Byta antenn på Corolla T-sport 04:a

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

Byta antenn på Corolla T-sport 04:a

Inlägg av SueCia »

Hej! Först o främst vill jag säga att jag precis kommit tillbaks till forumet från en 4 års paus som Audiägare, men det kändes inte helt hundra så nu blev det en Corolla T-sport istället, och jag är mycket nöjd :)

Ett litet problem jag har är dock att antennen tar i garageporten till garaget jag precis hyrt. Går det enkelt och smidigt att byta antenn till en kortare eller måste man dra om kablage o sånt då? om den går att byta utan kabeldragning, vart får man isåfall tag på en antenn som passar till just min bil?

MVH // Andreas
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta antenn på Corolla T-sport 04:a

Inlägg av PierreW »

SueCia skrev:Hej! Först o främst vill jag säga att jag precis kommit tillbaks till forumet från en 4 års paus som Audiägare, men det kändes inte helt hundra så nu blev det en Corolla T-sport istället, och jag är mycket nöjd :)

Ett litet problem jag har är dock att antennen tar i garageporten till garaget jag precis hyrt. Går det enkelt och smidigt att byta antenn till en kortare eller måste man dra om kablage o sånt då? om den går att byta utan kabeldragning, vart får man isåfall tag på en antenn som passar till just min bil?

MVH // Andreas

Det är ett gängat spröt som är i skruvat i hållaren på taket.

Hade en gång en kund som var ute för samma grej. In i garaget gick ju bra, men när han skulle backa ut så ble de värre.

Vi löste det så att ja tog med mig antenn sprötet o kolla runt på lite olika bilfirmor.
Opel hade samma typ av spröt men mycket kortare som passade.
Kunden fick sen 5cm mellan antenn och dörrkarm till garaget ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Byta antenn på Corolla T-sport 04:a

Inlägg av PartyBoy »

Brukar värma loss gummitoppen på antennen med en varmluftspistol, klippa av spröt och sedan fast med gummit igen. Busenkelt!
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta antenn på Corolla T-sport 04:a

Inlägg av PierreW »

PartyBoy skrev:Brukar värma loss gummitoppen på antennen med en varmluftspistol, klippa av spröt och sedan fast med gummit igen. Busenkelt!

Sånt håller dom på med på Kuba, ;) inte i en auktoriserad verkstad, kändes lite si sådär med den idén.
Kunden hade det som förslag, men i verkstan kom vi fram till risken för att mottagningen kan bli kass pga kortis i sprötet när du klipper eller?
För det är ju en krets iomed att det är en riktig anslutning med 2 ledare bak på stereon.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Byta antenn på Corolla T-sport 04:a

Inlägg av Neblade »

Förhoppningsvis har de tänkt när de konstruerade antennen = den är avstämd mot FM bandet.
Dvs. kapar man antennen får man (troligtvis) sämre mottagning än om man köper en kortare anpassad antenn.

Det där med halvvåg/kvartsvåg... jag är ingen el-ingenjör, men vet att det påverkar antennprestandan. :)

Vet att det var många på T-sportforumet som körde med en kortare silvrig antenn, var den från en golf tro?
Det finns ivarjefall massa antenner med samma anslutning som passar.

Angående två ledare är väl den ena till antennen och den andra är till jordningen, dvs ingen direktkontakt.

(Usch nu kommer jag säkert få backning av någon som verkligen kan det där med el känner jag ;))
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Byta antenn på Corolla T-sport 04:a

Inlägg av PartyBoy »

Tydligen förekommer det på auktoriserad verkstad då eller? Jag vet inte hur många vi kapat, ingen som klagat över mottagning och det har fungerat klockrent varenda gång! Så länge kunden är nöjd så struntar jag i vilket! Nån som varit med om annat?
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byta antenn på Corolla T-sport 04:a

Inlägg av Dale »

Neblade skrev:(Usch nu kommer jag säkert få backning av någon som verkligen kan det där med el känner jag ;))
Du sköter dig fint å är inne på rätt linje iaf. Jag har lite dolda kunskaper om detta ämne. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta antenn på Corolla T-sport 04:a

Inlägg av Glenn »

det är bara skärmat fram till antennfästet ja, själva sprötet är massivt en ledare.

Sen är det ju egentligen viktigt med längder osv (hel/halv/kvarts/åttonderlsvåg osv) men just en bilantenn är nog inte speciellt välanpassad.


Sen tycker jag personligen det beror mer på stereon än antennen.

På min ST165 hade jag en pioneer-stereo där jag hade PERFEKT mottagning hela vägen till jobbet, inklusive i tuneln, inte ett sprak..

Sen hade jag inbrott och tjuvarna gillade tydligen stereon och tog den med sej, varvid jag monterade in en gammal grundigbandare jag hade
liggandes i garaget.. funkade bra iofs, men på två ställen på väg till jobbet tappade man mottagning, varav den försvann HELT i tunneln.
Jag lessnade på att inte ha CD så jag köpte en begagnad stereo av nån billjudsbyggare, en bra grej alltså, clarion med massor av ut och ingångar.
..Den hade mottaghning hela vägen till jobbet, men RIKTIGT dålig i tunneln.

Observera att allt detta var med ST165 originalantenn.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar