El problem

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
styX_
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 11:20:00
Årsmodell: 0

El problem

Inlägg av styX_ »

Kopplade ur cdn ur bilen igår, satte in nya dock gatt jg göra egna kontakter då det inte är samma ISO.
Ska komma till saken, efter fixat allt så märker jag klockan, elspeglarna, innerbelysningen och cdn inte funkar.
Vrider på nyckeln och allt går igång.
Tidigare har det gått utan att vrida på nyckeln.
Är ju bra att man har det via nyckeln, men kan det skada bilens elsystem?
Isåfall tycker jag det ska ha hänt något?
Drog i alla fall ut cdn och samma visa då.
Drog ut kontakten där alla kablarna satt och då sluta klockan funka, den går på samma + som stereon?
Ha någon något tips vad för fel?
styX_
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 11:20:00
Årsmodell: 0

Re: El problem

Inlägg av styX_ »

Alltså för min del så är det bättre allt går via tändningsnyckeln för då vet jag att inget tjuvdrar.
Men frågan är, kan det hända något med elsystemet? kan någon komponent/kabel brinna upp eller liknande?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: El problem

Inlägg av cheetah1 »

Vad är det för bil? Dom flesta toyotor har mig veterligen ett tillbehörsläge (ACC) på nyckeln där stereon och lite annat ligger. Stereon i frånläget var det bara på en folkvagn jag hade.
styX_
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 11:20:00
Årsmodell: 0

Re: El problem

Inlägg av styX_ »

cheetah1 skrev:Vad är det för bil? Dom flesta toyotor har mig veterligen ett tillbehörsläge (ACC) på nyckeln där stereon och lite annat ligger. Stereon i frånläget var det bara på en folkvagn jag hade.
Det är en toyota carina 2a 88a.
Alltså det har ju funkat fin fint utan nyckel förut, och ser även att lampan om man har dörren öppen inte lyser heller om man inte vrider på nyckeln.
Mig spelar det ingen roll, bara orolig så inte något i elsystemet far, men det tror jag inte då det inte farit än och enda skillnaden är att allt startas när man vrider på nyckeln, men hur kan det blivit så?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: El problem

Inlägg av cheetah1 »

Om jag ska gissa så tror ja att det var nåt fel i den gamla härvan som kopplade ihop konstantspänningen (som man har till minnet i stereon bland annat) med spänningen från tillbehörsläget, så du fick matning till tillbehörsläget hela tiden. Dock brukar ju förstås innerbelysningen och dörrlampan funka hela tiden, så det är ju lite skumt...
styX_
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 11:20:00
Årsmodell: 0

Re: El problem

Inlägg av styX_ »

cheetah1 skrev:Om jag ska gissa så tror ja att det var nåt fel i den gamla härvan som kopplade ihop konstantspänningen (som man har till minnet i stereon bland annat) med spänningen från tillbehörsläget, så du fick matning till tillbehörsläget hela tiden. Dock brukar ju förstås innerbelysningen och dörrlampan funka hela tiden, så det är ju lite skumt...
Alltså, enda jag ändrade var ju kablarna till nya cdn från gamla, gatt ju klippa eftersom det inte är samma kontakt.
Sen resten från bilen är likt.
det är två kablar som är ihopkopplade från bilen, om jag minns rätt röd och grön.
sen så när jag vrider av tändningen och dra ut nyckeln så funkar ingen av sakerna jag skrev.
en fråga bara, detta kan väll inte försöra någe i elsystemet?
annars skulel det väll hänt för länge sen?
styX_
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 11:20:00
Årsmodell: 0

Re: El problem

Inlägg av styX_ »

La in dig på msn, så vi kan snacka där lite.
styX_
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 11:20:00
Årsmodell: 0

Re: El problem

Inlägg av styX_ »

inga fler som har tips?
styX_
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 19 dec 2011, 11:20:00
Årsmodell: 0

Re: El problem

Inlägg av styX_ »

Har nu bytt tillbaka till gamla cdn, allt ser bra ut där bakom cdn men det återstår fortfarande det här att man måste vrida på nyckeln.
Kan informera den ngröna kabeln var innerbelysningen/klockan.
Den röda anta jag var +.
Tror ni det kan skada elsystemet?
Annars har jag mer än gärna det som det är nu pga då vet jag att han inte tjuvdrar nå batteri.
Jag själv tror inte det kan skada elsystemet då strömen är bortkopplad när man dra ut nyckeln och sen om det skulle hända något skulle det hänt för länge sen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: El problem

Inlägg av cheetah1 »

Nä, jag tycker fortfarande att det låter som att du närmast har lagat nåt som var fel förut. När du säger innerbelysning, menar du taklampan eller instrumentbelysningen? För det är väl instrumentbelysningen som ska kopplas till stereon...

Är tyvärr inte inne på msn så ofta längre, och jag tycker väl inte att jag är nån större expert heller, hehe.. :lol:
Skriv svar