Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Inlägg av cheetah1 »

Tjo!
Ni Toyotameckar där ute som har lite koll; vilket är bästa stället att norpa ström till relät till extraljusen på, och var passar det bäst att montera relät? Var brukar ni gå genom torpedväggen med kabel till knappen?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Tjo!
Ni Toyotameckar där ute som har lite koll; vilket är bästa stället att norpa ström till relät till extraljusen på, och var passar det bäst att montera relät? Var brukar ni gå genom torpedväggen med kabel till knappen?
Reläet brukade jag sätta vid batteriet nånstans, lite beroende på om de va motorvärmare med grenuttag osv i.
Lättast att dra in kabel till knapp är nog borta vid bromsvätske behållaren. Har för mig att de är en sån där gummibälg med kabelhärva i på den sidan också.

Men kom ihåg att det inte är signalström du ska ha till Reläet, utan jord från helljuskabeln. Vilken brukar vara smidigast att ta från höger strålkastare, vänster framifrån sett ;)
Minusstyrt vettu :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Inlägg av cheetah1 »

Finns det nåt bra ställe i kupén där man kan ta plus då, att dra till strömbrytaren och sen vidare till relät? Så man slipper gå fram och tillbaka och avsäkra 17 gånger osv tänkte jag.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Finns det nåt bra ställe i kupén där man kan ta plus då, att dra till strömbrytaren och sen vidare till relät? Så man slipper gå fram och tillbaka och avsäkra 17 gånger osv tänkte jag.
Det ju de som är nackdelen med minusstyrt, har aldrig monterat nån knapp på Rav4 av just den anledningen.
För i normala fall så drar man ju Reläets jordkabel in i kupén och sätter knappen på den.
Alltså brukar de ju räcka med en kabel in.
Blir ju en jädra massa kabel att dra som sagt om man skall dra in jorden.


Det är ju inga hiskeliga Ampere som krävs för att sparka igång Reläet, men stjäla ström till knappen inne i bilen hade jag nog gjort från Cigguttaget.

Brukar vara lätt att komma åt och knappen kanske du kan sätta i närheten nånstans :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Inlägg av cheetah1 »

Bra idé, det finns ett ledigt hål för en knapp precis vid ciguttaget. Sista frågan: Har du nån aning om vilken av kablarna bakom lampan som är minus till helljus? Kan natutvis mäta, men det skulle gå fortare om man hade en hint från början. :P
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Bra idé, det finns ett ledigt hål för en knapp precis vid ciguttaget. Sista frågan: Har du nån aning om vilken av kablarna bakom lampan som är minus till helljus? Kan natutvis mäta, men det skulle gå fortare om man hade en hint från början. :P
Sorry nope, så nördig är ja inte att ja lagt de på minnet :ugeek: ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Inlägg av cheetah1 »

Synd. Aja, det bökiga är att samtidigt stå och hålla båda pinnarna på multimetern borta i främre högra hörnet, och trycka på helljusspaken. :P Får väl anlita mor min att hjälpa till kanske.

Inte just nu dock, för nu spöregnar det.

Är det förresten nån som har nån lysande briljant idé på hur man lämpligast delar den grova kabeln från relät till tre tunnare kablar ut till vardera lampan? Jag har dammsugit nätet efter nån lattjo kopplingsplint eller liknande, men jag hittar antingen bara pyttegrejer till kretskortsmontage eller bautagrejer till typ elektriska båtmotorer..
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Synd. Aja, det bökiga är att samtidigt stå och hålla båda pinnarna på multimetern borta i främre högra hörnet, och trycka på helljusspaken. :P Får väl anlita mor min att hjälpa till kanske.

Inte just nu dock, för nu spöregnar det.

Är det förresten nån som har nån lysande briljant idé på hur man lämpligast delar den grova kabeln från relät till tre tunnare kablar ut till vardera lampan? Jag har dammsugit nätet efter nån lattjo kopplingsplint eller liknande, men jag hittar antingen bara pyttegrejer till kretskortsmontage eller bautagrejer till typ elektriska båtmotorer..
Om du använder dig av vanliga 30amperes reläer så får du ha minst 2 till extraljusen, om du inte ska ha 55W i extraljusen då.
Du får en förbrukning på 25A med 3st 100W, men i tändningsögonblicket är det mer Ampere,
och de kan göra så Reläet fastnar, de märker du inte förrän du ska blända av ;)

Har du då 2 Reläer med 2 utgångar vardera så behöver du ingen delningsplint till kablarna, 3 kablar hela vägen.
Jorda kan du ju göra i krockbalken eller nått så slipper du dra 3 kablar hela vägen tillbaka till batteriet.

Snyggast är ju, om man har lite extra kabel då förstås, att sätta alla tre kablar i ett skruvstäd eller liknande, sen de andra ändarna i en skruvdragare.
Så tvinnar man ihop alla kablar :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Inlägg av cheetah1 »

Det var det jag visste, därför köpte jag ett 70A-relä med en utgång. :P Jag tänkte det skulle finnas nån isolerad plint att skruva ringkabelskor i eller liknande, men det verkar helt omöjligt att hitta nåt bra.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Ta ström till extraljus (RAV4 gen2 2001)

Inlägg av Dale »

Själv e jag så lat att jag tar styrströmmen från bägge ledningarna till ena helljuslampan för att slippa fundera på minusstyrt/plusstyrt. Slipper ju då även leta rätt på något schysst ställe till den "andra" ledningen. Har sedan oftast flera relän till extraljusen för att vara säker på inte nått relä eller säkring till matningen ska gå så man blir utan ljus. Se även http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... _extraljus med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar