Motorlampa Yaris 2001

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
huskul
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 aug 2011, 15:12:26
Årsmodell: 0

Motorlampa Yaris 2001

Inlägg av huskul »

tjena hej
första inlägget

förra veckan börja motorlampan att lysa fast bilen gick perfekt
men den slockna efter ett tag
idag börja den lysa igen
har en felkodlösare från Kjell o Co
tror att den borde passa Yarisen oxå men finns det gratis program så man kan läsa koderna?

tackar för hjälpen
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa Yaris 2001

Inlägg av cheetah1 »

Varmt välkommen!

Är det den här: http://bit.ly/rbNux3 ?
Isåfall är det högst tvivelaktigt att du kommer få den att funka på en Toyota. Vet inte exakt vad det beror på men nånting gör att VAGs OBD inte är kompatibel med resten av världens.
huskul
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 aug 2011, 15:12:26
Årsmodell: 0

Re: Motorlampa Yaris 2001

Inlägg av huskul »

cheetah1 skrev:Varmt välkommen!

Är det den här: http://bit.ly/rbNux3 ?
Isåfall är det högst tvivelaktigt att du kommer få den att funka på en Toyota. Vet inte exakt vad det beror på men nånting gör att VAGs OBD inte är kompatibel med resten av världens.
japp exakt den
hmm vad ska man ha då?

togbort plussen då slockna lampan
men kommer säkert att lysa igen
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa Yaris 2001

Inlägg av cheetah1 »

Absolut enklast är väl att svänga förbi närmsta verkstad som har utrustning för att läsa ut felkoder.

Utöver det: Ta aldrig nånsin bort pluspolen först (om inte det är en plusjordad bil, men det byggar inte Toyota några, så det är irrelevant), utan ta minuspolen. Anledningen är enkel: Kommer du åt en chassidel med nyckeln samtidigt som du har den på kabelskon på pluspolen kortsluter du batteriet, vilket i värsta fall (läs: oftast) leder till en mindre explosion, och garanterat leder till svåra brännskador och eventuellt frätskador.
Tar du däremot bort minuspolen först och kommer emot chassit så är ju chassit också minus, så inget händer. När du sen ska ta bort pluspolen är minuspolen redan borttagen, så det blir ingen sluten krets.
huskul
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 17 aug 2011, 15:12:26
Årsmodell: 0

Re: Motorlampa Yaris 2001

Inlägg av huskul »

cheetah1 skrev:Absolut enklast är väl att svänga förbi närmsta verkstad som har utrustning för att läsa ut felkoder.

Utöver det: Ta aldrig nånsin bort pluspolen först (om inte det är en plusjordad bil, men det byggar inte Toyota några, så det är irrelevant), utan ta minuspolen. Anledningen är enkel: Kommer du åt en chassidel med nyckeln samtidigt som du har den på kabelskon på pluspolen kortsluter du batteriet, vilket i värsta fall (läs: oftast) leder till en mindre explosion, och garanterat leder till svåra brännskador och eventuellt frätskador.
Tar du däremot bort minuspolen först och kommer emot chassit så är ju chassit också minus, så inget händer. När du sen ska ta bort pluspolen är minuspolen redan borttagen, så det blir ingen sluten krets.
tackar

toyota vill ha 500:- bara för att läsa koderna
det är ju sjukt för en grej som tar knappt tid

men en som polaren känner kunde tydligen läsa
så vi får se vad den säger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa Yaris 2001

Inlägg av cheetah1 »

Toyotas apparat (som heter Intelligent Tester 2) är svinaktigt dyr, plus att dom får betala för programuppdateringar och programvara till bilar osv, så dom vill oftast ha betalt för det, om man inte har en bra relation med verkstaden eller liknande.

Men har du en bekant som har en läsare som funkar på Toyota så är ju det strålande. Sen talar den ju säkert inte om vad som faktiskt är fel, utan du får bara en bunt siffror, men det går ju att kolla upp på nätet sen, så det ska väl inte vara några större problem.

Lycka till!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorlampa Yaris 2001

Inlägg av Glenn »

Kan säga att SAAB ville ha 700:- för att koppla in datorn (Tech2) på min 9-5 för att få upp ny firmware till ACC'n, 700:- var väl typ en halvtim,mas jobb dom räknade på tror jag, och det spelade ingen roll om det tog tre minuter.

(Om någon här känner en person som äger en Tech2 och bor runt stockholm, så vill jag gärna ha kontakt med den personen..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motorlampa Yaris 2001

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Toyotas apparat (som heter Intelligent Tester 2) är svinaktigt dyr,

Den har nog Toyotas verkstäder betalat av x antal gånger då den varit med i snart 10år.
Toyota i Bryssel sa redan runt 06-07 att det var en ny på G.
Men de kom ingen under min tid på Toyota iallafall.

Vi tog 250kr för en utläsning, var de bra trogna kunder som vi visste kommer tillbaka tog vi inte betalt.
Och ibland så bakade man in utläsningen i priset på jobbet man gjorde,
för när lampan lyser så har den ju larmat för nånting och kräver då oftast att man byter något,
eller iallafall tar in bilen på en felsökning av komponenterna som de larmar för.

Men att ta flera hundra för nått som oftast inte tar mer än 5-10min om man låter kunden köra in själv för att spara lite tid,
är ju som att säga att vi vill inte ha några kunder på detta stället.

Samma med byte av glödlampor och torkarblad. Det är ju en service man som verkstad erbjuder sina trogna kunder bara för att....

Så tänk på de att oftast så kan de slå tillbaka, och de dyrt som fasen för att man nobbar märkesverkstäderna och deras "dyra" servicar,
och istället åker till Kalle på hörnet. (Garanti/Goodwill osv)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar