vandrande tomgång på st182

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bergetorp
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 jun 2009, 21:44:52
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: nälden
Land (Country): sverige

vandrande tomgång på st182

Inlägg av bergetorp »

har precis renoverat min celica gtist182 och fick igång den igår men den går inte riktigt hundra. problemet är att när jag startar den så går tomgången direkt upp till ca 3500rpm i kanske 2 sekunder för att sedan gå ner till 2000rpm där den liksom gungar mellan 1900-2100rpm. har fått tippset om att det kan vara tempsensorn? är inte riktigt hundra på om det är den gråa eller svarta kabeln som ska till tempsensorn, ( en av dom ska till den och en till oljetrycket tror jag att det är.) det som jag har gjort på den är att jag renoverat hela motorn så i stort sett all el och vacum har jag vari lös med när jag tog ur motorn. hoppas ngn varit med om ngt liknande.

tack på förhand, M.V.H Rasmus Bergetorp.
bergetorp
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 jun 2009, 21:44:52
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: nälden
Land (Country): sverige

Re: vandrande tomgång på st182

Inlägg av bergetorp »

kom på att jag glömde skriva att det inte lyser ngn motorlampa. tempsensorn är kollad så den var det inte, har googlat mig fram och tydligen så ska det gå att ta ur styrningen till tomgången från spjällhuset. ska sitta underifrån, där kunde ngt kärvA som jag förstått det. ingen som har några tipps på vad jag kan kolla?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: vandrande tomgång på st182

Inlägg av Fnys »

Du har bergis samma fel som jag har på min:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 747#p28747

Hann tyvärr ställa av bilen innan men mekanikern är övertygad om att det är någonting med tomgångsmotorn. Jag hämtar bilen i helgen och direkt när jag fått upp den till Sthlm ska den in på verkstad för att åtgärda felet.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: vandrande tomgång på st182

Inlägg av Pugho »

Håll huvet kallt ett par dagar och använd bilen. Kan vara så att ECU:n har nollställts av att vara strömlös. I så fall går det över av sig självt.
Gör det inte det så håller jag med om att tomgångsmotorn kan vara problemet.
Har du haft kamremmen av förresten? Kolla så inte en kam står nån kugge fel. Även det kan ge de symptom du beskriver.
____________________________
Mikael Cedergren
bergetorp
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 jun 2009, 21:44:52
Bilmodell: celica gti
Årsmodell: 1991
PostOrt: nälden
Land (Country): sverige

Re: vandrande tomgång på st182

Inlägg av bergetorp »

tack för att ni svarade, tror dock inte att det är tomgångsmotorn då jag varit ute ikväll och hållt på lite. när jag pluggade igen lufttillförseln till tomgångsmotorn så märktes det knappt ngn skillnad. eventuellt att det är så att ecu kan komma igång men jag upptäckte att om jag rykte ur vacuumet till map-sensorn så slutade den gunga men gick då såklart inte så bra vilket är förståligt. ska dubbelkolla alla vacumslangar och elkablar men jag känner mig ganska säker på att det är som det ska där. kammremmen är redan kollad.

Edit: var ute idag och hittade felet. han/hon drog tjuvluft vid spjällhuset, dålig packning i satsen jag köpt så man får ju skylla sig själv ;)
Skriv svar