Strömtjuv Prius?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Prius08
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 08:14:47
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 8

Strömtjuv Prius?

Inlägg av Prius08 »

Hej,

jag har en nybes. Prius 08 sen bara en månad och kan därför inte speciellt mycket om bilen. Häromdan var elsystemet helt dött, kunde varken starta bilen eller ens öppna dörren med nyckeln. Vägassistans fick igång det främre batteriet som hade urladdats. Bilen var parkerad i mindre än ett dygn och ingen lampa inne i bilen hade varit tänd. Servicekillen förmodade att systemet inte hade stängts av ordentligt. Mina frågor är

1) hur ser man helt säkert att systemet har stängts av? Räcker det att alla lampor är släckta på panelen?
2) vad bör man göra varje gång man har parkerat? Sätta ljusen i läge 1(parkeringsljus), stänga av ljudanläggningen etc?
Ljusen ska ju stängas av automatiskt i läge 2, men i manualen står det att man inte bör parkera i flera dagar i det läget.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Strömtjuv Prius?

Inlägg av PierreW »

Prius08 skrev:Hej,

jag har en nybes. Prius 08 sen bara en månad och kan därför inte speciellt mycket om bilen. Häromdan var elsystemet helt dött, kunde varken starta bilen eller ens öppna dörren med nyckeln. Vägassistans fick igång det främre batteriet som hade urladdats. Bilen var parkerad i mindre än ett dygn och ingen lampa inne i bilen hade varit tänd. Servicekillen förmodade att systemet inte hade stängts av ordentligt. Mina frågor är

1) hur ser man helt säkert att systemet har stängts av? Räcker det att alla lampor är släckta på panelen?
2) vad bör man göra varje gång man har parkerat? Sätta ljusen i läge 1(parkeringsljus), stänga av ljudanläggningen etc?
Ljusen ska ju stängas av automatiskt i läge 2, men i manualen står det att man inte bör parkera i flera dagar i det läget.

Tack på förhand!
De finns väl inget Autoläge på ljusvredet på NHW20, bara 3 lägen om jag inte minns fel,
du har läge Noll där halvljus, p-ljus fram/bak och skyltbelysning tänds,
sen har du läge Ett där halvljuset släcks men övrigt ljus lyser,
sen läge Två där allt lyser plus instrument/mittkonsoll och helljuset håller sig tänt om du trycker spaken framåt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar