Spänning från generator? Avensis MKII

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Spänning från generator? Avensis MKII

Inlägg av JEP »

Min Avensis D4D D-CAT (2007) ger en spänning över batteripolerna på 13.8-13.9V. Det känns i minsta laget.
Min Avensis 2.0 VVTI (2003) ger däremot ca 14.3V.
På båda bilarna blir det knappt någon skillnad om motorvarven ökas. Båda bilarna har nya batterier.

Jag antar att det är laddregulator som behöver bytas på D4D:n. Sitter den i generatorn och är relativt lätt att byta?
Någon som varit med om detta?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Spänning från generator? Avensis MKII

Inlägg av cheetah1 »

Mja, nominell spänning vid underhållsladdning är väl 13,8 volt, så det är nog inte så illa... Min, som precis har råkat utrustas med en voltmätare, brukar pendla mellan 13,5 och 15 V och jag har varken haft problem med dålig laddning eller sprängda glödlampor, så jag tror att det är ganska normalt.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Spänning från generator? Avensis MKII

Inlägg av PierreW »

Ni får slå mig om ni sitter inne på 100% fakta, men jag har helt för mig att det sitter en Amperemeter på minuskabeln, finns nån procedur att följa för att få fram rätt laddningsvärde. Alltså generatorn laddar bara ordentligt när den verkligen behöver för att spara bränsle, Toyota har även frihjul på vissa av generatorerna. Yaris bl.a.

Så sålänge batteriet inte drar ur sig har du nog inget fel på generatorn.

Tänk på att det kan ta ca 30min att får tillbaka den krämen i batteriet som går åt att starta motorn med.
Än längre vintertid då man oftast kör mycket värmefläkt och elförbrukare.
JEP skrev:Min Avensis D4D D-CAT (2007) ger en spänning över batteripolerna på 13.8-13.9V. Det känns i minsta laget.
Min Avensis 2.0 VVTI (2003) ger däremot ca 14.3V.
På båda bilarna blir det knappt någon skillnad om motorvarven ökas. Båda bilarna har nya batterier.

Jag antar att det är laddregulator som behöver bytas på D4D:n. Sitter den i generatorn och är relativt lätt att byta?
Någon som varit med om detta?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Re: Spänning från generator? Avensis MKII

Inlägg av JEP »

Tack för svaren!

PierreW: Det har du rätt i, fast den sitter på plussidan, om det är den elektroniskt anslutna bygeln runt pluskabeln du menar. Jag har funderat varför "bilen" vill veta hur mycket ström som rör sig där men nu har jag fått svaret. Tack!
Däremot finns ingen sådan på 2003:an, kanske därför den har högre laddspänning hela tiden då? Denna "finess" kanske inte hade kommit då?

För övrigt kan jag rekommendera en laddare inkopplad tillsammans med motor- och kupévärmare så slipper man fundera över halvladdat batteri.
Skriv svar