Stänga av Dimljus bak

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Broder TUC
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 nov 2011, 12:58:58
Bilmodell: Urban Cruiser
Årsmodell: 2009
Kontaktperson: 3M8GMZ4

Stänga av Dimljus bak

Inlägg av Broder TUC »

Hej.

Jag har en Urban Cruiser 4wd som jag satte dragkrok på i somras (original Toyota).
Allt ljus och blinkers fungerar ok både på bil och släp men jag kan inte stänga av dimljuset bak på
vänster sida .
Nån som har nåt bra tips.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Stänga av Dimljus bak

Inlägg av cheetah1 »

Din dragkrok är kopplad enligt det gamla systemet där ett av stiften användes till konstant spänning till belysning inne i vagnen (tex hästtransport). Det stiftet används nuförtiden istället till dimbakljus på släpet, och ska då förstås vara kopplat till bilens dimbakljus. Urban Cruiser är en såpass ny bil, så det borde defenitivt vara kopplad enligt det nya sättet. Alternativt om bilen har 13-polig kontakt och släpet 7-polig, och adaptern du använder är kopplad enligt det gamla systemet. 13-polig kontakt har nämligen ett stift BÅDE för konstant spänning och för dimbakljus.
Broder TUC
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 nov 2011, 12:58:58
Bilmodell: Urban Cruiser
Årsmodell: 2009
Kontaktperson: 3M8GMZ4

Re: Stänga av Dimljus bak

Inlägg av Broder TUC »

Hej och tack för svaret men jag tror jag var lite otydlig.

Dimljuset bak är på hela tiden utan inkopplat släp och trots att varningslampan
för dimljus bak släcks när jag stänger av enligt instruktionsboken så lyser dimbakljuset.

Menar du att det beror på en gammal typ av koppling så att bakdimljuset på bilen
alltid får spänning via dragkrokskabelhärvan oavsett om släp är inkopplat eller inte.

Om det är så vad är lösningen?

Ha De!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Stänga av Dimljus bak

Inlägg av PierreW »

Broder TUC skrev:Hej och tack för svaret men jag tror jag var lite otydlig.

Dimljuset bak är på hela tiden utan inkopplat släp och trots att varningslampan
för dimljus bak släcks när jag stänger av enligt instruktionsboken så lyser dimbakljuset.

Menar du att det beror på en gammal typ av koppling så att bakdimljuset på bilen
alltid får spänning via dragkrokskabelhärvan oavsett om släp är inkopplat eller inte.

Om det är så vad är lösningen?

Ha De!
Har du kopplat de själv?
Tyvärr är modellen för ny för min del men har kopplat ett par hundra dragkontakter på övriga Toyotamodeller.
Vet av egen erfarenhet att även om det kommer färdiga kontakter som bara ska pluggas i så kan de bli fel ändå.

Gå igenom allt en gång till och kolla så att allt verkligen är kopplat som det ska.
Felet ligger med största sannolikhet någonstans i själva dragkontakten.
Toyota kör i princip alltid med 8 kablar i sina 7 poliga kontakter, en extra grå kabel som släcker dimljuset på bilen när man kopplar på ett släp.
Detta så man ska slippa ha en röd lysande vägg i backspegeln om man måste ha dimbakljuset igång.
De lyser ju såklart på släpet/husvagnen om den är utrustad med dimbakljus och man slagit på de på bilen ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar