Uselt ljud i RAV4 2008 - hur enkelt få bättre?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Steve
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 21:44:25
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008

Uselt ljud i RAV4 2008 - hur enkelt få bättre?

Inlägg av Steve »

Har levt med en Rav4 2008 i 5 månader och märkt att den originalmonterade stereon med GPS (och telefonhandsfree) ger ett ganska uselt ljud. Någon som kan tipsa om hur jag får ett bättre ljud på ett smidigt sätt?

Behöver man byta ut rubbet eller finns det genvägar?

Något jag saknar är även inkopplingsmöjligheter för iPhone eller AUX... kör med Belkins FM-sändare och det funkar bra - om bilen står stilla. Kör man Malmö-Halmstad är det trångt på FM-bandet och man får byta kanal väldigt ofta.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Uselt ljud i RAV4 2008 - hur enkelt få bättre?

Inlägg av Dale »

Beror på hur bra är bättre. Hur stora krav man har. För mig räcker har det oftast räckt med att skaffa några andra högtalare (och då inte några billiga för då blir ljudet oftast sämre och man får oftast de man betalar för) som jag monterat bakom orginalgallren och sen en aktiv baslåda med inbyggd slutsteg och långslagig 8 tummare eller nått i. Dom aktiva baslådorna har oftast en högnivå ingång som man kopplar parallellt till som bakre högtalarutgångarna bakom stereon.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Steve
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 21:44:25
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008

Re: Uselt ljud i RAV4 2008 - hur enkelt få bättre?

Inlägg av Steve »

Det låter ju som en bra väg - för den befintliga apparaten har kanske inte lågnivåutgångar mm? Tips på någon bra aktiv sub som är enkel att kasta i/ur när det behövs. Det är ju inte världens största bagageutrymme.

Apparaten verkar heta B9004 - och borde vara original. GPS är visar fel - något som går att kalibrera?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Uselt ljud i RAV4 2008 - hur enkelt få bättre?

Inlägg av Dale »

Sällan dom har några lågnivåutgångar. Troligtvis har även du likadana kontakter bak på radion som dessa. Se http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... akt_Toyota då e de att koppla in på högtalarna (högnivå) men dom flesta aktiva baslådorna (subwoofer) brukar ha ingång även för högnivå. Det finns dom som säger att man inte ska koppla via högnivån för det blir dåligt ljud. Tycker då inte att jag hört någon skillnad när jag testat. Däremot så är det nog mer noga vad man väljer för högtalare för dom låter väldans olika. Att rekommendera någon/några högtalare är svårare då vi alla är olika. Det finns små som man har i reservhjulet till hu rstora som helst. Dom små kanske räcker för normal lyssning men om man vill poppa behöver man troligtvis lite större prylar. Väljer man för stort blir det ju mest nått som kanske tar onödig plats med. Oavsett så tipset är att undvik det billigaste och om du har möjlighet så ta med dig en CD eller ett USB minne och be att få provlyssna hos någon som säljer högtalare. Sen vet jag att många (även jag) har sett till att kunna enkelt plocka ur basen vid behov. Skruvat fast en spännrem/fäste för högtalaren samt dra kabel och sätta kontakter för ström, ljud och eventuellt styrning bak i skuffen. Vissa subwoofers har lite halvintelligent elektronik som känner att nu kommer det ljud så då slår vi på slutsteget. Annars får man även dra en kabel från elantenn/radioläget för att kunna akivera subwoofern.

Angående GPS/Navigering: Hur då visar fel? Uppdatering av kartor eller?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Steve
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 21:44:25
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008

Re: Uselt ljud i RAV4 2008 - hur enkelt få bättre?

Inlägg av Steve »

Jag får ta mig till en bilradiohandlare och lyssna... Tack för tipsen!

Ang GPS:en så uppdateras den för långsamt. Vägkorsningen hinner man passera i verkligenheten innan motsvarande position visas på skärmen. Den är dessutom helt kass på att bedöma restiden - skiljer timmar (!) på en 30-milsresa.
bragen
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 30 jun 2011, 20:59:26
Bilmodell: Corolla Verso
Årsmodell: 2006

Re: Uselt ljud i RAV4 2008 - hur enkelt få bättre?

Inlägg av bragen »

Någon som har erfarenhet av Toyotas egen subwoofer?
Skriv svar