simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av nikwal »

EDIT: feature bloaten blev inte så lyckad map långtidslambda... får gå bakåt lite..
Senast redigerad av nikwal den sön 01 maj 2011, 16:20:51, redigerad totalt 1 gånger.
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av Glenn »

Menar du bilens "original" labdasond ? dom brukar väl mest funka på låglast typ ? ..iofs blir det ju inte helt closed loop, men jag vete fan om jag skulle litat på det iaf :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av SHySwe »

Nu blir jag åxå nyfiken!
Om du väljer att lita på lambda så kan du räkna ut ungefär hur många procent etanol du har när du startar.
Jag har nyss omstartat min leksak som linjäriserar en smalbandare och ger en utsignal som en bredbandare. Kan mäta tre Egt samtidigt, en behövs för att kalibrera lambdan.
Fast jag har byara Arduino, men dom räcker för mina övningar
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av nikwal »

njae.. helt pålitligt blev det inte faktiskt.. får gå tillbaka nåt steg :-P tyckte ändå man borde ha kunnat lita på det lite granna iaf under förutsättning att bilen varit igång en bra stund.. den går ju alltid perfekt med 41% mera.. kan hända skillnaden är så himla stor mellan originalet och stökiometriskt så den kompenserar åt helvete som sagt.. Bilen har ingen lambda original dock :-) det är därför jag håller på och fipplar med detta, etanolen är lite av en bieffekt.. :-P

nja ja hade en massa kollar ju så att den bara ska ta värden på "låglast" , lite svårt att veta lasten dock, det är ett problem..det enda jag vet är ju varvtalet och spridartiderna..

har ännu inte sett behovet av en arduino fö, behövs ju bara en resistor och en oscillator ,eller inte ens det egentligen.. men det är väl bara jag det..

hmm linjärisera en smalbandare, tanken har slagit mig men inte förstått hur det ska gå till.
E85 wants to be free!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av SHySwe »

nikwal skrev:...
hmm linjärisera en smalbandare, tanken har slagit mig men inte förstått hur det ska gå till.
Räta linjens ekvation, med brytpunkter. Är du med nu? :geek:

En Arduino i fjolårets modell, med Atmega 328, kostar ca 150 spänn med frakt... :thumbup: Så för mej är det svårt att inte använda den.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av Glenn »

motsvarande PIC eller lös AVR är ju ännu billigare, så varför använda arduino alls ? :)

Fast nu blir det ju smått OT :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av nikwal »

Hahaha, den typen av offtopic har iaf Jag inte nåt emot ;-)

ja jo hmm, linjärisering jo, det bör ju inte vara jättesvårt bortsett från det där med värmen osv, och hur det nu påverkar den. om det går att veta på nåt förutbestämt sätt..
iofs kommer jag nog aldrig använda afr som inmatning, så då kan jag ju egentligen bara skriva acdvärdet rakt av sen var det ju iofs de där med värmen och ev. kompensering för det .

ja, faen va jag strulade till det men nu har jag en känsla av att lambdakorrigeringen ska funka bättre, den går tom över mjukare in och ur closed loop nu.
Det borde kanske finnas nån knapp för att lära in varvtalen för tomgång och fullgas, som det är nu måste man ju räkna ut nya timervärden och kompilera om, det gör jag väl iofs så gärna men ändå.
E85 wants to be free!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av Glenn »

Mjae, inte du kanske, men det finns ju vissa obersturmbannführers som inte har nåt bättre för sej än att göra onödiga modereringar.. :/

Nåväl, om du försöker ta värdena i utkanten så lär det ju bli sämre och sämre nogrannhet ? ungefär som när man försöker använda en tempsensor långt utanför sitt område genom att göra en tabell eller nåt.. om den har säg 0.1V skillnad per enhet av det man vill mäta inom sitt normala mätområde, då kanske den bara har 0.01V per enhet en bit utanför det efterssom skalan är olinjär, det gör ju att man får en mycket inexaktare mätning efterssom du fortfarande bara har samma upplösning/bitbredd på ADC'n ?

Nu vet jag iofs inte hur en lambdasond fungerar, men ger den inte bara en spänning ut proportioneligt mot syrehalten ?

Fast nu spånar jag nog mest, speciellt med tanke på att det är läggdags :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av SHySwe »

Du har skojigt! :thumbup: Det är mycket att justera innan allt fungerar utan handpåläggning.

Noggrannhet på en lambdasensor är väl ganska relativ. Egentligen är den inte alls bättre på en bredbandslambda, men dess rakare kurva gör den lättare att mappa med, iaf om man söker ett annat lambda än 1,0. Vilket vi, som vill ha mer morr i motorn, ofta gör (runt 0,9). Och ekonomioptimering siktar på 1,05.
Dessa värden kan vara mycket svåra att detektera utan att först räta ut kurvan, som fortfarande ligger inom hyfsat acceptabla värden från smalbandssensorn.
Tidigare trycktes en massa skit in i Arduinon, men nu ändrar jag på designen. Nu har jag börjat mixtra med Processing som display och logger, via Firmata. Bara en lysdiod-stapel kvar i instrumentet. Billigare och bättre; har bla tre EGT-ingångar nu, bara för att inte bli utan... Funderar på att göra de analoga ingångarna egendefinierade istället, så man får mäta/logga vad man vill.

Edit: Läste mitt inlägg och jag är helt OT. Sorry.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: simpelt kretskort för att ändra spridartiderna..

Inlägg av nikwal »

Jo, noggrannheten bör ju minska, men mja.. minskar man extern adc ref. till 1V så har man ca 1mV per bit..

Ja, på en bredbandare har man ju fördelen att kunna styra sonden, så det man får ut från en bredbandare är ju egentligen hur mycket den måste styra sonden för att uppnå lambda1 på sensorn i den eller nåt i den stilen.
lambda 0.9 ja, det måste ju vara för sugmotorer, känns lite osäkert för en turbo gissningsvis. min 7m-ge ger ganska precis rätt värde på fullgas nu. och ganska precis rätt snål på normal gång, men jag ska nog prova minska från 0.45V till ett lägre värde och se vad den tycker, kan ju börja med 0.2v eller så.
1.05 är det 16 ungefär gissar jag, så då blir det rätt låga spänningar att sikta på men det bör ju gå, med lite klurig programmering..
E85 wants to be free!
Skriv svar