simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av nikwal »

Gjorde den här för att kunna köra på e85 osv. samt även att så småningom göra lambdastyrning.

programmet är skrivet för http://www.fastavr.com och proggas enklast med ponyprog

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... a/3972.pdf
http://www.datasheetarchive.com/TC40H15 ... sheet.html
http://hem.bredband.net/nikwal1/alco1.jpg
http://hem.bredband.net/nikwal1/alco2.jpg

...
senaste versionen:
http://hem.bredband.net/nikwal1/e85/

Preliminärt schema, experiment pågår med en gammal volvojävel :-) Kommer schema från det sen..
http://hem.bredband.net/nikwal1/dutyschematic.gif
------------------------------------
1kanalsversionen som är inverterande kommer höra ihop med schemat..
Funkar så att pot'en justerar soppan mellan 95 - ca160% lysdiod på vid 100 och 140%
saknar i övrigt finesser.. om nån vill ha en 3kanalsversion av denna eller icke inverterande fixar jag det lätt..
------------------------------------
3kanalsversioen använder jag kopplad mellan cpu och driver i ecu, se datablad ovan..
Nuvarande funktion är i lite mera detalj:
När man startar går den på 155% mera soppa, om lambdasonden går över 0.85V mellan tiderna 5-20sek från att motorn startat så hoppar den ur kallstartsläget,som annars hade pågått i några minuter i ett par steg.
Vid kallstart slår lambdan på efter ca 1.5minut och har lite olika targetvärden beroende på spridartiderna, brytvärdet justeras med potten. Den går mjukt men snabbt över till open loop så det inte ska rycka till där..
Senast redigerad av nikwal den mån 23 maj 2011, 01:32:00, redigerad totalt 9 gång.
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av nikwal »

jag är medveten om att folk kanske inte ens orkar googla fram ponyprog och än mindre ta reda på vilket som är oscillator ben1 på kretsen.. men klockan är ett och jag ska sova haha.. det ÄR inte svårt om man vill..
obs att jag har inga spridardrivers på mitt kretskort, jag hade tänkt använda irl540 tex.. eller annan kraftig logik-mosfet..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av Glenn »

Du lägger en massa energi på allt, men du ritar inte ett schema och skickar med ? :)

..Jag lär ju kolla på koden iaf, det är väl nån ganska nära släkting till PBP som jag kör, så man borde ju kunna få lite ideer från det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av nikwal »

Schema ja,, njae.. det blev klart väääääldiiigt hastigt.. förutom att jag fick koda om lite , från början var det tänkt att jag skulle köra seriekopplade xor till int0 och sen kolla om vilken som drog.. men det sket sig för jag glömde skaffa xor kretsar. det är därför koden kanske ser lite skum ut. om jag gör ett kort i eagle sen så får man ju schemat där :-)

ja, koden lär kunna användas med lite modifiering var som helst, som inspiration om inte annat..



Här är en version som går på logiknivå istället för på spridar utgång.. samt att den inte micklar med kompensering för spridartider, kan eventuellt vara nån tankegroda där.. hur som helst:

http://hem.bredband.net/nikwal1/dutybodge2.bas
http://hem.bredband.net/nikwal1/dutybodge2.hex

sådär blev det efter att ha kört omkring lite mellan garaget och föräldrarna idag.. ,,det kanske är mera optimalt att räkna ut tiden på den fallande flanken nu när jag kör på logiknivå.. IOFS
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av nikwal »

kallstart fixat, funkar så att om man vrir om nyckln inom 5sek så blir det ingen kallstart.. och potten justerar etanol+0 till +20% istället för 0-255% som förrut.. kanske jobbar lite på lambdastyrning i helgen om jag känner för´t
5sek råkar va ungefär den tiden min bil plingar för bältet.. så det va ju rätt smidigt.. lägger ut koden sen nångång eller tidigare om nån verkar intresserad..
måste fixa nåt smidigt sätt att slå över på bemba också kanske..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av Glenn »

Jag tittar gärna på koden, fast jag kommer nog inte bygga nåt, mest för att du kör fel arkitektur ;)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av nikwal »

http://hem.bredband.net/nikwal/dutybodge_3ch_v1.0.bas Här har glenn lite panikskriven feature-bloatad kod att ojja sig över, det bjuder jag på hehe.. ;-)

jag kom förresten på att om man skulle köra atmega48 vore det mycket mycket smidigare att göra flera kanaler, kanske provar det nångång (men då måste jag köra codevision). för den har ju pcint0 och 1.. nästan fuskigt smidigt.. hmm men använder väl pic har jag för mig?
http://hem.bredband.net/nikwal/dutybodge_3ch_v1.0.hex

Borde kanske ha fixa det i C istället, men iofs, med den här typen av kod är det ju bara att flytta över egentligen..

ja just ja.. nya features, o2 på ingång 4, och potten adderar numera bara soppa, och ställer man den på max blir det bempa. och kommer det inga pulser inom 5sek så går den över i kallstartsläge. hmm, o2 är bara aktiv för ecu tider under 10ms, vete fan hur det passar olika bilar egentligen.. kanske får tänka om där..
Senast redigerad av nikwal den lör 30 apr 2011, 16:36:42, redigerad totalt 1 gånger.
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av Glenn »

Jo, jag kört PIC, och PBP mestadels, det är lite surt att de olika BASIC-varianterna är såpass olika, men mycket är ju samma ändå :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av nikwal »

ja jo.. vet inte hur pass lika kretsarna är iofs, man måste ju ändå kunna hur dom funkar,som i fallet med det här programmet där en timer sätts att ladda om sig själv ,osv det är ganska användbart om man behöver flera "timers".. jag driver det ganska långt i boxen till andra bilen för att ändra på frekvensen ju där det mesta av cpuns kraft går åt till att uppdatera "timern"..
hade varit smidigare med flera 16bits timers.. en hel hög vore najs..
http://melabs.com/resources/pbpmanual/ den? i ansi-c jungeln så gillar jag http://www.hpinfotech.ro/html/cvavr.htm den är jäkligt smidig att hålla på med..
hmm det hade nog blivit snyggare i C, koden ser förjävlig ut nu, och nu kan jag mäta varvtalet, så nu stänger jag av lambdastyrning på tomgång och över ca 4500varv.. och lambdakorrigeringen lagras till eeprom..
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av Glenn »

Japp exakt den :) det finns minst två olika företag som, har produkter som, heter likadant men du prickade rätt :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar