Vindrutetorkarna stannar mitt på rutan

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Johnkas
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 19:18:13
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 98
PostOrt: Visby
Land (Country): Sverige

Vindrutetorkarna stannar mitt på rutan

Inlägg av Johnkas »

Mitt problem lyder som följer att Vindrutetorkarna stannar mitt på rutan.
Bilen är en Avensis -98
Jag har skrivit på div. forum och folk förstår inte riktigt mitt problem så jag skall försöka förklara lite mera:
Stoppläget är mitt på rutan, drar jag igång så går dom först ner till kanten på huven och sedan upp till sidan och sedan stannar den mitt på rutan.
Jag kan alltså INTE skruva loss och ställa om så att torkarna startar där dom borde för att då skall dom först dra in under halva huven innan den går upp och sedan stannar igen.

Har funderingar på om det kan vara ett relä som spökar.
Någon som vet vart detta relä sitter i boxen?
Vad kostar ett nytt relä?
Kan det vara något annat problem?

Tacksam för svar och tips/funderingar.

Mvh John
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vindrutetorkarna stannar mitt på rutan

Inlägg av cheetah1 »

Så blir det om armen på torkarmotorn inte sitter i rätt läge. Alltså inte själva torkararmarna utan det som sitter på motorn under plastkåpan framför vindrutan. Bytte en torkarmekanism på mammas en gång, och då var jag lite för feg med åtdragningen så den drog sig, med fljden att det blev precis som du beskriver.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vindrutetorkarna stannar mitt på rutan

Inlägg av PierreW »

Jag är inne på föregående skribents linje också, rätt vanligt vintertid med kuggade torkare faktiskt ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Johnkas
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 19:18:13
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 98
PostOrt: Visby
Land (Country): Sverige

Re: Vindrutetorkarna stannar mitt på rutan

Inlägg av Johnkas »

cheetah1 skrev:Så blir det om armen på torkarmotorn inte sitter i rätt läge. Alltså inte själva torkararmarna utan det som sitter på motorn under plastkåpan framför vindrutan. Bytte en torkarmekanism på mammas en gång, och då var jag lite för feg med åtdragningen så den drog sig, med fljden att det blev precis som du beskriver.



Hur kommer man åt torkarmotorn? är det plastkåpan uppe under huven för det går väl inte att nå under huven?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vindrutetorkarna stannar mitt på rutan

Inlägg av cheetah1 »

Jo, tror du får öppna huven. Du måste plocka av torkararmarna också, vilket garanterat kräver avdragare. Sen krävs det lite finlir för att montera ihop det hela i rätt vinklar. Vill minnas att det krävde en hel del pillande.
Skriv svar