Toyota Carina 95:a dör vid kickdown.

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
rostopel
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 17:16:10
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1995
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sverige

Toyota Carina 95:a dör vid kickdown.

Inlägg av rostopel »

Jag har en toyota carina E 95:a som ger felkod 31 från ECU:n som innebär att insugsrörets tryckgivare inte fungerar (MAP-sensorn som jag förstår).

Jag har provat med två stycken begagnade MAP-sensorer men inte lyckats få bort felkod 31 även fast jag har brytit strömmen till ECU:n för att nollställa den.

Så nu har jag köpt en helt ny sensor från toyota för 3000:- och jag får fortfarande felkod 31, har även mätt kretsen med kablar och ser att på tomgång ger givaren än spänning på 1,60V medan vid rejält gaspådrag så ger den runt 4,00V. Allt detta har jag mätt direkt på anslutningen till ECU:n.

Bilen är trögstartad men rätt vad de är så hoppar den igång och går felfritt på tomgågen och den går att varva upp ordetligt om man gör de långsamt. Gör man en kickdown så dör den direkt oavsett om jag gör de vid tomgång eller om jag har typp 3000RPM på motorn. De känns som att ECU:n inte hänger med?

Är det någon som har haft ett liknande problem? Jag misstänker att de är fel på ECU:n?

Är tacksam för hjälp :)