Olika värden för bränsleförbrukning Corolla Diesel

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Baloobisen
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 14:39:22
Bilmodell: Corolla Touring
Årsmodell: 2003

Olika värden för bränsleförbrukning Corolla Diesel

Inlägg av Baloobisen »

Har en Corolla Touring Diesel -03 där "datorn" visar en medelförbrukning på 0,48 l/mil. (nollställt vid tankning)
När jag däremot räknar ut förbrukningen genom antal tankade liter och vägsträcka så blir resultatet 0,59.

Kan någon förklara varför det blir skillnad, och så pass stor?
Däckdimension är standard 195/60-16.
Hastighetsmätaren visar ca 6% för mycket. Vägmätarens värden mot verkligheten har jag inte kollat ännu.

Går "färddatorn" att kalibrera?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Olika värden för bränsleförbrukning Corolla Diesel

Inlägg av PierreW »

Jag har för mig det står nånstans i instruktionsboken att färddatorns värde inte är ett exakt mått på den faktiska förbrukningen.

Den mäter inte det bränsle som går åt till tomgångskörning exempelvis, utan endast per körd kilometer.
Bilen måste alltså vara i rullning för att mätning ska kunna ske om jag fattat de rätt.

Jag vet inte exakt hur den räknar ut förbrukningen, men en parameter är ju just körsträcka, och tar man bort det så kan den ju inte räkna.
Har man färddatorn på Momentan förbrukning ställer den sig på noll eller liknande om man står still på tomgång.

Ang kalibrering så har jag aldrig varit med om eller hört talas om något sådant.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Olika värden för bränsleförbrukning Corolla Diesel

Inlägg av cheetah1 »

0.00 l/100km ställer den sig på när man släpper gasen och rullar.
Stillastående indikerar den -.-- vilket innebär oändligt. Tror dock inte att den räknar soppan när man står stilla i medelförbrukningen. Den är inte särskilt exakt, det kan skilja ganska mycket.
Baloobisen
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 14:39:22
Bilmodell: Corolla Touring
Årsmodell: 2003

Re: Olika värden för bränsleförbrukning Corolla Diesel

Inlägg av Baloobisen »

Nu vet jag inte hur mätningen utförs, det är väl antingen en flödesmätare som mäter in- och returbränsle ställt mot vägmätaren, eller så är det en ekvation från parametrar som insprutningstryck, instprutningstider, varvtal mot vägmätaren.

Men har man fel parametrar så borde de väl gå att justera?
Skriv svar