St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
mats moren
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 22:05:56
Bilmodell: Corolla ts compressor
Årsmodell: 1988
PostOrt: Huddinge
Land (Country): sweden

Re: St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Inlägg av mats moren »

eftersom den vill starta till på startgas så måste de ju va något med bränslet! och du får pumpen att gå! vad har du fär bränsle tryck? får du singnal till spridarna? rent spontant när jag läser att du har bytt spridartätningar så käns det som att du kanske har klämt en kabel till spridarna ? fått spridarna helt fel så dom är igensatta? (men då borde de spruta vid insuget) bara någgra gissningar!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Inlägg av Jonex »

Sprättade kabelskyddet till samtliga spridare, inga synliga fel och inga skarpa böjar som skulle kunna vara kabelbrott.
Däremot var luftslangen till tomgångsmotorn ihopklämd så där kom det ingen luft igenom.
Soppatryck finns, det läckte vid slangen till kallstartgivaren.

Bytte Open Circuit-relät och motorn blev genast piggare på startförsöken och pumpen går när man vrider på nyckeln, men startar gör den inte.
Beter sig lite som om det vore en startspärr ivägen men gamla larmet är borta och det har funkat fint ändå fram tills nu.
Har mätt upp LMM och Spjällägesgivaren och dom ger rätt värden , fattar ingenting.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Inlägg av tobo »

Vad är det "Open Circuit-relät" reglerar för något/några funktioner? :roll:
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Inlägg av Jonex »

tobo skrev:Vad är det "Open Circuit-relät" reglerar för något/några funktioner? :roll:
Det gör att när startreläet för ström via tändningslåset så går det igenom "Open C" vidare till bränslepumpsreläet och ger då STA, start signal till databoxen, ECU. Även signal till LMM och spridare styrs via Open C-, enligt schemat jag hittade.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Inlägg av Jonex »

Long time no seen.. Biljäveln står fortfarande och den startar inte. Har spårat kablarna till gamla larmet och återställt org kablage.
Plockade isär tändningslåset/ kontaktplattan ( jävla kulor ) men det såg ut som nytt och spåret för axeln är inte slitet.

Finns ström till spridarna, samtliga har 0,32 ohm motstånd.
Mätt upp motståndet till soppapumpen, 0,9 ohm, bryggat den men det gjorde ingen skillnad.

Hur funkar startspärren, om det finns någon ?!
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Inlägg av Dale »

Jonex skrev:Hur funkar startspärren, om det finns någon ?!
Om du tänker på imobilizern så kom inte den förrän mitten/slutet på 90-talet. Har inget sånt på min 95a iaf. Eftermonterade larm brukar det finnas en eller flera startspärrar i men har du kopplad ur larmen och återställt kablaget så hmm. Du har inte missat något där runt larmkablaget då? Startspärren brukar fimpa antingen tändning, soppapump eller startmotor. Eller alla tre beroende på larm.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Inlägg av Jonex »

Dale skrev: Om du tänker på imobilizern så kom inte den förrän mitten/slutet på 90-talet. Har inget sånt på min 95a iaf. Eftermonterade larm brukar det finnas en eller flera startspärrar i men har du kopplad ur larmen och återställt kablaget så hmm. Du har inte missat något där runt larmkablaget då? Startspärren brukar fimpa antingen tändning, soppapump eller startmotor. Eller alla tre beroende på larm.
Jag fundrade mest på om det finns en original , vad är den gröna och vita kabeln med en kontakt som man kan dra isär under ratten ?
Har för mig att jag läst att grön/vit är startspärr på toyotor.
Immobilizer har jag på bmw´n och den spärrar både startmotor och pump.

Har ej mätt upp soppatrycket, men man känner att slangen till fuelrailen sväller så det borde inte vara problemet.
Det får bli nästa steg.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Inlägg av Dale »

Kollade lite snabbt i elscheman Haynes för Camry 83-91, Carina 92-97 och där ser det ut enligt nedan
  • Vita kablar som går från säkringar till förbrukare/brytare/relän.
  • Gröna kablar går till klockan, innerbelysning, parkeringljus och ljusrelän.
  • Grön/vit går mellan bromsbrytare - ECU, elhissknappar, takluckemotor - brytare, bältesbrytare - kontrollampa, brytare - varninsblinkrelä, tuta - brytare, farthållare - farthållaredator.
Det verkar som samma färger oavsett Camry eller Carina går samma ställen så det lär nog vara lika på Celica med men man vet ju aldrig.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Inlägg av Jonex »

Kanon Dale :) Då hade jag fel. När jag läste bromsbrytare kom jag på att det kanske kan vara brytaren till kopplingen som är bov i dramat, för visst är det så att kopplingen måste vara nedtryckt för att motorn ska starta ?
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: St165 vill inte starta, jag blir TOKIG!

Inlägg av Johnny Blade »

Inte på min iaf.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar