Felsökning/Kortslutning

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Felsökning/Kortslutning

Inlägg av zAmmE »

Är det någon som har bra tips på hur jag felsöker en eventuell kortslutning eller om något ligger och drar massa ström när bilen inte är igång.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Felsökning/Kortslutning

Inlägg av Glenn »

Börja med att koppla in en multimeter i ampere-läge mellan batteri och bil, se bara till att absolut INTE slå på tändningen, och framförallt inte vrida till startläge då, för då grillar du multimetern (lite beroende på hur biffig den är.)

Sen testar du att koppla ur sak efter sak och ser vad som händer, man kan tex rycka säkringar eller koppla ur kontakter till eftermonterade prylar först.

Har du riktig otur är det typ instrumentklustret eller nåt som knycker ström..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar