombyggda helljus eller DLR behöver ha pakering/bakljus på. Kan tillägga att dessa endast får användas dagtid när det är ljust runtomkring.
Jag har inte en aning om det är någon skillnad på DLR och varselljus. Men det tycks mig enklare att fixa så de vanliga halvljusen och positionsljusen fungerar än att montera nya ljus...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Inlägg av PierreW »

pehrs skrev:
Så ovanligt primitivt och opraktiskt. Jag trodde att detta var typiska saker att göra datorstyrt för att slippa en massa kabel och kunna ändra från land till land enkelt. Men jag är inte bil designer.
Men fruktansvärt funktionssäkert och billigt att bygga och laga om de går sönder, vad kostar en databox kontra ett relä ;)
Jag är glad att jag slutade jobba med Toyota innan bilarna blev/blir proppade med canbus o allt gud vet vad :geek:

El-schema kanske du hittar på Brittiska http://www.toyotaownersclub.com/forums/
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
thelmers
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 11:07:32
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008
PostOrt: Moholm
Land (Country): Sweden

Re: Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Inlägg av thelmers »

Har samma problem, vill dock bara att bilen skall tro att det är mörkt hela tiden så att halvljuset sätts på när man startar.
(det är ett väldigt blinkade på mig när är ute och åker)
Vet att det inte är besvärligt att vrida till halvljus men man skall komma ihåg detta också!

// Tommy
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Inlägg av riclin »

Blir instrumentbelysningen mörk (nattläge) om ni vrider om till parkeringsljus? För om inte, så kan ni ju köra med dom. Och främre dimljus påslaget under dagtid. Det är lagligt. Har dock tyvärr för mig, att instrumentbelysningen går över i nattläge på p ljus.
thelmers
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 11:07:32
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2008
PostOrt: Moholm
Land (Country): Sweden

Re: Ställa om automatiskt ljus på Avensis-07 från tyskland

Inlägg av thelmers »

Jag bryr mig inte om panelen går ner i natt läget, bara halvljuset går på automatiskt.

// Tommy
Skriv svar