Hjälp! bilen startar inte efter motorbyte

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Joey
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
Bilmodell: Supra Mk3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sweden

Hjälp! bilen startar inte efter motorbyte

Inlägg av Joey »

Håller på och bli galen, bilen startar inte efter ett motorbyte och har felsökt som en galning nu

Den drar runt motorn men jag får varken gnista eller soppa
Har mätt på allt jag hittat och har kommit fram till att ECUn får ström som den ska, den får signaler från kamsensorn. Men den skickar inte ut några signaler till spridare eller tändsteget, den skickar ut andra signaler så den är inte helt död, det verkar som att den inte fattar att motorn snurrar trots signalerna den får.

Har inte kunnat kolla spridarna på nått bra sätt men tändstiften är snustorra efter att ha harvat på startmotorn en hel del
Får ingen gnista och inga signaler ut från ECUn på IGT utgången

Har bytt från en 5S-FE motor till en 3S-GTE men kaross-kabelhärvan är kvar från 5S'en
Har dessutom kopplat bort ett larm i samma veva men det borde inte vara det som är boven
Alla reläer får ström, spridarna har ström och likaså tändsteget och tändspolen

Vet inte riktigt vad jag ska fråga efter :roll: men nån kanske har några bra tips på vad man kan kolla?
Nån som har en ECU liggande och skräpa? ;)
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar

Mr2 gen2 turbo -90
Användarens profilbild
Joey
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 06:32:10
Bilmodell: Supra Mk3
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping
Land (Country): Sweden

Re: Hjälp! bilen startar inte efter motorbyte

Inlägg av Joey »

haha det visade sig att ECUn som kom med nya motorn inte passade nya motorn :wtf:

öppnade ECUn och märkte att utgångarna inte stämde med kabelvärvan, så fick byta plats på några stift och då hoppade den igång direkt :mrgreen:
Supra Mk3 -89 Såld
410whp @ 0,9 bar

Mr2 gen2 turbo -90
Skriv svar