Dieselvärmare i LC 3,0 D4D -07?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
PPPPistvakt
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 okt 2011, 21:30:57
Bilmodell: Land Cruiser 120 D4D High Gr
Årsmodell: 2007

Dieselvärmare i LC 3,0 D4D -07?

Inlägg av PPPPistvakt »

Det enda jag saknar i min LC är en dieselvärmare att nyttja som parkeringsvärmare. Vissa Toyotadieslar sägs ha en stöddieselvärmare som standard, vilken man kan komplettera med en tillsats.
- Borde jag ha en sådan på min svensksålda High Grade -07?
- vad kostar isf en tillsats?
- vad kostar montaget, eller kan man göra det själv?

Tacksam för svar.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieselvärmare i LC 3,0 D4D -07?

Inlägg av Dale »

Jag satte i ett kit från Webasto. I stort sett ett förbikopplingssystem med cirkulationspump och en fjärr (finns även med SMS-låda ifa räckvidden på några hundra meter inte räcker till eller man inte vill ha en extra grunka å hålla reda på). Prylarna kostade ett par tusen och en lördag å skruva i prylarna. Jag ångrar inte en sekund. Startar värmaren när jag sätter mig vid köksbordet för att äta frukost eller när jag stänger ner datorn på kontoret för att åka hem så är bilen varm när jag kliver in i den.

Det finns naturligtvis varianter på detta och kostnader från ett par hundra till mycket mer. Oftast får man ju det man betalar för.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
PPPPistvakt
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 okt 2011, 21:30:57
Bilmodell: Land Cruiser 120 D4D High Gr
Årsmodell: 2007

Re: Dieselvärmare i LC 3,0 D4D -07?

Inlägg av PPPPistvakt »

Tack för svaret!
Menar du att det även funkar på min LC120 och att jag alltså har en stödvärmare??? :o
Detta låter för bra för att vara sant. :clap:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieselvärmare i LC 3,0 D4D -07?

Inlägg av Dale »

Möjligt. Har du någon brännare i din kärra? I Avensisen min sitter det en Eberspächer (etikett under huven och en låda långt ner bakom ner under någonstans) som styrs via en strömbrytare när "tändningen" är på. Med det här kitet från Webasto kopplar man förbi "tändningen" så brännaren kan gå utan att motorn är igång. Det sitter även en timer på max 40 minuters gångtid så man inte riskerar att dra ur bilbatteriet. Tänk på att billigare kit finns inte cirkulationspumpen med vilket gör att värmen inte sprids i systemet tillräckligt. Att det blev en Webasto ist för Eberspächer tja, de vart väll bara så. Spelar ju ingen större roll om man inte vill ha rätt kontakter mellan grejerna. Nu hade dom inte kablaget till Toyota hemma så de blev en universalsats. Lite mer jobb men å andra sidan lätt å flytta till nästa bil om det behövs. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
PPPPistvakt
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 okt 2011, 21:30:57
Bilmodell: Land Cruiser 120 D4D High Gr
Årsmodell: 2007

Re: Dieselvärmare i LC 3,0 D4D -07?

Inlägg av PPPPistvakt »

Det var just förekomsten av stödvärmare som standard som var min fundering. En bekant tyckte sig veta att det finns på LC fr o m en viss årsmodell.
Gick in på lokala Toyotahandlaren igår och fick beskedet att det tyvärr inte finns på min bil... Att lägga upp 20000:- på en ny komplett värmaranläggning känns väl mycket även om det har ett visst restvärde vid försäljningen.
Finns några alternativa (billigare) lösningar???
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Dieselvärmare i LC 3,0 D4D -07?

Inlägg av Dale »

Om nu stödvärmare och bränslevärmare (dieselvärmare) är samma sak. Finns ju elektriska elvärmare (tillsatsvärmare) som går på 12 volt med.
Det mest kostsamma är själva brännaren med styrenheten. Går att få tag på universal billigare om man inte hittar någon begagnad sen om det är till en annat fordon spelar kanske inte sån stor roll. Man får inte vara för kräsen på den punkten. Själv hitta jag en från en Mercedes som jag skall installera i Carinan. Räknar med att det går extra tid att tillverka fästen och anpassa kablaget.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar