Startsvårigheter Celika 1989

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
akca
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 16 jul 2011, 15:47:26
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1989
PostOrt: Vendelsö
Land (Country): Sverige

Startsvårigheter Celika 1989

Inlägg av akca »

Genom arv har jag blivit ägare till en Celika 1989 års modell.
Den är en pärla , men redan tidigare visste jag att det fanns startsvårigheter. Ibland (1 på 15) så startar den inte, startmotorn är då död
och normalt får jag försöka röra på bilen så händer det att den gåpr igång. Jag har sett i vissa forum att detta problem ínte är helt ovanligt för modellen
och årsmodellen. Tyvärr är jag inte bilmekaniker och skulle behöva tips på en verkstad som förstår problemet och kan åtgärda om det nu
är solomoiden, startmmotorn eller tandningslåset som kan vara orsaken.

Tacksam alltså för för tips på verkstad.

Åke (AKCA) för celika OTO508
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1619
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Startsvårigheter Celika 1989

Inlägg av Neblade »

Alla auktoriserade Toyotaverkstäder ska klara av att ta reda på om det är kontaktblecken på startmotorn som behöver bytas (~100 kr material + lite jobb), eller byte av brytare till tändningslås. Båda jobben är snabba och det bör inte bli alltför dyrt tycker jag.

Men i och med att du nämner att det hjälper med att knuffa på bilen tyder på att det skulle vara kontaktblecken i startmotorn som är dåliga. Klickar startmotorn utan att gå runt?

Hjälper det att använda hjälpstartkablar? (=dåligt batteri kan ge lite lustiga problem)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Startsvårigheter Celika 1989

Inlägg av Glenn »

klickar det men den drar inte runt motorn ? ..det kan även vara kolen i startmotorn.

Om det inte fungarar, testa att ta ett kvastskaft (typ) och knacka halvhårt på startmotorn och gör ett nytt försök, fungerar det då är det nog kolen eller möjligen kontaktblecken.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar