Allvarligt(?) elfel Corolla 1,6 VVTI 2000

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
sensonic
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 19:35:15
Bilmodell: Toyota Auris 1,4D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Skåne
Ort: Skåne

Allvarligt(?) elfel Corolla 1,6 VVTI 2000

Inlägg av sensonic »

Den problemfria bilen flippade ut totalt igår. Efter ett stopp vid en affär startade bilen men upptäckte direkt att något inte var som vanligt.

Motorn startar, batterilampan lyser. Instrumenten är döda (hastighetsmätare, varvräknare, temp, tank), halvljus fungerar men pulsar starkare/svagare i cykel om c:a 2 sek. Ej varvtalsberoende, dvs samma frekvens oavsett om motorn varvas. Blinkers död, elhissar döda.

Lämnade bilen på auktoriserad Toyotaverkstad men de är mycket frågande till vad som hänt och har inte lyckats knäcka ärendet efter någon timme idag.

Någon som har ideer? Både vad som kan vara fel och vadsom är lämplig arbetsgång för att hitta felet om det inte är uppenbart.

Tidigare gick det att hitta kontaktperson på Toyota Sverige men det har man tagit bort numera. Finns den möjligheten kvar?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Allvarligt(?) elfel Corolla 1,6 VVTI 2000

Inlägg av PierreW »

Min första tanke, har bilen varit svårstartad nån gång?
Alltså att startmotorn inte gått igång alls eller direkt när nyckeln vridits runt.

Men detta borde verkstaden tänkt på tycker man, vad jag syftar på är tändningslåsets el-dosa som vrids runt vid start osv.
Hur vanligt fel som helst, ligger de då och glappar och inte riktigt tagit kontakt i stiften kan en hel del märkliga symptom uppstå.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
sensonic
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 19:35:15
Bilmodell: Toyota Auris 1,4D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Skåne
Ort: Skåne

Re: Allvarligt(?) elfel Corolla 1,6 VVTI 2000

Inlägg av sensonic »

Hej. Nej, gått som en klocka. Har kollat tidigare trådar med diagnosen säkring på pluskabeln men verkstaden hävdar att detta är kollat och det inte var felet.

I får väl se med tändningslåsets funktion om det kan vara felet, nu händer inget under helgen.

Hur är det diagnoshjälp på så här gamla modeller? Verkstaden har ingen magisk grunka att koppla in som sedan leder dig rätt? Eller är det att mäta sig fram alternativt byta komponenter efter viss systematik?
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Allvarligt(?) elfel Corolla 1,6 VVTI 2000

Inlägg av YarisMek »

sensonic skrev:Hur är det diagnoshjälp på så här gamla modeller?
Det brukar vara en lite själv diagnos uttag box i motor-rummet. (Vänster sida) Där due har några tomma stift. Där man ska koppla TE1 o E1 föt att läsa felkoder på motor. Vrid på tändningen o se hur varningslampan (motorlampan) blinkar, det är en kod som står för en felkod. Olika stift för olika system. Vissa modeller kan behöva trycka på gasen eller liknande att lampan ska blinka. (ej säker just hur de e på denna modellen o årsmodell) Sen behöver due listan att översätta koden.
Men detta ska en auktoriserad verkstad kunna lösa. Det verkar vara kanske större fel så tror de är flera felkoder o kanske såpass att att motor lampan lyser ej ens.
sensonic skrev:Instrumenten är döda
Men som PierreW sa om tändningslåsets skulle va vart jag börja & batteri test. Sen om de är ok, då blirre skrapa på huvudet 1timme :idea:
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Allvarligt(?) elfel Corolla 1,6 VVTI 2000

Inlägg av PierreW »

YarisMek skrev:
sensonic skrev:Hur är det diagnoshjälp på så här gamla modeller?
Det brukar vara en lite själv diagnos uttag box i motor-rummet. (Vänster sida) Där due har några tomma stift. Där man ska koppla TE1 o E1 föt att läsa felkoder på motor. Vrid på tändningen o se hur varningslampan (motorlampan) blinkar, det är en kod som står för en felkod.
Så gammal är den faktiskt inte, det är ju en facelift, mycket gemensamt med nyaste modellerna. Kanske inte utseendemässigt, men under skalet ;)

Det är OBD2 uttag på alla modeller med VVTi motorer om jag inte minns fel,
då finns ingen möjlighet att på egen hand utan Toyotas VHB att läsa ut några koder.

Men jag antar att verkstan gjorde detta med testern de första dem gjorde.
Så börjar alltid jag min felsökning i alla fall.
Hittar man inga felkoder är de bara börja rycka o bända i alla kablage man hittar med motorn igång,
händer de då nånting nånstans med nått så är man en bit på väg :wtf: ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Allvarligt(?) elfel Corolla 1,6 VVTI 2000

Inlägg av YarisMek »

Jag har märkt att det finns en plats för OBD utag men den är ej alltid utröstad med det (äldre toyota. Läste fel innan att de skulle va 90 tals. soz my bad :silent: ). Så om man ej har obd utag så skulle jag söke genom de rimligaste. Batteri o börja med, sen startspärr (tändningslåset).

Men med IT2 datan kan man nog se på verkstan o göra något rimligt fel med alla felkoder.
sensonic
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 19:35:15
Bilmodell: Toyota Auris 1,4D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Skåne
Ort: Skåne

Re: Allvarligt(?) elfel Corolla 1,6 VVTI 2000

Inlägg av sensonic »

Tändningslåset var boven i dramat. Exakt vad kan jag inte redogöra för men det är nu åtgärdat och allt ska funka som vanligt. Stämmer rätt bra med era tips. :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Allvarligt(?) elfel Corolla 1,6 VVTI 2000

Inlägg av PierreW »

sensonic skrev:Tändningslåset var boven i dramat. Exakt vad kan jag inte redogöra för men det är nu åtgärdat och allt ska funka som vanligt. Stämmer rätt bra med era tips. :)

:thumbup:

Den ser ut så här och sitter i bakkant på T-låset.

Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar