13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av cheetah1 »

Kylen ska väl helst inte gå när inte bilen är igång heller, dom drar rätt saftigt med kräm dom där rackarna...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av Dale »

YarisMek skrev:
Dale skrev:Gäller det även backljus och eventuellt bakre parkeringssensor? Hur kopplas dom ur? Något relä som installeras och styrs från vad? Stift 12 i släpvagnskontakten (som i många inkopplingsanvisningar inte används)? Isf jordas stift 12 för i kabeln i husvagn är det bara 12 ledare?
Har ej tänkt på backljusen sorry... Men bakre pareringssensorer har du en knapp i bagaget du kan stänga av med? I sido klädsel. Kommer ej ihåg om du kunde beställa kabel-kit till just en bil med parkerings sensorer. Länge sen jag drog en till en Avensis med parkerings sensorer. Sitter en separat styrdon till, som är ej i Canbuss. Stift 12 används ej. Jag kan ta fram allt till måndag, är fortfarande på semester denna veckan.
Låter bra de. :-)
YarisMek skrev:
srylul skrev:Och vad är då skillnaden mellan pinne 9 och pinne 10?
9 är batteri +, för laddning o kylskåp osv. 10 är Tändning, signal princip. Så den vet bilen är igång och kan ladda vagnens batteri eller nåt sånt.
Finns någon standard på det där. Oftast så är husvagnsbatteriet kopplat till stift 9 (bilbatteri konstant) direkt eller via diod/skiljerelä/laddningsbooster. På stift 10 är oftast kylskålet kopplat så det går bara när tändningen är tillslagen. Kylskåpen drar runt 10 ampere beroende på modell. Oftast håller sig matvarorna/kylskåpet kallt flera timmar om ingen fladdrar med kylskåpsdörren eller om dörren är otät.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av Dale »

Hitta en monteringsanvisning till kablaget PZ408-00550-01. 13-polig kontakt, kablage, två reläer, två säkringar/hållare och en lysdiod. Stift 12 är kryssat på vissa andra tillverkare styrs reläna via stift 12 som jordar i vagnen. Blir ju lite mer automagiskt då. Har beställt kablaget idag för 518 kr vilket känns billigt fast de kanske man inte ska skriva/säga. Att köpa alla delar löst och koppla med strömtjuvar blir kanske inte så mycket billigare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av YarisMek »

Dale skrev: PZ408-00550-01.


Den satsen ser äldre ut,,, har ej monterad dom... Har bara montera 2 olika på Avensis kombi, nya facelift har ny sats o äldra passar på rätt många årsmodel.

PZ417-T556A-00. Denna är vanlig på nya. Men de äldre är princip samma men de finna 3 kontakter bak som ska stiftas o ingen fram vid pedalerna. Men rekommenderar givet vis lämna bilen till Toyota verkstad för montering. (dragkrokarna måste alltid besiktas direkt efter montering)

Sorry att det tog så lång tid för mig svara på denna post, men det har vart fullt upp på verkstan
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av Dale »

Dessvärre fick Toyota hem fel kablage men nu ska det rätta ha kommit så jag ska hämta det idag. Ska se i helgen om jag hinner få in det nya kablaget. Kroken har setat på några år så den är reggad och besiktad. Är dock lite lur på om jag ska bygla stift 12 i husvagnen till jord och dra in några reläer som automatiskt kopplar bort bilens dimbakljus och eventuellt backljus.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av Dale »

Har hämtat kablaget idag. Två relän där det ena ska vara till tändningen och det andra till blinkersen. Fanns även en lysdiod i blinkerskablaget. Får väll se hur det är tänkt det ska vara sen när det är monterat och provkopplat. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av Dale »

Fortsätter på den hära trån ifa de ger någon nått.

Har bytt nu från 7-polig till 13-polig kontakt. Allt gick bra.

Men! När jag fick bort den gamla så såg jag ett litet mässingsbleck från anslutning nummer 2 till en åttonde skruvanslutning. Det är alltså en brytare i kontakten som bryter när kontakten sitter i ordentligt. Såg även att Toyotas orginalkablage till 7-polig släpvagnsanslutning så var två trådar byglade. Tanken bakom detta är om man kopplar enligt manualen så kopplas bilens dimbakljus bort när man trycker i kontakten från släpvagnen. På samma sätt fungerar det på den 13-poliga kontakten. Skillnaden är väll att vissa brukar vela ladda husvagnsbatteriet visa den anslutningen och har man då en släpvagn med kopplat dimbakljus så lyser detta hela tiden. På den 13-poliga kontakten finns en särskild anslutning till dimbakljus och även till backljus. Det finns även några grövre ledningar för separat anslutning för laddning av batteri och drivning av kylskåp med repektive minus/jord anslutning. Men inte var det några 4 kvadratare som vissa säger det skall vara. Dock tyckte jag att kabeldragningen på den 13-poliga kabelhärvan var lite märklig men det finns säker någon förklarning till att dom inte vill ha kortast väg till batteri. Att dra kabeln från kontaktet till vänster och sen till höger och sen genom hela bilen fram genom torpetväggen för att dra den till vänster igen till batteriet känns för mig lite onödigt långt. Spara ett par meter till förmån till lägre spänningsfall ist!?.!?!
En annan fundering som jag inte ens har monterat kom jag på nu. Det är ett blinkrelä med en lysdiod som skall borras in i instrumentpanelen. Vad fyller den för funktion? Visa att det blinkar på släpet? Blinkar det på bilen lär det ju blinka på släpet med eller? Gjorde då det utan den där extra blinkrelät. Kan de vara för att kontakten inte sitter i ordentligt? Det kontrollerar man ju innan man drar iväg eller? Fast de e ju klart skiten kan ju ramla av medans man kör med. hur som helst så blinkrelä med tillbehör är inte installerade i kärran min än.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av YarisMek »

Dale skrev:Men! När jag fick bort den gamla så såg jag ett litet mässingsbleck från anslutning nummer 2 till en åttonde skruvanslutning. Det är alltså en brytare i kontakten som bryter när kontakten sitter i ordentligt. Såg även att Toyotas orginalkablage till 7-polig släpvagnsanslutning så var två trådar byglade. Tanken bakom detta är om man kopplar enligt manualen så kopplas bilens dimbakljus bort när man trycker i kontakten från släpvagnen. På samma sätt fungerar det på den 13-poliga kontakten.
Tror du nya elsatsen använder styrdonet för att känna av om du har en släp efter... Men många andra krokar jag monterad har någon slags brytare istället för att stänga av dimljuset på bilen.
Dale skrev:Att dra kabeln från kontaktet till vänster och sen till höger och sen genom hela bilen fram genom torpetväggen för att dra den till vänster igen till batteriet känns för mig lite onödigt långt. Spara ett par meter till förmån till lägre spänningsfall ist!?.!?!
Har ej dragit den satsen du skaffade, de brukar vara allt på vänstersidan o bara till höger baklykta på dom som jag monterad... Men det är ju inte svårt o lossa på klädseln.


Det med blink-relä o diod känner jag inte till heller. Aldrig tänk på det på bilar jag servat.

Men det löste sig för dig med? allt funkar?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: 13-polig kontakt PROBLEM !!!!

Inlägg av Dale »

YarisMek skrev:Tror du nya elsatsen använder styrdonet för att känna av om du har en släp efter... Men många andra krokar jag monterad har någon slags brytare istället för att stänga av dimljuset på bilen.
Det är möjligt för här satt brytaren i släpvagnskontakten både på den gamla 7-poliga (monterad hösten 2009) och den nya 13-poliga. Med tanke på vilket strul/skit det brukar vara med ärg/korrosion på kablarna/kontakterna bak i kontakten efter några år så hade nog hellre föredragit antingen att kontakt 12 jordas i släpet och på så vis dragit i något relä om man vill ha det lite automatiskt annars en separat brytare/omkopplare bak i skuffen skulle ju funka med.
YarisMek skrev:Har ej dragit den satsen du skaffade, de brukar vara allt på vänstersidan o bara till höger baklykta på dom som jag monterad... Men det är ju inte svårt o lossa på klädseln.
Funderade på om jag skulle bygga om/vända på kablaget och dra i ett par ännu grövre ist för dom "tunna" till batteriet med men nu är det som original efter anvisningen. Lurar på om det är nått med att lagom tunna kablar ger ett visst spänningsfall så det blir lite lagom med en 15 A säkring utan riskera att säkringen går om husvagnsbatteriet är urladdat. Har iaf skaffat en laddningsbooster som skall in i husvagnen som ser till att eventuella spänningsfall justeras upp till rätt nivå och även har inbyggt backrelä så man inte drar ur bilens batteri om man campar efter vägkanten med vagnen kopplad över natten.
YarisMek skrev:Det med blink-relä o diod känner jag inte till heller. Aldrig tänk på det på bilar jag servat.

Men det löste sig för dig med? allt funkar?
Ska ta och se om jag "orkar" koppla in blinkrelät någon helg och se hur det beter sig med/utan vagn. Har inte vagnen några mil bort så de blir till att testa någon helg man är där. Annars så funkade allt direkt utan strul. Det är ju så de ska vara. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar