Byte generator - laddar ändå inte?

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Byte generator - laddar ändå inte?

Inlägg av Nizzehult »

Min Corolla -90 började låta konstigt och när jag öppnade huven så glödde det från generatorn (se tråd under Service & Reparationer)! Samtliga tre skruvar som sitter på baksidan av generatorn var så "bortfrätta" att hålen nu är stora som 50-öringar (är normalt 5mm). Laddningslampan lyste dock inte. Det var likriktarbryggan som lagt av.

Nå. Eftersom jag hade en annan generator liggande som jag plockade från en fungerande exakt likadan bil så tänkte jag att det är väl bara att skifta dessa. Fort var det gjort.
Men den laddar fortfarande inte!
Mäter spänningen direkt från generatorn och den är 11,5V - samma som på batteriet. Och sjunker när man belastar systemet. Nu lyser dock batterilampan.
Visst finns det en fet säkring för hela laddningen på 100A eller nåt? Och visst behöver generatorn en viss belastning för att börja ladda?
Vad händer alltså om denna säkring ryker?

Ska testa med att dra en kabel direkt från generatorn till batteriet men om inte det hjälper, vad kan det då vara för fel?
Kolen på den generator som jag satte in var inte så bra så jag tog från den andra, de var helt OK. Släpringen såg helt OK ut.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte generator - laddar ändå inte?

Inlägg av Dale »

Generatorn behöver ström för att kunna ge ström. Brukar även finnas en sökring som ser ut som en kabelstump på massa ampere.
Är motorn/generatorn jordad ordentligt å lika så batteriet då?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Byte generator - laddar ändå inte?

Inlägg av Elof_power »

Vet inte alls om det kan vara samma fel som jag råkat ut för MEN....

Jag hade en corolla -85a som slutade ladda eller nää den laddade men batteriet fick sig ingen ström..

Efter väldigt mycket klurande och mycket vrede blandat med tårar och diverse ramsor som lyckades jag,(jaaa just det JAG) komma fram till att det var någon form av laddnings relä som spökade. Satt som en (om jag inte mins fel) svart låda/kåpa på vänster sida i färdriktningen över hjulhuset. (Mycket svagt minne då det var typ 5-6 år sen nu..) Men efter jag bytt det så funkade bilen fel fritt igen..

Vet inte om det kan vara felet men det var iaf en liten kommentar..
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte generator - laddar ändå inte?

Inlägg av Nizzehult »

Nej, den här generatorn är av modernare snitt där allt sitter inbyggt i den inkl. regulator.

Nu har jag provat att extrajorda såväl motor som batteri (inkl generator) extra noga. Nix.
Tagit bort stora plusmatningen på generatorn och mätt direkt på den. Nej.
Kollat säkringen på 100A som sitter strax intill pluspolen (2 olika säkringar). Den är OK.
Satt pluspolen på generatorn i serie med en H4-lampa. Inget.
Dragit kabel direkt från generator till batteriets pluspol. Icke.

Om man tar en generator och snurrar den löst, för hand, ska man då kunna mäta en svag spänning på pluspolen eller krävs att den andra kontakten är inkopplad?

Har också observerat att om man tar bort minuspolen på batteriet och sätter en testlampa mellan minuspolen och den lösa kabelskon så lyser lampan svagt. Tar man bort anslutningarna på generatorn gör det ingen skillnad. Läste någonstans att detta indikerar på jordfel eller kortslutning någonstans?? Så här står det:

This is taken from the Haynes 86-92 Corolla Repair manual. It's the procedure for identifying which circuit is shorted in your car's electrical system:

"With the key off, insert a test light between the negative battery post and the disconnected negative cable clamp.
-If the test light comes on, there is a short in the electrical system of the vehicle.

Disconnect the alternator wiring harness.
-If the light goes out, the alternator is bad.
-If the light stays on, pull each fuse until the test light goes out (this will tell you which circuit is shorted)."

Then you would obviously fix the short in the circuit you identified.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte generator - laddar ändå inte?

Inlägg av Dale »

Om batteriet är friskt och generatorn funkade i andra bilen låter det ju som det är nått kabelfel i bilen. Om gamla generatorn fått saker smälta så kan ju det har hänt något mer längre in efter kablarna. Har kollat i några 90-tals elscheman för Celica, Carina, Camry (har ingen för Corollan men runt laddning ser dom lika ut förutom värdena på säkringarna) och det går 4 kablar från generatorn.
  • Vit grovkabel - säkring 100A - huvudsäkring (kabelslinga) - batteriets pluspol.
  • Vit kabel - säkring 7,5A - huvudsäkring (kabelslinga) - batteriets pluspol.
  • Gul/röd kabel - laddlampan - diod - säkring - tändlås - säkring - huvudsäkring - batteriets pluspol.
  • Röd/svart kabel - säkring 10A - tändlås - säkring 40A - säkring 30A - huvudsäkring - batteriets pluspol.
Säkringarna går det naturligtvis kablar ut till övrigt med. Vid laddlampan / dioden finns det flera diodrar. Det kan ju vara någon sån som gått. Kortslutning/avbrott och då kan ju det bli bakströmmar så batteriet inte får spänning till fältlindningen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte generator - laddar ändå inte?

Inlägg av Nizzehult »

Ja, om felet ligger i slingan som finns på övriga kablar så kanske resonemanget håller. På nåt sätt så triggas ju generatorn att ladda, ska man anta genom ett elektroniskt relä som sitter inuti generatorn men styrs (även) utifrån.
Det finns två små säkringar som ligger inom funktionen "charge". Dessa har jag kollat.
Det som motsäger kabelbrottsteorin är att allt annat elektriskt fungerar i bilen och det är inget som går varmt eller luktar. Faktum är att laddningslampan inte ens lyste när felet uppdagades.
Laddningslampan sitter ju i instrumentbrädan, skulle det sitta fler dioder där?

Nu kom jag på att två meter bakom denna Corolla(!) så står min sons Corolla. Som funkar. Jag sätter i min generator där för att se hur den beter sig och kan även testa hans i min. Det är visserligen en 88'a så den kanske är lite klenare. Men det går ju ändå rätt snabbt.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte generator - laddar ändå inte?

Inlägg av Dale »

Ganska säker på att diodrarna sitter invid laddlampan.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Byte generator - laddar ändå inte?

Inlägg av Nizzehult »

Uppdatering:
Skiftade generator från min sons bil och den laddade direkt.
Provade min generator i hans bil och den laddade inte alls.

Alltså: den generator som jag tog från en, trodde jag, fungerande bli var alltså paj.
Simple as that. Dock blir jag inte klok på vad som kan vara fel i själva generatorn - eller båda förresten - på den första var det ju bevisligen likriktarbryggan men även fast jag flyttade över den från den andra så laddade den inte. Så den måste väl också då har varit paj. Mysko.
Case closed.

Nu ska jag leta en generator. Passar det från andra modeller än Corolla 88-92?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte generator - laddar ändå inte?

Inlägg av Dale »

Mätt upp diodbryggan i generatorn då? Annars så bör det inte vara allt för stor skillnad på generatorerna mellan bilarna. Passar det rent fysiskt och ansluts rätt så.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar