12 / 24 timmars klocka Corolla AE111

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
arxx
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 30 jun 2011, 20:07:50
Bilmodell: Corolla AE112R
Årsmodell: 1999
Land (Country): Sverige

12 / 24 timmars klocka Corolla AE111

Inlägg av arxx »

Hejsan gott folk,

Nybliven Toyota Corolla ägare är väldigt nyfiken på hur man kan byta ut 12 timmars klockan mot 24 timmars. Har aldrig tidigare sett en svensksåld bil med digital klocka som haft 12 timmars klocka men nu så är man visst ägare till en! :lol:

Väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig få den "rätt".

PS
Har redan testat ett tips jag hittade på ett annat forum om att trycka in knappen när både tim o minut blinkar men detta fungerade ej.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 12 / 24 timmars klocka Corolla AE111

Inlägg av Glenn »

Japanska bilar har ju hyfsat ofta bara 12timmarsur, tror alla jag haft har varit 12h, men lite modernare bilar kanske är omställbara.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 12 / 24 timmars klocka Corolla AE111

Inlägg av Fnys »

Har också velat ändra detta på min. Kikat på internet och i manualen men utan resultat :-(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
arxx
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 30 jun 2011, 20:07:50
Bilmodell: Corolla AE112R
Årsmodell: 1999
Land (Country): Sverige

Re: 12 / 24 timmars klocka Corolla AE111

Inlägg av arxx »

Så det är alltså så illa? Jag har också sökt på internet och det ända jag hittade var de jag tog med i första posten. Och enligt den tråden så gick det att byta på hans Corolla på detta sätt, så någon Corolla modell har det gått att byta på i alla fall.

Lite små tråkigt, men visst de är ju inget man inte kan överleva. Dock så tänkte jag ju att man självklart skulle kunna ställa om, jag menar vi pratar ju om en klocka här, inget super avancerat direkt :roll:
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 12 / 24 timmars klocka Corolla AE111

Inlägg av Fnys »

"ställa om"?
förresten... kan du länka till sidan med han som hade lyckats ställa om klockan? :-)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: 12 / 24 timmars klocka Corolla AE111

Inlägg av cheetah1 »

Ja, jag vet inte, jag trodde i min enfald att japanerna hade 24-timmarsklocka, men dom är tydligen lika efter där som amerikanerna är.

Det bästa är att i min Rav -01 sitter en likvärdig färddator som i mammas Avensis -01 av samma årsmodell, men i hennes upptas det övre högra hörnet av en 24-timmarsklocka och i min upptas det inte av nånting alls. Helt tomt. Istället har dom satt en separat 12-timmarsklocka en bit ner på panelen. Utöver det är det av nån anledning tydligen bara Avensis som har fått funktionen "range" i färddatorn, något som dom flesta andra bilar med färddator från runt 00 och framåt (i vissa fall även tidigare) har. Jag trodde dom hade glömt nåt i min Rav, men även familjens nya Corolla saknar denna funktion, och den är från -06. På den har man utöver det även shabblat bort utetempen från färddatorn, och istället satt en knapp "OUTSIDE" på klimatanläggningen som man måste trycka på för att se utetempen istället för vald temp i kupén.

Man undrar med andra ord vad det egentligen är dom pysslar med. Verkar allmänt ofärdigt.
Användarens profilbild
arxx
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 30 jun 2011, 20:07:50
Bilmodell: Corolla AE112R
Årsmodell: 1999
Land (Country): Sverige

Re: 12 / 24 timmars klocka Corolla AE111

Inlägg av arxx »

Fnys skrev:"ställa om"?
förresten... kan du länka till sidan med han som hade lyckats ställa om klockan? :-)
Alltså ställa om till 24 timmars tid från 12 timmars.
Tror det var denna sida: http://au.toyotaownersclub.com/forums/i ... r-corolla/
Skriv svar