Programvara för ELM327 OBDII läsare

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Previa-01
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 00:08:20
Bilmodell: Previa
Årsmodell: 2001

Re: Programvara för ELM327 OBDII läsare

Inlägg av Previa-01 »

Hej, fick hem min Bluetooth OBD2 läsare häromdagen , funkar perfekt :) beställde tre st på en gång då dom var så billiga :) så nu har man två i reserv .

//Previa 01
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Programvara för ELM327 OBDII läsare

Inlägg av Speedo »

Alltså, man måste ha en Android för att det skall funka? Finns inget till iPhone?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Programvara för ELM327 OBDII läsare

Inlägg av cheetah1 »

Klart det gör. Gör några googlingar så hittar du nog hundratals. :P iPhone är väl snartnär världens vanligaste telefon, så det ser jag som en självklarhet.
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Programvara för ELM327 OBDII läsare

Inlägg av SHySwe »

Den antagligen bästa racingappen, om man nu ska hålla på med iphone, är kanske harrys laptimer?
Felkoder med iphone vet jag inget om.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Programvara för ELM327 OBDII läsare

Inlägg av Glenn »

Dale skrev:Själv kör jag med en ODB-II läsare från Garmin kopplad till GPSen.
Den mjukvaran ska stödja just denna dongeln enl uppgift, planerar att köra den själv när jag får hem min.

Jag beställde dock från DX.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Programvara för ELM327 OBDII läsare

Inlägg av Speedo »

cheetah1 skrev:Klart det gör. Gör några googlingar så hittar du nog hundratals. :P iPhone är väl snartnär världens vanligaste telefon, så det ser jag som en självklarhet.
Alltså, programvara för den ODBII läsaren. (Tyckte nån nämnde Android, i en tidigare post här). Det är inte alltid så säkert att det finns, om en tillverkare väljer att endast utveckla programvaran till en plattform. Precis som at det finns vissa program som bara existerar på MAC, vissa till PC osv. Men att det generellt finns många appar till iPhone, är jag naturligtvis medveten om...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Programvara för ELM327 OBDII läsare

Inlägg av Glenn »

Jag har för mej det är nåt problem med apples IDIOTISKA nazistregler som gör att det är svårare att få in sådana här apps till just iphone, minns inte vilken av alla åtta miljarder idiotregler det bröt mot, men det står bland annat i readmen till nåt av programmen för annan plattform.

..fast det dinns säkert om man kvaddat sin garanti och jailbreakat den..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Programvara för ELM327 OBDII läsare

Inlägg av Speedo »

Ja Glenn, det var precis nåt sånt jag tänkte...
Men jag hittade att det finns en app som heter "Rev" som verkar fixa det mesta.
Har inte fått verifierat än att den fnkar med ELMen dock.
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Programvara för ELM327 OBDII läsare

Inlägg av Speedo »

cheetah1 skrev:Klart det gör. Gör några googlingar så hittar du nog hundratals. :P iPhone är väl snartnär världens vanligaste telefon, så det ser jag som en självklarhet.
Nej du... det finns nog inte så många. Googlade just reda på att "Rev" som verkar vara den största (och kanske enda?) sådana app för iPhone, INTE stöder bluetooth, utan enbart Wifi connection. Kan vara så att Apple återigen haft något här att säga till om... Saxat från deras FAQ:
Rev FAQ skrev:Why don't you support USB or Bluetooth OBD-II interface hardware?

We have investigated the hardware integration features of iOS 4.x. However, after confidential discussions with Apple, we have concluded that WiFi is still the most reasonable option at this moment—both from technical and business perspectives.

We will not be supporting Bluetooth or Dock Connector OBD II connections yet—but we continue to persue this option and will announce any updates as soon as we have them.
Vidare hittade jag detta:
Originally posted by locogeoff
I believe the problem to be that the iPhone doesn't support the bluetooth serial protocol.

- Yep, Apple are masters at providing half the functionality for twice the price (the original iPhone couldn't even receive MMS messages without a third party app!). There are third party bluetooth stacks available to to fix this, but they aren't free.
Skriv svar