Larm och kupévärmare =(

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jimbo
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 00:28:19
Bilmodell: Land Cruiser 120 WB HG 4.0
Årsmodell: 2005

Larm och kupévärmare =(

Inlägg av Jimbo »

Tjena!

Har en Land Cruiser 120 med original-larm!

Har upptäckt att så fort jag startar kupévärmaren (kopplad på timer med motorvärmaren) går larmet!

Kopplar jag bort kupévärmaren går det bra. Tror att det är den inre sensorn som inte gillar kupéfläkten :evil:

Visst, jag kan stänga av den inre sensorn med ett knapptryck varje gång jag stänger av bilen men......det glömmer man ju lätt och då blir grannarna jätteglada när bilen börjar tuta å blinka vid 06 på morgonen.

Kan man programmera om larmet så den inre sensorn utesluts?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Larm och kupévärmare =(

Inlägg av PierreW »

Jimbo skrev:Tjena!

Har en Land Cruiser 120 med original-larm!

Har upptäckt att så fort jag startar kupévärmaren (kopplad på timer med motorvärmaren) går larmet!

Kopplar jag bort kupévärmaren går det bra. Tror att det är den inre sensorn som inte gillar kupéfläkten :evil:

Visst, jag kan stänga av den inre sensorn med ett knapptryck varje gång jag stänger av bilen men......det glömmer man ju lätt och då blir grannarna jätteglada när bilen börjar tuta å blinka vid 06 på morgonen.

Kan man programmera om larmet så den inre sensorn utesluts?
Det är rörelse detektorn du tänker på antar jag.
Har varit med om detta förr på just Landcruiser, dock inte personligen då det var en annan mek som höll på med det.
Han fick ordning på det tillslut iallfall, men hur vet jag inte, det hade iallfall med den cirkulerande varma luften att göra.
Sensorn sitter väl vid backspegeln har jag ett svagt minne av. Antingen går det ju som sagt kanske att programmera bort, eller så får du sätta en tejpbit över, eller då kanske de inte funkar alls hehe ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
skegge
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 jan 2012, 20:23:50
Bilmodell: Avensis 1.8 CVT Kombi
Årsmodell: 2011

Re: Larm och kupévärmare =(

Inlägg av skegge »

Hej

Spinner vidare på denna tråd då jag har samma problem på min bil...
Är en fabriksny Avensis med larm och motor/kupevärmare.

Precis som för Jimbo går larmet igång när kupen kommer upp i viss temperatur när man kör värmaren
Hämtade precis idag den från Toyota för andra gången utan att de löst det.
Första svängen flyttade de ner kupeväermaren lite så den skickar luften mer plant längs golvet
Då tog det ca 1,5h ist för 15min innan larmet utlöstes
Det de gjorde idag var att försöka programmera om larmet så det skulle bli mindre känsligt men det gick visst inte
Han skulle kolla med Toyota centralt om de hade nå ideer
Så tillbaka på ruta ett mao...

Det som kanske gör det lite speciellt är att larmet inte är monterat från fabrik
Toyota här i Gävle satte in larmet åt mig innan leverens likaså motor och kupeväermaren
Motor och kupeväermaren är Defa men vet inte vilket märke larmet är egentligen.

Någon som vet något om detta fenomen?
En googlerunda visar klart att det inte är ett Toyotabekymmer utan förkommer på de flesta fabrikat.
Verkar vara ett bekymmer för larmtillverkaren
Någon som vet vilket märke Toyotas larm är egentligen?
Toyota Avensis 1.8 CVT Kombi -11
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance -01

//Christian
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Larm och kupévärmare =(

Inlägg av YarisMek »

Det är nog ej bara toyota.

Som Defa kupevärmare / komfortsats, denna gör en rätt hög ljud o vibrationer i en bil. Som flesta gånger utlöser larm pga rutkrossar-sensor känner av den.

Jag har stöt på Saab 9-3'or speciellt vart detta var känsligt. Men på Saab gick det programmera bort just den sensorn. (eller av aktivera larmet för tillfälligt på ratten). Men bäste knepet var att lägga en tejp bit över sensorn. Använd någon tjockare tejp som vev-tejp/silvertejp a.k.a jesustejp. Detta kan göra mirakel ;)

Om du är rädd att detta stoppar larmet från göra sitt jobb så gårre alltid testa med en stor bunta med nycklar o skaka/skramla dom vid sensor o se om den aktiverar. Safty first.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Larm och kupévärmare =(

Inlägg av Dale »

Haft samma problem i mina bilar. Det är när varmluft börjar röra på sig som rörelsedetektorn reagerar. Spelar ingen roll vilken värmare man har. Testade att skicka värmen under passagerarstolen baköver höll larmet sig lugnast längst. Noterade även att det var närmare 15 grader varmt i kupen när larmet gick igång och det räckte för mig. Bara onödigt om man ska ha varmare i kupen. Ska man envisas med att ha varmare så får man koppla bort, tejpa över eller byta rörelsedetektorn mot glaskross om det är möjligt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
skegge
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 jan 2012, 20:23:50
Bilmodell: Avensis 1.8 CVT Kombi
Årsmodell: 2011

Re: Larm och kupévärmare =(

Inlägg av skegge »

Tack för era svar

Precis, har kollat runt lite mer nu och det verkar vara rätt vanligt problem där larmen är utrustade med kupesensor. På många modeller går den att stänga av med en knapp så även på Toyota enl instruktionsboken om man har fabriksmonterat larm. Misstänker att den knappen tillkommit pga detta problem :P
Det som är lite fascinerande är att det här inte på nåt sätt är ett nytt problem. Många av trådarna jag läst är från mitten av 2000-talet så man tycker ju att larmtillverkarna borde hittat en bättre lösning.

Är också inne på att det är värmen som gör det i nån form eller tryckskillnad. Det jag lagt märke till är att larmet inte går när det är rel varmt ute (runt 0 till nån enstaka minus), är det runt -10 eller mer går det alltid. På min bil har de satt kupesensorerna osynliga bakom mikrofonerna som är till mobil handsfree systemet, och de vill man ju kunna använda. Verkstans workaround var att låsa bilen med nyckel dvs inte ha nåt larm alls inkopplat...
Det du skrev Dale om 15 grader i kupen lät intressant. Gjorde en snabbsökning men hittade bara Modernum kupevärmare som hade termostat, och den såg ut som den var byggd för krig...
Har du nåt förslag på annan värmare eller om der räcker med en med mindre effekt tror min e på 1350w.
Toyota Avensis 1.8 CVT Kombi -11
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance -01

//Christian
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Larm och kupévärmare =(

Inlägg av Dale »

Finns flera värmare som har hög och lågeffekt. Tror mer på att värma långsamt (låg effekt) och få bra spridning. Man kan ju se det från ett annat håll med. Vill man slippa skrapa rutorna eller sätta sig i en varm bil iklädd shorts med risk att miljövänner kommer och bråkar? ;-)

Värme e bra men betalar man elen själv känns det. Sen om det snöar riskerar man ju att snön smälter och vattnet rinner längs bilen som senare kyls och det fryser till is. Har varit med om att vattnet runnit ner längs A-stolpen och ner mellan framskärm och dörr som sedan frusit så man inte fått upp dörrarna. Lika så har det blivit mycket is bak runt bakluckan och fram runt motorhuven på vissa modeller med resultat att det är svåra att få upp. Det är inte säkert isen syns så mycket utanpå bilen men den lär märkas. Ett tag körde jag med ett toppkapell och på det viset slapp man skrapa rutorna. Huvudsaken i mitt tycke är att se till så motorn blir varm för då går det fort att värma kupén.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
skegge
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 jan 2012, 20:23:50
Bilmodell: Avensis 1.8 CVT Kombi
Årsmodell: 2011

Re: Larm och kupévärmare =(

Inlägg av skegge »

Japp
Får prova det
Fick tag i en med låg effekt jag kunde låna
Bara att hoppas det blir kallt igen hade +1 nu på morgonen här
Toyota Avensis 1.8 CVT Kombi -11
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance -01

//Christian
skegge
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 jan 2012, 20:23:50
Bilmodell: Avensis 1.8 CVT Kombi
Årsmodell: 2011

Re: Larm och kupévärmare =(

Inlägg av skegge »

En liten updatering av i varje fall mitt case...

Nu åtta månader senare kan jag äntligen meddela att Toyota löst mitt bekymmer med larmet

Lösningen blev en ganska brutal åtgärd, istället för att programmera om eller avaktivera befintliga sensorer, bytte de ut hela larmet.
Istället för ett Toyota Security larm har jag nu ett Defa DVS90.
Enl mekanikern ska det inte vara någon skillnad i funktion eller säkerhet, men jag har hittils inte hittat några kupesensorer så det är väl därför det fungerar antar jag. Men hur han får ihop det med likvärdig säkerhet kan man ju fundera på :P
Men det må så vara bara det fungerar...

Hur som så verkar det fungera nu även om det inte varit riktigt kallt än, men litar på meken tills motsatsen är bevisad

För mig gick det på garantin att byta men fick ändå ett kostnadsförslag så om någon funderar på att byta så kostar det ca 6500:-
Toyota Avensis 1.8 CVT Kombi -11
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance -01

//Christian
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Larm och kupévärmare =(

Inlägg av cheetah1 »

Om jag inte minns fel har Defalarmet glaskrossensor inbyggd i basenheten.
Skriv svar