E85 revisited

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

E85 revisited

Inlägg av nikwal »

Jag satt och läste lite patent på google och sprang på detta
http://www.google.com/patents?id=kJQyAA ... ta&f=false
som innehåller en del kul info för nyfikna typer.. där har dom nåt dom kallar för "freerun counter"
Och då slog det mig att men för fan, 40-160 är inte -120 det är 135.. 155-20 blir också 135, för en del kanske det förefaller självklart, andra kanske behöver en förklaring(och några kanske bara ger fulla fan i det ;-) )..

Tidigare har jag mätt tiden spridarn har varit på genom att nollställa timern när spridarn slår på och lagra undan tiden när spridarn slog av, vilket innebär att man måste ha en timer för varje spridarsignal, och det har ju iofs funkat hittils men detta är ändå lite snyggare. För enkelhets och pga en viss "meeeh oooorrrka" faktor så fipplar jag i basic. koden liknar rätt mycket den tidigare men med ovan nämnda skillnad.

http://hem.bredband.net/nikwal/forum.bas (eller .hex)

angående räkneexemplet ovan. Ponera att vi har en 8bitars timer och spridarn slår på när timern står på 50 och av på 70 så är det ju lätt att räkna 70-50 och få 20 i spridarlängd. Om nu spridarn gör exakt samma sak men timern råkar stå på 250 så kommer avslaget bli på typ 15 och med samma matematik så blir 15-250=-235 ,gör sedan en XOR 255 i kalkylatorn för att begränsa det till 8bitar och märk att man får värdet 20.

För att sedan kunna slå av spridarn på rätt ställe så duger det ju inte längre med att kolla om värdet är högre än en viss tid, pga att timern kan ha slagit över till 0 igen.. så då i det här fallet flyttar jag värdena så dom refererar till 0, och då blir sluttiden samma som längden på pulsen och timerns värde flyttas ner med med värdet för vad timern stod på när spridarn slog på. Då blir det genast lättare att kolla om den ska slå av..
Det går naturligtvis att göra snyggare än såhär.. Jag återkommer om jag finner ut nåt mera :-P

Om nån ännu inte kommit på vad allt detta ska vara bra för så är det att man kan mäta en jäkla massa olika pulser utan att det egentligen surar ner programmet nånting..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: E85 revisited

Inlägg av Dale »

:thumbup:
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: E85 revisited

Inlägg av nikwal »

Ett par saker sedan senast..
Hittade ett relativt nytt patent på google/patents som går ut på bla att man stegar snabba steg tills lambdan slår om ,då väntar man en period sen snabbt igen.. Kan säga att det funkar fan så mycket bättre än min gamla högre/mindre än även om jag experimenterat med dubbla steg vid väldigt grova lambdafel..

Sen hittade jag en avhandling om hur impendansen på sonden påverkas av blandningen utöver stoichometriskt dvs mera som en bredbandare, den kunde vara upp till en 50ohm vid vissa mixturer. och även hur värmetrådens resistans påverkas av värmen, men det var inte speciellt mycket dock tillräckligt för att man skulle kunna göra nån slags grov reglering av det.. jag var inte helt med på om dom mätte med ac eller dc dock.. man får väl testa lite om man är nyfiken..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: E85 revisited

Inlägg av Dale »

Du behöver inte en tunneldiod av kisel parallellt då för att minska eventuellt ripplet från magnetsnurran eller räcker det med att nolla fluxkapacitatorn? Isf passa dig så det inte läcker ut freon om du kör med en gammal variant. Dom nya är helt klart att föredra för dom är byggda på ekologiskt odlade lingonris som är sedan pressade och även har passerat ett kalejdoskop för rening. Man kan även använda till mandelbrotsfraktaler om man vill addera ytterligare variabler för att säkerställa så inte embonpoint blir för stor eller tror ni att det mer är en placebo-effekt? Eller e de kanske lite puerilt?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: E85 revisited

Inlägg av Glenn »

nikwal skrev:Ett par saker sedan senast..
Hittade ett relativt nytt patent på google/patents som går ut på bla att man stegar snabba steg tills lambdan slår om ,då väntar man en period sen snabbt igen.. Kan säga att det funkar fan så mycket bättre än min gamla högre/mindre än även om jag experimenterat med dubbla steg vid väldigt grova lambdafel..
Stegar vad menar du ?

Hmm, jag laddade hem den där koden förut men har inte hunnit "dekoda" den ordentligt, trots att den är kort :) ..borde vara väldigt enkel att porta till PBP iaf :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: E85 revisited

Inlägg av cheetah1 »

Dale skrev:Du behöver inte en tunneldiod av kisel parallellt då för att minska eventuellt ripplet från magnetsnurran eller räcker det med att nolla fluxkapacitatorn? Isf passa dig så det inte läcker ut freon om du kör med en gammal variant. Dom nya är helt klart att föredra för dom är byggda på ekologiskt odlade lingonris som är sedan pressade och även har passerat ett kalejdoskop för rening. Man kan även använda till mandelbrotsfraktaler om man vill addera ytterligare variabler för att säkerställa så inte embonpoint blir för stor eller tror ni att det mer är en placebo-effekt? Eller e de kanske lite puerilt?
:thumbup: :clap:
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: E85 revisited

Inlägg av nikwal »

:-D

Ärligt talat äre ju knappt att jag kan "dekoda" koden.... Det är ett lagom irriterande "mindfuck".. kanske skulle lägga upp den nuvarande koden i sin helhet.. hmm

stega som i % av soppamängden upp och ner..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: E85 revisited

Inlägg av nikwal »

E85 wants to be free!
Skriv svar