auris hybrid luna - var dra kupévärmarkabel?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jonasolof
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 21 okt 2011, 20:32:43
Bilmodell: Auris hybrid Luna
Årsmodell: 2011

auris hybrid luna - var dra kupévärmarkabel?

Inlägg av jonasolof »

Hej,

Bor i Bryssel och kör en auris hybrid luna. mycket skrapa på morgnarna nu och vill gärna ha en kupévärmare. Sånt används inte här där de flesta kör med sommardäck året om trots att det kan vara mycket halt. Söker nu lämpligt ställe att få in elkabeln för värmefläkten, antingen från motorrummet eller bakifrån. finns det några hål jag själv elleer verkstad kan komma åt? tror inte verkstaden har behövt leta tidigare och dom har tendens att säga att det inte går när man kommer med speciella önskemål. kan förreten nämna att det inte finns några sätesvärmare trots att den engelskspråkiga instruktionsboken visar kontakter bredvid handbromsen.

Annars mycket nöjd med att ha en bil som går snålt på korta resor och som går att parkera, vilket man inte kan säga om min Lexus LS400 som jag köpt för tjugo år sedan men som annars är som ny nästan...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: auris hybrid luna - var dra kupévärmarkabel?

Inlägg av cheetah1 »

Kul med folk som bor utomlands, välkommen till forumet!
Tyvärr är den bilen så ny att det nästan är tveksamt om nån här vet var det finns nån genomföring. Dock har vi ett par toyotamekar på forumet som möjligen kan ha en susning.
Annars är väl det generella tipset att krypa och leta gummigenomföringar i torpedväggen på passagerarsidan, det är ju vanligtvis där man drar det, eftersom man oftast kombinerar med motorvärmare. Gissar att det är ganska trångt under huven på en Auris Hybrid, dock?
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: auris hybrid luna - var dra kupévärmarkabel?

Inlägg av YarisMek »

Jag har för mig att det finns en el kabelsats som gå in på (HF) passagerarsidan i motor-rummet, bakom fjädern... Det är en tajt fitt men de ska gå en massa sladdar där.. men du ska ha en extra genomföring i det... kommer en "gummiplupp" som sticker ut, kapa den o för genom en svetstråd eller nåt och tejpa din sladd i den. Det ska komma in bakom handskfacket om jag har ej helt fel. Men lite vaselin o silikon så går det ofta ;)
Lättast om du för svetstråden in från insidan till motor-rummet. o jobba därifrån. Men se först att du ha en kabelhärva som går vid kylar expansionskärl, runt fjäder-huset bak o in i torpedväggen.
ps kapa ändast gummipluggen som kommer ut o inte kablar :thumbup:
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: auris hybrid luna - var dra kupévärmarkabel?

Inlägg av YarisMek »

cheetah1 skrev: Annars är väl det generella tipset att krypa och leta gummigenomföringar i torpedväggen på passagerarsidan, det är ju vanligtvis där man drar det, eftersom man oftast kombinerar med motorvärmare. Gissar att det är ganska trångt under huven på en Auris Hybrid, dock?
Vissa nya modeller har ej installerad 1 extra gummigenomföring som flesta toyota har, utan man får borra ett hål. Speciellt med något som kupévärmefläkt kabel, för den är ej speciellt smal.

O jah de är väl aningen tajt under huven av Auris & hybrid. Men det går och meka med.

Bild
Skriv svar